Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf (2017)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf (2017)

Publicerad 1 april 2017
Konturskarpa lysdiodslingor och lätt omgjord stötfångare utmärker ansiktslyfta Golf. Uppdateringen gäller alla modellvarianter utom Sportsvan.
Sveriges mest sålda bil har fått en nätt ansiktslyftning. Vissa av de nya finesserna förstår vi inte poängen med – men den ”upsizade” 1,5-litersmotorn är en pärla.
Trenden med ”downsizing”, det vill säga att motorer blir mindre i cylindervolym, är över. Åtminstone om vi får tro Volkswagen som kommit fram till att bantade motorer inte alltid är så effektiva i riktig trafik (och i de nya förbrukningsmätningarna som ska fasas in under kommande år).

Under huven på provbilen sitter tyskarnas senaste verk, en omarbetad variant av den beprövade bensinmotorn på 1,4 liter, nu på 1,5. I grunden är det samma maskin som tidigare men enligt Volkswagens ingenjörer ska ”ettfem” vara ett gyllene mått på effektivitet. Som en händelse är skattereglerna runt om i världen ofta förmånliga för motorer på just 1,5 liter. Hur som helst passar motorn alldeles utmärkt i Golf. Gången är kultiverad och mjuk mest hela tiden, ljudet är dämpat och vibrationer existerar knappt alls. Kraften kommer tidigt och linjärt från 1 500 varv och beslutsamheten är mer än tillräcklig.

"Volkswagen fått till en trivsam, välbalanserad och vardagsvettig motor."

Vid låg belastning inaktiveras de mellersta två cylindrarna och kanske sparar det några bränsledroppar. Det återstår att se vad förbrukningen landar på vid normal körning men första intrycket är att Volkswagen fått till en trivsam, välbalanserad och vardagsvettig motor. Framåt sommaren kommer en snålvariant med 130 hästkrafter. Förbränningen ska vara extra effektiv (Miller-cykeln) och en frirullningsfunktion ska slå av motorn helt och hållet så fort föraren släpper gasen. Det råder ingen brist på andra motoralternativ. Diesel, gas, etanol, laddhybrid och renodlad eldrift – alltihop finns till Golf.
 
När det gäller automatlådor är det lite rörigt. Det finns en ny sjustegad DSG-låda med våtlamellkoppling (beteckning DQ381) som används till de starkare motorerna (250–400 Nm). 1,5-motorn kombineras med en äldre DSG-låda med torrlamell (DQ200). Sedan finns ytterligare en variant (DQ250) till Golf GTI.

Ansiktslyftet betyder vissa förändringar av utseendet. Vi rundar provbilen och gör ett ärligt försök att se några skillnader. Det är inte så lätt. Vi ser i varje fall att avståndsradarn till den adaptiva farthållaren inte längre sitter nedanför stötfångaren. Den är numera monterad bakom emblemet i grillen, en klart bättre position eftersom den lägre placerade radarn lätt grodde igen av snö och is.

I kupén är den ramlösa backspegeln och ett par lister nya, liksom det digitala instrumentklustret (tillval) och den 9,2 tum stora pekskärmen mitt på panelen (också tillval). Den senare har krispig grafik och mycket innehåll men, till skillnad från tidigare, finns inga riktiga knappar och vred. Det är elegant men blir det verkligen lättare att använda? Standardskärmen (åtta tum) har dock knappar och rattar kvar.
 
En ny finess till den stora skärmen är att vissa funktioner går att styra med handrörelser. Gesterna registreras av en infraröd sensor och det går att bläddra mellan menyer och till exempel byta radiokanal. Att få kläm på fingerviftandet är inte helt enkelt och man kan fråga sig om det verkligen finns något behov.
En detalj som irriterar är justeringen av instrumentbelysningen. Om vi räknar rätt krävs fem tryck och två ”svep” på mittskärmen för att ändra ljuset. Bakläxa!

I övrigt är det mesta bekant, Golf är fortfarande ett funktionellt och välförpackat stycke bil. Mycket praktisk vardagsnytta, bra ergonomi, god sikt, smart utnyttjade utrymmen, hög finish, hygglig bullerdämpning. Köregenskaperna håller hög klass, behaglig fjädringskomfort, stabil väghållning, exakt styrning.
 
Prismässigt betyder uppdateringen
att Golf blir 2 700 kronor dyrare än tidigare. Kanske inte så mycket att orda om eftersom standardutrustningen utökats (LED-bakljus, större mittskärm, automatisk nödbroms för fotgängare) men prisklättringen är ett faktum. Någon minns kanske annonsen för Mercedes W123? Det var 1985 och texten löd: ”Sista chansen att köpa en ny Mercedes för under 100 000 kronor”. När vi skriver 2017 skulle Volkswagen kunna rulla ut en liknande kampanj: ”Sista chansen att köpa en ny Golf för under 200 000 kronor”.

Den som skyfflar upp 200 tusenlappar för instegsmodellen 1.0 TSI 110 med manuell låda får tillbaka blott en hundring. När senaste Golfen kom 2012 började priserna för motsvarande version på 183 400 kronor. Provbilen är en annan historia. Frånpriset för 1,5-motorn är 241 500 kronor. Med DSG-låda och massa extra lullull slutar notan på 364 000 kronor. Svenska bilköpare ryggar dock inte. 2016 var Golf den allra mest sålda bilen med drygt 22 000 registreringar. För första gången på 42 år var det inte en Volvo som toppade statistiken.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?
Volkswagen Golf 1.5 TSI 150 GT

Pris, från kr: 241 500 (1.0 TSI 110: 199 900).

Modell: Femdörrars halvkombi (+7 500 kr för kombi).

Säljstart: Mars. Övriga versioner är redan beställningsbara.

Mått, cm: L 426/B 180/H 149.

Tjänstevikt, kg: 1 317.

Bagagevolym, l: 380–1 270.

Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med cylinderavstängning, volym 1 498 cm3, max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda (+15 500 kr för sjustegad automatlåda), framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s.

Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.

Konkurrenter: Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Kia Cee’d, Skoda Octavia, Toyota Auris, med flera.

 

Plus: Trivsam motor, förbättrad säkerhet, praktisk i stort och smått.

Minus: Dyrare än tidigare, onödig geststyrning.

 

Vad nytt? Facelift efter drygt fem år på marknaden.

För vem? Om man är ute efter en praktisk mellanstor bil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.