Nästa artikel
Bilfrågan: Spaklös handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Spaklös handbroms?

Publicerad 30 september 2010 (uppdaterad 30 september 2010)
"Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då? Jag vet att Mercedes och vissa Citroënmodeller har en pedal som handbroms.

Martin

SVAR:
Parkeringsbroms finns idag av tre huvudtyper: den traditionella som manövreras för hand, den som manövreras med fotpedal och den elektriska som manövreras med en strömbrytare eller med automatik. Vad som är bättre eller sämre är en smaksak men utvecklingen går tydligt mot elektriskt manövrerad parkeringsbroms.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av handsbroms föredrar du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-10-01 16:22
Henkan2 (ej verifierad)

Det här har ju inte så mycket med teknikfientlighet att göra. Det är jättebra att man hittar på elektroniska hjälpmedel till bilarna som t.ex antisladd men det få ju inte gå till överdrift och jag tycker nog att elektriskt styrd handbroms är onödigt, liksom elektriskt manövrerad bagagelucka, elektriskt inställbara stolar och automatiskt avbländande backspeglar och säker fler prylar. Man får inte ersätta en "riktig mekanisk väghållning" med elektronik som om den fallerar gör bilen farlig. Elektroniska prylar går ju till slut sönder även om det skiljer i kvalitet mellan olika bilmärken.

#c • Uppdaterat: 2010-10-01 16:37
Crister A (ej verifierad)

Henkan2:Det du räknar upp som onödigt tycker jag tillför bilägandet mervärde,därför har jag valt till just dessa elektriskt styrda finesser på mina 2 bilar.Allt som förenklar vardagen är väl till nytta eller tvättar du dina kläder för hand fortfarande?Elektroniskt styrda prylar går sönder säger du och det gör inte mekaniskt styrda prylar då?Jag tycker generellt att dagens pc och elstyrda finesser är mycket hållbarare än gårdagens mekaniskt styrda grejor både på jobbet och i bilen..

#d • Uppdaterat: 2010-10-01 16:59
Crister A (ej verifierad)

En handbroms som du bara behöver lägga i men inte släppa och som hjälper dig vid start i backe.
Elektrisk manövrerad baklucka är perfekt då du aldrig behöver skita ner dig när du stänger på vintersäsongen.Du öppnar med nyckeln och stänger med den samma eller med en knapp på luckan.
Elstolar med minne är en dröm när man inte behöver ställa om stolen när frugan haft bilen.Din inställning av stolen och bakspeglar finns i nyckeln eller i en knapp på sidan av förarstolen.
Automatiskt avbländbara inre och yttre backspeglar är helt perfekt vid mörkerkörning.Det stör dig inte ens att bakomvarande har helljuset på.
Det bästa av allt är huvudstrålkastare som föjer rattutslaget alltså biexenon strålkastare som gör att du ser in i kurvan om det står en älg där t.ex.Inget av detta har krånglat en enda gång på mina bilar och den äldsta är en 2004.

#e • Uppdaterat: 2010-10-01 17:24
nuppe

Varför har ingen av de som här skriver kommit på att allt fler bilar är försedda med automatlådor.
Vi närmar oss föregångslandet i det här fallet, USA, där det sedan länge ofta varit dyrare att köpa bil med gammaldags mekanisk växellåda.
Med automatlåda är det ju onödigt med handbroms överhuvudtaget, men det måste finnas av lagtvång.
Men ok, komplettera P-läget med automatisk handbroms så avlastar man ju den automatiska rotationsspärren i växellådan.
Ren tautologi!

#f • Uppdaterat: 2010-10-01 17:28
Konservator (ej verifierad)

En mekanisk spak och pedal funkar enligt samma princip via vajer, det är ju givet. Men det gavs inget svar på hur den elektriska handbromsen fungerar. Av en del kommentarer att döma verkar "el-P-bromsen" inte använda sig av en vajer, men ingen skriver hur bromsen fungerar istället. Så, hur funkar det? Elservon på bromsoken, eller vad?

#g • Uppdaterat: 2010-10-01 18:47
Crister A (ej verifierad)

nuppe:Jag håller med dig om automatlåda.Det är ju den ultimata finessen som gör bilkörningen bekväm när man slipper koppla och dra i växelspaken hela tiden.Det grämmer mig att det inte har blivit automatlåda på mina bilar p.g a att dom gör så att bilen drar mera bränsle.Nu har det ju kommit DSG växellådor som enligt reklamen närmar sig manuella lådor när det gäller bränsleförbrukning.

#h • Uppdaterat: 2010-10-01 20:17
Simon_d (ej verifierad)

Automatlåda är verkligen toppen! Nu när jag har vant mig skulle jag aldrig kunna tänka mig en manuell i bruksbilen

#i • Uppdaterat: 2010-10-03 07:45
nuppe

Christer A, en modern datorstyrd konventionell automatlåda med lock-up drar inte märkbart mer bränsle än en manuell på landsväg, men i tätort kan det bli skillnad, men det beror också på hur man kör.
Men det kan det ju vara värt för att slippa röra runt med en pinne och sitta och pumpa en pedal.
---
Konservator, jag håller med dig.
Det var ju det frågan gällde!
Men inte ett enda svar.
Hur fungerar en elektrisk handbroms rent tekniskt?

#j • Uppdaterat: 2010-10-03 09:31
nuppe

Nu vet jag hur det fungerar och det borde man ju ha kunnat räkna ut.
Det är en elektrisk ställmotor integrerad i bromsoken.

#k • Uppdaterat: 2010-10-03 11:10
Roy J

Lite kul med elektronikfientlighet.
Det största som har hänt är ju faktiskt digitaltekniken som ger en totalt överlägsen förmåga till exakta anpassningar.
Jag tror inte att de elektronikfientliga gnäller över automatlådor, för de betraktas väl som mekaniska - men de har varit elektroniskt styrda i många år. På den tiden de var hydrauliskt styrda, sattes de tunna oljekanlerna alltför lätt igen och växlingarna stämde inte alls.
Nuppe meddelar att p-bromsen funkar med hjälp av en elektrisk ställmotor - en i sig pålitlig konstruktion - om den är rätt utförd. (Precis som med allt annat.) El-p-broms har nog sina fördelar, alltså, men jag kommer nog ändå att sakna handbromsvändningarna...
Och hur ofta har man inte kommit där i regnet med bägge händerna fulla med pappkassar och önskat att bagagerumsluckan var öppen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.