"Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då? Jag vet att Mercedes och vissa Citroënmodeller har en pedal som handbroms.
Martin
SVAR:
Parkeringsbroms finns idag av tre huvudtyper: den traditionella som manövreras för hand, den som manövreras med fotpedal och den elektriska som manövreras med en strömbrytare eller med automatik. Vad som är bättre eller sämre är en smaksak men utvecklingen går tydligt mot elektriskt manövrerad parkeringsbroms.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken typ av handsbroms föredrar du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Änu ett knep att få oss till verkstaden, på tex VW bilar måste man ansluta bilen till dator för att kunna byta bromsklossar till handbromsen.
Hur skall man kunna göra en "gammaldags" handbromssväng utan att kunna med känsla avgöra bromskraften och exakt hur länge den skall verka. Totalt idiotiskt och bara till för dom som INTE KAN KÖRA bil utan bara åka bil.
Jag föredrar den gamla hederliga beprövade varianten med vajer. Elektriskt datastyrda parkeringsbromsar tror jag man skall passa sig för. Vad händer när datorn och elektroniken går sönder? I värsta fall kanske helt plötsligt parkeringsbromsen läggs an och låser bakhjulen i motorvägsfart, hemska tanke. Vissa funktioner i bilen bör man nog inte överlåta till eletronikens osäkra värld.
Genom att vänsterbromsa, eller utnyttja bakhjulsdriften i kombination med massiv effekt från motorn!
Martin undrar hur den elektriska handbromsen fungerar, inte vilka alternativ som finns?
Anledningen är främst att man sparar en massa plats i utrymmet mellan stolarna. Ett utrymme som kan användas till bättre ändamål än onödig handbromsmekanik.
Elektriskt styrd parkeringsbroms är dessutom en nödvändighet för automatisk start-i-backe-hjälp.
Det är ju ingen idé att försöka göra en snygg handbromssladd med en modern bil med antisladdsystem. Det blir ingen sladd, systemet parerar snyggt och man får slokörat fortsätta sin färd. Inte ens lite roligt hjulspinn går ju att framkalla, antispinnsystemet sätter stopp för det. Det är inte så mycket köra nuförtiden, mest åka med och styra lite. Trycka lite på stereon, fippla med mobilen, gääsp. Tyst i bilen, inget motorljud. Somnar snart.
Elektrisk handbroms är en jävligt smart uppfinning,Man slipper detta dragande i en spak med vajer som rostar fast och måste justeras annars gnäller bilprovningen.Den största fördelen med elektrisk handbroms är att man bara lägger i handbromsen,men bilen släpper handbromsen automatiskt när man släpper upp kopplingen och kör iväg i en backe eller vid ett rödljus.Teknik när den är som bäst tycker jag.
Kul att läsa ditt inlägg Christer, jag håller inte med om ett ord du skrev. På min 14 år gamla Golf har vajern aldrig nånsin rostat fast, det är för att jag använder den varje gång jag parkerar.
Stor fördel vid start? Nej trivs bra med att bara hitta dragläget utan att använda handbroms överhuvudtaget, det får vara ganska brant för att jag ska använda den. Lite skicklighet får man väl med åren.
Snart är det väl bara att åka med som Henkan säger. Finns ju bilar som fickparkerar åt dig idag. Fickparkera som är så lätt. Var finns hedern?
70talist och redan så teknikfientlig.Visst kan man klara sig med gammal teknik och köra 60talsbilar.Det går t.o.m att klara sig utan dator fast det börjar bli svårt.Att handbromsen rostar fast som jag skrev är väl inte så vanligt men vatten letar sig så småningom in i vajerhöljet och en kall vintermorgon har handbromsvajern frusit.Himla kul!
Så undrar jag vad har ny teknik,som t.ex elhandbroms,strålkastare som följer rattrörelserna,ABS.ESP,backsensorer m.m m.m med heder att göra?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.