Kopplingen rasade i frågeställarens Kia Rio efter 3000 mil.
”Verkstaden antyder att jag själv orsakat att kopplingen slitits ned. Men min förra bil körde jag 18000 mil utan att behöva byta.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en Kia Rio hösten 2013, en fabriksny bil som jag trodde att jag skulle kunna känna mig trygg med i många år. Efter 3 000 mil har kopplingen rasat. Bilen står nu på verkstad och jag har fått ett kostnadsförslag för kopplingsbyte på 20 000 kronor. Kias märkesförsäkring gäller inte för kopplingsbyte.
Verkstaden antyder att jag själv orsakat att kopplingen slitits ned. Men min förra bil, en Ford Focus, körde jag 18 000 mil utan att behöva byta koppling.
Vad har Kia för kvalitet på sina komponenter? Ska en koppling inte hålla mer än 3 000 mil?
Jag vet inte om jag vågar behålla bilen om jag med några tusen mils mellanrum ska tvingas göra flera dyra kopplingsbyten.
Annalena
Svar:
Tekniska avdelningen har nu kollat med verkstaden och gått igenom bilen/delarna. Då felsökning av bilen i detta fall inte ger någon klar bild av orsak till haveriet, har vi valt att låta reparera bilen kostnadsfritt för att därefter analysera utbytta delar i fabrik.
Verkstaden kommer även följa upp med kunden om eventuellt körsätt eller andra förhållanden kan spela in.
Vi ser inte att kopplingen på Rio är ett vanligt förekommande problem.
David Lilja, Kia Motors Sweden
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag köpte en Kia Rio hösten 2013, en fabriksny bil som jag trodde att jag skulle kunna känna mig trygg med i många år. Efter 3 000 mil har kopplingen rasat. Bilen står nu på verkstad och jag har fått ett kostnadsförslag för kopplingsbyte på 20 000 kronor. Kias märkesförsäkring gäller inte för kopplingsbyte.
Verkstaden antyder att jag själv orsakat att kopplingen slitits ned. Men min förra bil, en Ford Focus, körde jag 18 000 mil utan att behöva byta koppling.
Vad har Kia för kvalitet på sina komponenter? Ska en koppling inte hålla mer än 3 000 mil?
Jag vet inte om jag vågar behålla bilen om jag med några tusen mils mellanrum ska tvingas göra flera dyra kopplingsbyten.
Annalena
Svar:
Tekniska avdelningen har nu kollat med verkstaden och gått igenom bilen/delarna. Då felsökning av bilen i detta fall inte ger någon klar bild av orsak till haveriet, har vi valt att låta reparera bilen kostnadsfritt för att därefter analysera utbytta delar i fabrik.
Verkstaden kommer även följa upp med kunden om eventuellt körsätt eller andra förhållanden kan spela in.
Vi ser inte att kopplingen på Rio är ett vanligt förekommande problem.
David Lilja, Kia Motors Sweden
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar vilket svar frågeställaren fått om inte ViB hjälpt till?
Nog måste man bära sig med uppsåt riktigt illa åt om kopplingen på en ny bil endast skulle hålla i 3000 mil.
Tror inte att bilisten kört på ett annat sätt än hur man normalt kör en ny bil. Kanske kunde man sabba kopplingen snabbt om man hela tiden kör med ordentligt tunga släp, släp som alltså är bra mycket tyngre än tillåtet.
Kopplingen på manuell låda ingår i praktiken inte i nybilsgarantier eller maskinskada på försäkring så det kan bli riktigt dyrt om den pajar, upp mot 30,000 kr.
Tips är då att gå för automat, då slipper man detta problem.
Det är inte så svårt att sabba kopplingen om man kontinuerligt slirar på den istället för att växla eller om man vilar foten på kopplingspedalen.
Men i det här fallet är det ju knappast troligt när Focusen gick 18000 mil utan kopplingsbyte.
Det förefaller vara något materialfel.
Min Rio har gått snart 5.000 mil och kopplingen funkar kanon.
Om man "draggar" på kopplingen (alltså låter foten vila på pedalen utan att trycka ner den) så sliter detta tydligen oerhört på kopplingen enligt mekaniker på Volvo som bytte kopplingspaket på min V70. Nu hade jag inte draggat men kopplingen dog innan den gått 10.000 mil.
edit: Såg att Saabnisse skrivit samma sak ;)
Bra svar från KIA för övrigt som väljer att ta detta! Jag har fullt förtroende för KIA som aldrig krånglat med "garantier"
Generöst av Kia att ersätta handhavandefel.
saabnisse, kör man mycket i storstäder i köer så finns risken att man slirar sönder kopplingen. Kan räcka med att man ligger kvar med foten och slirar utan att man ens tänker på det. Det är sen i princip omöjligt att åberopa materialfel, bevisbördan tycks ligga på bilägaren. Personligen tror jag Kia har helt ok kvalitet på sin koppling. Råkade ut för liknande på en Opel och detta tycks vara en sjuka som ökar oavsett märke pga att det blir mer köer i trafiken. Automat löser problemet.
Jo, Vidstiges föräldrar hade väl samma problem på sin Astra och det diskuterades ju friskt. Tycker också att det är anmärkningsvärt när den bil man haft tidigare inte drabbats och det gällde även i Vidstiges fall. Men det fallet slutade ju olyckligare för där tog inte Opel på sig felet utan la över alla kostnader på ägaren.
Pi, sant och då slås man ju av hur sjukt dyra verkstäder är i Sverige. Gäller alltså att till varje pris försöka undvika större ingrepp och lära sig hur man undviker att större saker går sönder på bilen, kopplingen på manuella lådor är en sån sak.
Det kan vara konstruktionsfel... Vissa bilar går sönder
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.