På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Multivan 4WD årsmodell 2008. En sak som jag alltid undrat över är bilens höga tjänstevikt. En Volvo V70 AWD väger cirka 1 900 kilo. Min Multivan som är ungefär lika lång och bred men några decimeter högre än Volvon väger 2 500 kilo. Drygt ett halvt tons skillnad!
Vad beror den stora viktskillnaden på? Jag har frågat VW men ingen kan riktigt förklara. Den höga vikten märks verkligen om man kör i kuperat landskap, exempelvis på det småländska höglandet där det är mycket backe upp och ned. Där stiger bränsleförbrukningen med ett par deciliter per mil.
Är det järnvägsbalk i Multi-vans stomme? I övrigt är det en mycket bra bil som går utan tekniska problem trots sina nu 21 000 mil.
Robert
Svar:
En Multivan är, som kunden skriver, något större än Volvo V70 och är byggd för sju personer plus last. Konstruktionen är dessutom anpassad för en totalvikt på 3 200 kg.
För att klara den höga vikten så krävs det en betydligt kraftigare konstruktion i jämförelse med en vanlig personbil. (En Volvo XC70 är konstruerad för en totalvikt på 2 400–2 500 kg.)
Mulivan är dessutom konstruerad för att klara en dragvikt på 2 500 kg vid tolv procent lutning och en maximal tågvikt på 5 300 kg.
Joakim Falkestedt, Volkswagen Transportbilar
Diskutera: Tycker du att viktskillnaden mellan de båda bilarna är rimlig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag ställer mig frågande till varför en personbil väger nästan 2 ton år 2016.
Det är ju lika mycket som plåtschabraken från Amerika under 50-talet.
Har inte multivan en hjälpram under bilen?
Är osäker, men har för mig att farsans Transporter pickup från slutet av 90-talet hade det.
Om ni tycker att en V70 är tung, så väger min GLK 220cdi 4matic mer.
Och ändå kör jag regelmässigt på 0,56-0,58 på landsväg på sommaren. Då kör jag exakt på hastighetsgränserna med farthållaren. Den går något snålare än så om man kör mest 70-80 vägar.
Vart jag vill komma med det är: tänk vad ett 2-tons schabrak drog för 50 år sedan, eller bara för 25 år sedan. Idag är det skandal om en lika tung bil ligger över 0,8 - ifall den inte har åtskilliga hundra hästar udner huven.
erikivan, det är ju inte bara förbrukningen det handlar om, det är mer hur tyngden på de tyngre bilarna sliter mer på vägarna.
Ju mindre kupad en plåt är ju tjockare måste den vara för att nå samma hållfasthet. VW:s släta ytor åt alla håll ger stor inre volym, men detta måste då kompenseras för att nå behövlig styrka och krocksäkerhet.
Trams, anledningen till att bilar väger mer och mer är att kunderna kräver säkrare och säkrare bilar. Räcker väl med att VW svarar "Ni vill ju ha säkra bilar då får ni acceptera vikten" istället för att komma med dummheter.
"...och en maximal tågvikt på 5 300 kg."
Undrar varför. Den maximala tågvikten för utökad B behörighet är 4250kg. Väger ekipaget mer krävs det C-kort (även på Kontinenten). Men om man har så tunga lass att frakta gör man inte med en Multivan.
Den höga tjänstevikten är dock inte alls så hög, vilken större SUV som helst väger lika mycket.
Ökad krocksäkerhet genom tyngre fordon påminner mig om kapprustning. Tyvärr leder det till mer energi att hantera totalt i olika olyckor.
Bortom:
Det räcker ju med ett BE-körkort för att få köra med den maximala tågvikten på 5300 kg.
Här finns det utrymme för skärpta lagar tycker jag. Bort med fordon med korta hårda fronter som "äter" upp det andra fordonets krockzon. Och förlägg tunga lastbilstransporter till nattetid och/eller enbart stora vägar med mellanbarriär.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.