Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Tack ViB för att ni alltid använder det svenska ordet ”krockkudde” i stället för som så många andra, till och med handboksförfattare(!) vilka använder det engelska/amerikanska ordet ”airbag”.
Innehåller verkligen en krockkudde ”air”? Jag tvivlar.
H Johansson
SVAR:
Det är gasgeneratorn i krockkudden som generar gasen som fyller kudden. I huvudsak finns det två typer av gasgeneratorer, krutgasgeneratorer och hybridgeneratorer.
Krutgasgeneratorerna har främst använts till förare- och passagerkrockkuddar men kommer mer och mer i sidokrockkuddar. I det här fallet låter man krutet i gasgeneratorn brinna relativt långsamt och på det sättet får man en varmluftblandning.
Som alla vet från fysiken så har varm luft en större volym än kall och kommer därför att fylla kudden med luft. Trycket i krockkudden faller snabbt när luften kyls.
Det finns också ventilhål i krockkudden som släpper ut lite av gasen för att trycket inte ska bli för högt. Krockkudden är fullt utvecklad efter cirka 1/20 sekund.
I en hybridgasgenerator har man en mindre krutladdning och en tryckbehållare med en gasblandning vid cirka 200 bar. Gasblandning är oftast 95 procent argon och fem procent helium. Heliumet används vid tillverkningen för att spåra eventuella läckage. Med en hybridgasgenerator får man en kallare gasblandning (det vill säga främst argon och luft) och krockkudden kan därför hålla trycket längre, ända upp till tre sekunder.
Den här typen av gasgeneratorer används till sidokrockkuddar och krockgardiner där man önskar snabb utlösning och högt tryck under en längre tid för att skydda om bilen voltar (om bilen voltar kan hela krockförloppet ta flera sekunder).
En krockgardin ska som regel fungera redan efter halva tiden jämfört med en förarkrockkudde eftersom det finns mindre plåt som skyddar passagerarna vid sidokollisioner.
Henrik Kaar, Autoliv
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att ni använder det svenska ordet som sagt. Underlättar, språket vårdas och engelska i svenska blir så fjantigt. Framförallt när det finns andra ord.
Någon som vet var t ex plasten på ratten som sitter över krockkudden tar vägen vid olycka?
Bilförsäljarna vet inte vad minimåttet man får sitta från krockkudden är ! En sådan sak tycker jag man kan kräva att dom vet . Jag frågade trafiksäkerhetsverket , olika biltillverkare mfl och fick svaret att minimåttet är 30 till 35 cm från krockkudden . Lite svävande svar alltså ! Plasten viks åt sidorna , samt uppåt och nedåt . Om det är någon risk att skadas för de som bär glasögon , har jag inte lyckats få någon uppgift över .
Frågeställaren H Johansson klagar över ordet "airbag" och skriver att "till och med handboksförfattare (!)" använder det engelska/amerikanska ordet ”airbag”. Jag kan då meddela denne oinvigde klagande att en del biltillverkare har framfört önskemål om att det engelska ordet skall användas även i de svenska instruktionsböckerna. Dessutom är det så att hela dokumentet ibland avgör om de engelska orden skall stå kvar eller ersättas med svenska motsvarigheter. Det här är ibland en mycket svår balansgång. Så var det med det!
För övrigt måste jag själv klaga på svaret från Henrik Kaar. I svaret använder han ordet "utlösning"! Smaka på det ordet i sammanhanget. Varför inte "uppblåsning"??? Alltså, "där man önskar en snabb uppblåsning".
I mina uppdrag för Mercedes Benz angående teknisk dokumentation blev det till en början "krockkudde med tvåstegsutlösning", vilket tämligen omgående fick bytas ut efter misstänkta skratt-/skamsattacker hos ansvariga på Mercedes i Malmö.. Jag har för mig att det blev typ "Krockkudde med tvåstegsuppblåsning" alt. "Krockkudde med uppblåsning i två steg". Nej, jag ser nu i gammalt material att det för t.ex. W211 blev "Krockkuddar med två uppblåsningsnivåer".
Rent generellt låter det som att frågeställaren är rätt sur över engelskans intåg i svenska språket.
Ett förtydligande: Det var INTE jag som kom på "Krockkudde med tvåstegsutlösning". Det fanns där redan och bland annat jag klagade på konstruktionen =)
I min instruktionsbok för Skoda Octavia står det mycket tydligt på flera ställen att man ska ha minst 25 cm mellan ratten och föraren.
Om nu trycket i krockkudden minskar snabbt när innehållet kyls, hur fungerar det då vid t.ex. -30° C?
Naturvetenskap är tydligen inte Henrik Kaars starka sida. Hur kan krut som brinner långsamt i en gasgenerator skapa en varmluftsblandning ? Det blir väl rimligen en varm gasblandning eller avgasblandning, men knappast en luftblandning. Luft har som bekant en ganska bestämd sammansättning av kväve, syre mm. Från hybridgasgeneratorn avges avgaserna tillsammans med en blandning av 95% argon och 5% helium. Denna blandning är naturligtvis inte luft.
AIRBAG är således helt missvisande. Det är ingen, eller väldigt lite luft i "airbagen" det är avgaser eller om man så vill en gasblandning.
Vilken löjlig ickefråga. Finns det polka i polkagris? Hur orkar folk bry sig om sådana här saker...
Visst är det en löjlig ickefråga om det inte är polka i polkagrisen, men det är lite märkligt att Henrik Kaar från tillverkaren påstår, förmodligen mot bättre vetande, att det är luft i airbagen när det faktiskt är krutgaser. Frågan är uppenbarligen så intressant att amoC bryr sig.
Den första bilen med hybridluftkuddar var Opel Vectra 1996, framtaget i samarbete med Autoliv, men enligt alla uppgifter från Opel var även båda frontkuddarna i ratt och instrumentpanelen av hybridtyp.
(Faktum är att man kan använda precis vilket ord man vill så länge alla förstår vad som menas.
Själv gillar jag inte ordet krockkudde, känns bökigt och osnyggt att uttala.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.