Nästa artikel
Bilfrågan: Rätt behandlad rostskada på min VW Golf?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rätt behandlad rostskada på min VW Golf?

Publicerad 19 november 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"På goodwill skulle de ha betalat 50 procent av skärmbyte om jag inte servat hos den auktoriserade verkstaden. Kan detta verkligen vara rätt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en VW Golf 2010, på vilken rost har gått igenom båda framskärmarna. Den är servad de första 10.000 milen på Bilcentrum i Kristianstad. Där säger man att de på goodwill skulle ha betalat 50 procent av skärmbyte om jag fortsatt serva bilen i Kristianstad och inte hos den auktoriserade verkstaden där jag bor. Kan detta verkligen vara rätt?
B Åkerblom

Svar:
Nej, jag kan inte tycka att det är rätt. Rostskyddsgarantin är 12 år. Visserligen vet vi att det är svårt att med hänvisning till garantin verkligen få rost åtgärdad. Men det är importören som står för garantin, så jag tycker att du ska vända dig till VW Group Sverige AB. Åtagandet kan inte höra samman med vilken auktoriserad verkstad du servat bilen på.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du erfarenhet av att kräva ersättning enligt rostskyddsgaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-11-19 07:48
Mipsson

Har (Hade) en VW Golf VII Sportsvan 2014. Vid en skadebesiktning hos VW-verkstad upptäckte besiktningsmannen en rostskada på helt annan plats på bilen (backluckan) och skapade ett rostgaranti/goodwill-ärende, och allt (den egentliga skadan och rostskadan) fixade VW-verkstaden på samma inlämning (givetvis två separata ärenden, då det ena var skada som gick på vagnskadeförsäkringen).

#2 • Uppdaterat: 2019-11-19 12:06
Rudolf Ampere

Hur vad det med rostskyddsbetyget? 1:a

#3 • Uppdaterat: 2019-11-19 12:06
Roger Skagerström1

Försvarar normalt sett inte snåltyskar men det här är helt rätt. Har de som faktiskt står för garantin inte haft chans att kontrollera och förebygga att en så grov skada uppstått så det helt logiskt att de inte ska behöva stå för hela kostnaden. Säger sig självt. Hade de gjort rostskyddskontroller så hade man kanske hittat det i ett stadie där omlack hade varit tillräckligt.

Men i dagens samhälle så krävs det bara utan några uppoffringar. B Åkerblom ska nog vara glad för att han får 50% betalt.

#4 • Uppdaterat: 2019-11-19 15:16
Simon no1

Bilmodellen fick säkert toppbetyg av VIB så kallade rostskyddsexperter ;)

#5 • Uppdaterat: 2019-11-19 18:23
Peugo

Retas inte men du har nog rätt (tyvärr).

#6 • Uppdaterat: 2019-11-19 18:33
Pi

Roger S - missade du att bilen faktiskt VAR servad hos auktoriserad verkstad och att det är VW och inte den lokala verkstan som står för kostnaden vid åberopande av rostskydds-garantin. Eller - antagligen nåt försäkringsbolag men VW är kontakten dit i så fall.

#7 • Uppdaterat: 2019-11-19 19:41
Vorwärts

VW Golf 2010 fick 3 av 5 i rosttestet, tänk bara hur horribla japanerna som fått en 1:a ska se ut efter snart 10 år

#8 • Uppdaterat: 2019-11-19 21:28
jørgenn

ja, den må være 23 år, elle er det bare det sædvanlige med folkevogn. dieselgate og dårlige gearkasser og åbenbart også rust. uha...

#9 • Uppdaterat: 2019-11-20 10:03
glimma-48

Erik Rönnblom: Han kan använda vilken seriös verkstad som helst som intygar att de gjort hela serviceprogrammet inkl. rostskyddskontroll och därefter stämplat i serviceboken. ALLA garantier ska gälla precis som om bilägaren servat på den auktoriserade finverkstaden. Det behöver varken finnas lunchrestaurang, särskild kundmottagning, vilorum eller biluthyrning.

#a • Uppdaterat: 2019-11-20 16:17
Roger Skagerström1

Pi - ja det missade jag :P *blindstyre* ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.