På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar vad som ger mest ljus på vägen – ramp eller fjärrljus?
Ulf Hedberg
Svar:
Om vi håller oss till godkända lampor, så finns det både xenon- och LED-extraljus med rejält tryck i numera. Med två sådana är man prismässigt i nivå med de absolut bästa LED-ramperna med inte bara bra ljus utan också hög byggkvalitet.
Många nya bilar klarar bara montering av ramper, om ens det. Har man en lite äldre bil utan p-sensorer och radar i nosen så kan man hålla ner kostnaden genom att hålla sig till xenon eller kanske halogenlampor med ”xenonlook” (för att få ett mer vitt eller egentligen blått ljus). Så om man har valmöjlighet kan konventionella extraljus hålla ner priset och för lägre kostnad ge bättre längd.
En kompakt LED-ramp av bästa sorten kan ge både bredd och längd utan för mycket ströljus nedåt eller uppåt. Många långa LED-ramper, ofta monterade på suv-tak, lyser lika mycket i trädtopparna som på vägen.
Det kan också vara lättare att vinkla ett extraljus för att få ljusstrålen där man vill ha den.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du monterat extraljus?
Fråga:
Jag undrar vad som ger mest ljus på vägen – ramp eller fjärrljus?
Ulf Hedberg
Svar:
Om vi håller oss till godkända lampor, så finns det både xenon- och LED-extraljus med rejält tryck i numera. Med två sådana är man prismässigt i nivå med de absolut bästa LED-ramperna med inte bara bra ljus utan också hög byggkvalitet.
Många nya bilar klarar bara montering av ramper, om ens det. Har man en lite äldre bil utan p-sensorer och radar i nosen så kan man hålla ner kostnaden genom att hålla sig till xenon eller kanske halogenlampor med ”xenonlook” (för att få ett mer vitt eller egentligen blått ljus). Så om man har valmöjlighet kan konventionella extraljus hålla ner priset och för lägre kostnad ge bättre längd.
En kompakt LED-ramp av bästa sorten kan ge både bredd och längd utan för mycket ströljus nedåt eller uppåt. Många långa LED-ramper, ofta monterade på suv-tak, lyser lika mycket i trädtopparna som på vägen.
Det kan också vara lättare att vinkla ett extraljus för att få ljusstrålen där man vill ha den.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du monterat extraljus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mest ljus på vägen ger oftast lite sämre ljusramper, speciellt om de är lågt monterade.
Nu är det inte 'ljus på vägen' som är eftersträvansvärt, utan istället ljus på det som finns eller kan dyka upp på vägen.
Jag har haft extraljus på alla bilar jag haft sedan 1966. Använder nu 2 st Hella 3003 Compact med 100 w lampor (jag vet) som jag är mycket nöjd med. Funderar nu på att montera en LED-ramp på min nästa bil men tycker det är knepigt att välja vilken ramp som passar mig bäst. Att välja en för 3000-5000 kronor utan att kunna prova känns inte bra. Risken jag ser är att få för mycket ljus på vägen nära bilen och på så sätt förstöra sikten längre bort pga. bländning. Ögat ställer ju tyvärr in sig på det ljusaste området. Alla ramper verkar ju ge massor av LUX men var hamnar de?
Extraljus efterkonverterade med xenonkitt från Kina ger mycket ljus för pengarna
ballast: https://www.ebay.com/itm/202319832122
Xenonlampor välj 3000k för behagligt ljus: https://www.ebay.com/itm/222880207263
:)
Frågan borde vara "Vilket lyser bäst?" Massor av ljus är ingen lösning i sig.
Jag har en led-ramp som sitter väldigt lågt. Jag upplever inga problem med ljusbilden, tex att allt ljus hamnar i backen. Den lyser långt och brett och har hjälpt mig agera tidigt när det varit rådjur på vägen.
Om det är en vit vinter blir det nästan dagsljuskänsla.
Eftersom det varierar oerhört mellan olika produkter kan man inte säga att "jag har en led-ramp som är bra alltså är ledramper bra." Ingen tvivlar väl på att det finns bra ledramper också. Dessutom är det också en subjektiv bedömning. Det som någon tycker fungera bra är inte säkert att en annan uppfattar det på samma sätt. Många vänner föredrar extraljus med smal pencilbeam, själv vill jag bara ha helljusbild. Så mer test behövs.
Allt för många LED-ramper som jag testat har för mycket spridning av ljuset upp och ner, massor med ljus nära bilen och i trädtopparna, men klent i mitten och i sidorna, men en herrejösses massa teoretiska Lumen!!!
Har bäst erfarenhet av Hella LED 470 som har ett bra ljus rakt fram och i sida men väldigt boxat uppåt och nedåt. Lyser inte längst eller mest, men behagligt och tillräckligt långt. Hade en sådan på min S60cc under skylten, hade säkert varit bättre ovanför, men snyggare under...
Visst är led-ramper olika bra och Att folk tycker olika utifrån hur dom föredrar.
Jag vill gärna som Axelman ha motsvarande helljus men med mera punch. Det får jag definitivt med den rampen jag har. Det bag gillar med min är att led-lamporna är riktade så att det ger samtidig flodljus och pencilbeam.
Det är inte ofta man kan nyttja extraljusen, särskilt fjärrljusen. Kanske mitt i natten när det är långt mellan mötande eller framförvarande. Sen måste man släcka fjärren en stund innan man avbländar från helljus, annars får man för lång svart sträcka. Kurvljus kunde vara bra vid halvljus, men det får man ju inte ha. Förr tror jag att man inte fick ha "framåtriktat" ljus ihop med halvljus, så man riktade det lite åt sidan.
Axa. Din beskrivning av ljusbild är vad jag eftersträvar, så nu blev jag nyfiken. Vilken ramp har du? Kör själv med 100W i extraljusen men saknar det där lite extra i flodljusen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.