Nästa artikel
Bilfrågan: Onödigt vätskebyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Onödigt vätskebyte?

Publicerad 31 december 2020
"Jag har haft bil i exakt 50 år och aldrig bytt bromsvätska på någon av mina 7 bilar." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Blir lite fundersam på ditt svar på frågan om byte av bromsvätska vart 2-3 år. Jag har haft bil i exakt 50 år och aldrig bytt bromsvätska på någon av mina 7 bilar. Idag har jag en Saab 9-5 som fyllde 20 år i somras och som jag besiktigade i september, med perfekta bromsar. Har fler i bekantskapskretsen som heller aldrig bytt bromsvätska. Det verkar som du tog i för att ha både hängslen och svångrem med 2-3 års intervall! Har bara bytt multirem efter 15 år och olja och filter varje år. Har du förslag på något annat som bör bytas, typ växellådsolja?
Ulf Persson

Svar:
Ja, det finns ju ingen som kan tvinga dig att följa biltillverkarens servicerekommendationer. Och det är ju inte jag som skrivit dem heller. Du har tydligen kommit fram till ett eget, enklare och billigare underhåll och hittills har det gått bra? Men att aldrig byta bromsvätska är helt i strid mot tillverkarens rekommendationer och inte något vi kan föreslå våra läsare. Och om du vill ha förslag på fler åtgärder så ta en titt på bilens serviceschema.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Rätt eller fel att strunta i bytet av bromsvätska?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-31 07:55
Tjalle

Bromssystemet är inte hermetiskt tätt. Fukt kommer in i bromsvätskan. Tiden varierar med omgivning och användning/förvaring. Biltillverkarna vill ha både hängsle och livrem - och hjälpa vekstäderna att tjäna pengar - och rekommenderar byte varannat eller var tredje år.

De flesta biltillverkarna har det med i servicerekommendationen - efter 2 - 3 år.

Fukten samlas i bromscylindrarna, som - så småningom - korroderar - kan fastna=ingen bromsverkan på det hjulet= fara och dyrbar reparation. Det gäller - tyvärr - även SAAB.

Jag bor i Bohuslän och byter bromsvätska var 4:e/5:e år. Båda bilarna: 9000 -97/Carrera S -05. Garage.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-31 08:22
Thommys

Serviceintervallet är också anpassat till största påfrestning. Bilen ska klara hård köringen på t ex autobahn eller klara att dra tunga släpvagnar i t ex Alperna eller i Norge. Biltillverkarna vet inte var bilen hamnar och hur den kommer att användas. Vissa rullar bara på Västgötaslätten i 70 km/h. Då räcker det nästan att bara använda motorbroms.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-31 08:37
skarj

@Erik Rönnblom, snyggt försvarstal, osar kritikfobi, dålig klang från en tidningsrepresentant, snarstucket! Reagerade direkt när jag läste papperstidningen, varför tas detta upp i en frågespalt undrar jag? Frågor om svar som detta får iaf mig att tappa förtroendet för hela tidningen.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-31 09:38
N-iklas

Hemma byttes det inte heller bromsvätska och några bromsproblem var det inte heller utom på den 1970 som gått 74 000 mil, där brukade kolvarna behöva gymnastiseras lite extra ibland, men på den från 1981 var det aldrig några bekymmer och bromsoljan, som vi kallad den på den tiden, uppvisade aldrig några brister vid kontroll.

#5 • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Med verkstadskostnader på ett par tusen i timman så klart att biltillverkarna pytsar in allt vad dom kan för att skinna kunden ännu mera.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-31 10:07
L. Mäkinen

Har man råkat ut för att bromsvätskan blir överhettad så byter man den ibland. Det är en ganska obehaglig upplevelse när pedalen känns som att trampa på en tvättsvamp och hastigheten inte minskar.
Jag tycker att svaret är rimligt. Tidningen kan knappast rekommendera att man struntar i tillverkarens instruktioner.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-31 10:09
JohanWong

Öppna nippeln på oket, släpp ut en droppe, mät. Varför inte när du sätter på vinterhjulen.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-31 10:41
saabnisse

De flesta bromsvätskor är hydroskopiska och det är en av anledningarna att man rekommenderar byte. Vattenupptagningen ökar vid hög temperatur och hög luftfuktighet och i vissa länder där mycket körning i kuperad terräng förekommer, måste intyg uppvisas vid kontrollbesiktning på när bromsvätska byttes.
Skulle det bromsas så mycket att det blir ångbildning är det inget kul, då är det färdigbromsat och det vet man!
I det förhållandevis platta Sverige är det tydligen inte lika viktigt (ännu), men det är en god ide´ att i samband med service kolla vattenhalten i vätskan!

#9 • Uppdaterat: 2020-12-31 12:57
mso 1000

Vi svenskar använder inte bromsen nämnvärt jämfört med södra Europa
Pratar vi autobahn körning som Tyskland är det nog ett litet större behov av byte.

Men svensken i allmänhet på 80-110 landsvägar i sömnigt tempo jämförelsevis.
Ja bortkastade pengar med dom täta intervallerna på vart annat år på bromsoljebyten i detta slutna system enligt mig.
Skulle kunna sträcka mig till oljebyte vid belägg byten.

Jag har haft många bilar med 30-40000 mil på mätaren och aldrig bytt sedan gammalt. .

Rekordet är en 00 caravelle med 61000 mil på mätaren och faktum är att inga ok eller cylindrar byttes på dom milen förutom ett bak där handbroms funktionen gav upp.
Och ok kolv och cylinder vägg blank och fin.
Och aldrig bytt bromsoljan i min ägo dom sista 30000 milen på den bilen.

Så min uppfattning är att det är ett överdrivet behov med dessa täta bromsoljebyten.
99% av problemen kommer utifrån av våra saltvägar och dåliga tätningar och konstruktioner kring bromsoket.

Och tänk Korea elbilarna Kia/Hunday där bromsarna i stort aldrig används och ändå måste dom in på service och bromskoll varje år
Max 1500 mil för dyra pengar.
Och detta gäller väl även Toyota som debiterar för smörjning av bromsok varje år 1500 mil.
Eller är det dåliga konstruktioner kanske.
Snacka om att folk blir rövkn riktigt.

Nja det är nog min personliga uppfattning efter 40 års bilägande :)

#a • Uppdaterat: 2020-12-31 13:05
L. Mäkinen

Det heter hygroskopiskt och jag har fått lära mig att det främst är via slangarna som vattenmolekyler kommer in. Citroën använde icke hygroskopisk vätska i sina bromsar när det var LHM tillgängligt i fjädringen. Minnet påstår att de inte hade slangar som tog in vatten då, men det kan vara fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.