Nästa artikel
Bilfrågan: Varför byta bromsvätska?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför byta bromsvätska?

Publicerad 6 oktober 2020
"Är det verkligen nödvändigt? Och borde det då inte ingå i servicen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
När jag beställde service på bilen, blev jag tillfrågad om jag också avsåg att beställa rekommenderat tillägg – byte av bromsvätska. Är det verkligen nödvändigt? Bilen är bara tre år gammal? Och borde det då inte ingå i servicen?
J Berg

Svar
De flesta bilar har bromsvätska som är hygroskopisk. Det innebär att den kan ta åt sig vatten. I värsta fall kan man råka ut för bromsbortfall av det skälet. Möjligen kan också vatten orsaka korrosion inne i bromssystemet. Byte rekommenderas vanligen efter 2-3 år. Och ja, man kan ju tycka att en så viktig åtgärd borde ingå i servicen hos auktoriserade verkstäder. Men jag gissar att ägaren har lättare att fördra kostnaden ”om denne själv väljer” att göra tillägget. Köper man en begagnad bil bör man kolla när byte senast utfördes.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-06 08:34
saabnisse

Det här är ett krav som uppkommit genom EU och det gäller främst för bilar som körs i södra Europa. Där var det förr vanligt med bromsbortfall genom arr bromsarna blev överhettade i nerförsluten och bromsvätskan, som många gånger bestod av mest vatten, började koka.
I Sverige är det ju mycket ovanligt med överhettade bromsar och därför är det inte viktigt av den anledningen, däremot kan det ge problem vintertid om det är mycket vatten i vätskan så det bildas isproppar, men jag tror inte att det är många som råkat ut för det.
Att byta bromsvätska efter 2-3 år är ganska onödigt, de flesta verkstäder kan mäta vattenhalten i vätskan och rekommendera byte när det behövs.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-06 08:59
mso 1000

Jag håller med Saab Nisse till 100%
I Sverige är det nog ett microskopiskt problem.
Det är ju trots allt ett slutet system.
Men att byta nån gång med en betydligt längre intervall är naturligtvis inte fel.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-06 09:57
Mattse

Då bromsar är en säkerhetsprodukt är det lätt för verkstäderna att spela på kundernas rädsla och rekommendera ett byte (trots att det kanske inte behövs). Till och med Erik skriver lite skrämselpropaganda i svaret ovan att ” i värsta fall kan man råka ut för bromsbortfall” samt ”möjligen kan också vatten orsaka korrosion” , vilket dock är lite märkligt utan att ViB har gjort egna undersökningar eller hänvisa till studier inom området.

Hur det verkligen ligger till med bromsvätskebyte är något som ViB borde undersöka noggrannare då de har tillgång till långtestbilar av olika märken varvid några behålls under flera år. Mät upp bromsvätskans kvalitet med avseende på vattenhalt kontinuerligt under testperioden och bokför om det blir några förändringar. Undersök om det är någon skillnad mellan körmönster och olika bilmärken, och om vissa är bättre än andra. Ta reda på vid vilken gräns som det verkligen blir ett bromsbortfall på grund av att vätskan ”går i kok” pga för hög vattenhalt.

Att få reda på exakt hur det ligger till med bromsvätska och behovet av byte tror jag skulle uppskattas av många bilägare då bromsvätskebyte är något som verkstäderna mest gör utifrån slentrian vart annat år utan att något behov verkligen föreligger.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-06 11:48
LeifV

Många människor vill inget hellre än att skiljas från sina pengar, -det har ju bilverkstäderna konstaterat och ställer naturligtvis snällt upp och hjälper dessa människor.

Vi övriga vet saker som "att mäta är att veta" -dvs man mäter själv för att se om det är dags att byta bromsvätska eller ej.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-06 13:42
L. Mäkinen

Känslan av kokande bromsvätska är inget jag vill uppleva igen. Visst krävdes det lite speciell körning för att hamna där, men vätskan var inte mer än ett år när det hände.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-06 14:06
lsoderlund

Att man bör byta bromsvätskan med jämna mellanrum är en självklarhet. Nog för att vi inte har så mycket problem med överhettning av bromsar i Sverige, men om man bromsar hårt från hög hastighet, eller kör marginellt mer aktivt än vanligt så blir bromsarna varma och så även bromsvätskan, är inte bromsvätskan bytt på flera år så märker man detta genom bromsbortfall.

2-3 år är kanske lite för tätt byte sett till hur långt snittbilisten, men 6-7 års mellanrum bör man byta bromsvätska.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-06 14:06
hultarn

Visst är bromsvätskan hygroskopisk, men.. i svensk trafik lär man inte riskera något totalt bromsbortfall.
Är en annan sak vid rally/racing.
Enda fördelen som jag ser det, är att luftnipplar motioneras, de rostar ju gärna fast pga det överdrivna saltandet,

#8 • Uppdaterat: 2020-10-06 14:16
JohanWong

Enkel, ta ut någon droppe vid luft nippeln och mät. En bromsvätskemätare kostar nån hundralapp.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-06 14:21
Styggavargen

Jag bytte vid 6000 mil (3 år) och bilen skall in imorgon för 12000 mil (7 år gammal nu). Imorgon byts bromsvätska igen... men jag ser inget problem egentligen, det är en liten slant för att byta den. Jag är lite "nojjig" över bromsar och däck, så jag vill alltid veta att sakerna funkar och är i bra skick.

#a • Uppdaterat: 2020-10-06 14:23
Styggavargen

Johan Winbladh, du öppnar locket på bromsvätskepåfyllningen och doppar mätaren...2-3 sekunder senare har du svaret. Låter det inte enklare än "ta ut någon droppe vid luft nippeln"...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.