På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Varför låter arbetsfordon som bussar, traktorer och lastbilar som går på diesel så högt? Jag har flera gånger upplevt att en lastbil eller traktor stått på tomgång utanför där jag bor och brummat så rutorna vibrerar. En Mercedes personbil med stor och stark dieselmotor låter inget i jämförelse. Är det andra bullerregler för arbetsfordon än för personbilar?
Mikael Tinglöf
Svar:
Personbilstillverkarna lägger stor möda på att dämpa motorns brummande. Det skulle krävas omfattande och alltför dyra åtgärder för att göra de stora maskinerna som sitter i bussar och lastbilar lika tysta som personbilsdieslarna. Scanias raka sexa är på 13 liter och V8:an på 16 liter och att sådana motorer för mer oväsen än de relativt små personbilsmotorerna är givet.
Det finns strikta gränser för hur mycket olika fordon får väsnas och dessa står angivna i transportstyrelsens författningssamling, kapitel 10. En personbil får inte avge så kallat externljud högre än 84 decibel, för stora bussar och lastbilar är övre gränsen 92 decibel, vilket är högt.
Bullernivån på tomgång och vid körning anges i fordonsidentifikationen. Som exempel kan nämnas att en VW Golf med 1,6 liters diesel brummar med 69 decibel på tomgång och avger ett oväsen på 71 decibel när den kör förbi ljudmätaren med 45–50 km/tim. Vi Bilägare mäter bullret inne i testbilarna vid olika hastigheter och på både grov och fin asfalt. Oväsendet kommer sällan upp ens i 80 decibel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju vara så att det är tex sophämtaren!
Den går inte på tomgång när den jobbar om det är en komprimator, och bullrar lite......
Ofta är rören uppdragna, för att sopgubben inte ska dra i sig alla avgaser.
Om det är vanliga lastbilar som står vid rödljus, borde man kanske byta fönster istället!
Att fönster eller andra byggnadsdetaljer skakar behöver nödvändigtvis inte ha med ljudets energiinnehåll dvs ljudtryck som mäts i decibel (db). Stora dieselmotorer har mycket lägre frekvens på bullret och kan få tunna lätta material att svänga med. Självsvängning har mer med att rätt frekvens prickas än massivt ljudtryck. Det kan ju naturligtvis vara både och.
De flesta kommuner med självaktning har regler för tomgångskörning, oftast mellan 1 och 3 minuter. Detta gäller lastbilar också trots att många lastbilschaufförer tror sig vara undantagna.
Tycker de flesta lasbilar verkar följa reglerna. En mer intressant fråga är motorcyklar, speciellt de mängder av customhojar med raka rör som man hör på sommaren. Varför gäller inga regler för dessa?
Jag tycker en del tunga lastbilar är otroligt högljudda då man kör förbi dem, och jag tror att man monterat dit delar som inte är original för att man ska få fordonet att låta häftigare. Det är förmodligen så att de aldrig skulle klara en kontrollbesiktning med den ljudnivån.
Doktor Olle: Visst finns det regler för motorcyklar, det är bara så att en del skiter i det. Poliserna sitter mest inne på sina kontor och skriver rapporter, så det är ganska riskfritt att åka hoj med öppet avgassystem.
Jes: Det är möjligt, men en lastbilsmotor låter bra mycket mer än en personbilsmotor om man nu skall döma efter ljudet som det nu var fråga om här. Det där som du SLÄNG-de ur dig tarvar en förklaring. En som inte är part i målet kan väl knappast ha undgått att lastbilsförare i synnerhet låter motorn snurra oavsett vad man har för ärende. Vad gäller andra trafikregler är jag ofta tveksam. Förr såg man upp till lastbilsförare för de brukade uppträda bra i trafiken, men nu är det ofta si och så med den saken.
Jag kan förstå lastbilsförare som låter motorn stå på tomgång lite längre än en minut. Det är deras arbetsplats och de vill, precis som alla ha ett någorlunda behagligt klimat på jobbet. Jämför med att, om du lämnar kontoret vintertid, måste stänga av värmen och öppna fönstret.
Sommartid är det naturligtvis för att slippa jobba i en bastu, där en fläkt blåser kalluft på dig - knappast hälsosamt i längden.
Oavsett detta är det förbjudet med tomgångskörning. I och för sig är det nog sällsynt att någon blir rapporterad men det låter lika illa för det.
Jag har inget emot lastbilsförare men ingen inbillar mig att de är bättre eller ens sämre än andra vare sig det gäller tomgångskörning eller trafikregler.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.