På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Jag har en Skoda Octavia -10 med 7-stegad DSG-låda. Från min verkstad får jag besked att de inte kan byta olja i lådan i min bil och att det är komplicerat (specifika oljetemperaturer vid byte) och att enbart VAG gör detta. Vid samtal med närmsta VAG-verkstad får jag besked att det inte behövs oljebyte på den 7-stegade DSG-lådan.
Min kontakt på den verkstad jag anlitar säger att det förekommit haverier på dessa lådor efter ”felaktigt” utfört oljebyte med kostnader bortåt 75 000 kronor. Jag vill få en klargörande beskrivning på detta och hoppas att ni kan ge mig det på ett sätt som gör att jag vet om jag ska eller inte ska byta och i så fall om jag vågar be min verkstad om detta.
Kjell Persson
Enligt importören rekommenderas inte byte av olja i den 7-växlade växellådan. Skulle det ändå göras är det ett komplicerat arbete som man inte bör ge sig på om man inte har sakkunskap, det vill säga ett jobb för en auktoriserad verkstad.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns rätt mkt att läsa om ämnet på nätet, främst så ger utlänska artiklar en del info om återkallning utomlands och varför dessa görs.
En del av problemen verkar uppstå när lådorna körs i varma och fuktiga klimat, och det är även där återkallning gjorts.
Sverige verkar inte falla inom ramen för denna återkallelse, men läser man hur vissa taxiåkare åkt på problem med dessa lådor så kanske det inte är fel att läsa på om ämnet så man förstår när och hur felet kan inträffa.
Den recall som gjorts i asien innebär bla. att man byter från syntet till mineralolja i lådorna, samt kollar över mekatronik enheten.
Googla på DSG7 och Recall så får du upp mkt träffar om ämnet.
Skrämmande att man kan konstruera en växellåda som inte går att byta olja i, utan specialkunskaper!
DSG 7 har 2 olika smörjmedel:
Växelådsdelen:
vanlig manuell växellådsoja API-GL4 1,7 liter måste måttas upp nivåplugg/rör finns ej
Hydralikenhet, mekatronik:
samma olja som styrservo, kan endast bytas när man renoverar/öppnar enheten
1 liter
Återigen är DSG lådan på tapeten. Begagnade bilar med DSG lådor gäller det nog att se upp med. De är dock bra för ekonomin i stort i samhället, vi skall ju konsumera mera för att hålla upp tillväxten. Kvalitets grejor motverkar ju detta syfte så VW drar sitt strå till stacken.
Frågeställaren får väl antingen köra extremt försiktigt med ett "ägg" under gasfoten och då kan ju lådan stoppa iaf 10.000 mil eller då byte till ett annat märke, (utanför VAG alltså), som har växellådor som håller. Typ alla andra...
Att det bara är VW som har problem kan vi ju också slå upp på google. Som det verkar har mer eller mindre alla någon form av problem med DCT/DSG lådorna. Det finns ju bara ett fåtal underlevrantörer till dem, så inte konstigt att samma problem dyker upp. Den enda som jag vet tillverkar lådan själv är Mercedes och de har problem de också. Tacka vet jag en hederlig automat.
Jodå, VW byter oljan på DSG7 även i Sverige:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131114/volkswagen-aterkallar-26-miljoner-bilar
På min bil ska även programvaran uppdateras.
Jag har dock inte haft något problem med lådan på de 4,5 år jag ägt bilen.
Borde väl rimligtvis gå till så då att om frågeställaren åker till en VW/Skoda verkstad och gör service så ser den verkstaden om denna bil har fått återkallningsåtgärd utförd.
Vet inte hur VAG gör, men tar man Triumph MC tillverkare t.ex. så sparas ju allt i en databas och där skriver verkstäder in om återkallningsåtgärd är uförd mot ramnummer osv. Tror inte biltillverkare har sämre koll, speciellt inte då jag tror verkstäderna får ersättning när dessa åtgärder utförs.
Man behöver inte vänta till nästa service. Vill man få oljan bytt så utför märkesverkstan det (utan kostnad givetvis). Och ja, VAG loggar allt som görs på bilarna.
Har en Passat med DSG7 ( 14750 mil ) där Mekatronik samt eventuellt låda måste bytas efter haveri. Service gjordes för ett par veckor sedan på auktoriserad verkstad i Västerås inklusive byte till mineralolja.
Är som tur var försäkrad t.o.m. 15000 mil men självrisken är ju hela 35% av totalkostnaden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.