På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I slutet av förra året köpte jag en VW Golf. Den levererades med Kumho friktionsdäck och Michelin Eco Saver sommardäck. Under vintern var ljudnivån i bilen rätt låg och behaglig, men när jag bytte till sommardäcken blev bullret direkt störande oavsett vilken typ av asfalt jag kör på. Viss beläggning är värre än andra. Oljudet börjar redan vid låg hastighet.
Bilförsäljaren säger att det är helt normalt att sommardäcken, som har hårdare gummiblandning, låter mera, men så här stor skillnad kan inte vara okej.
I Vi Bilägares tester har Golf av generation sju blivit vinnare och inte minst prisades den lägre ljudnivån. Vad hade ni för däck? Blir ljudnivån lägre när det är varmare ute? Finns det tystare däck? Jag funderar på att byta tillbaka till vinterdäcken, trots deras sämre egenskaper ur säkerhetssynpunkt och större förslitning.
Bosse
Svar:
Vi Bilägares testförare gör precis samma iakttagelse som du varje vår när vi byter till sommardäck. Bilarna blir klart bullrigare och det hänger ihop med att däcken är hårdare. När det är riktigt varmt ute blir däcken lite mjukare och kan rulla en aning tystare.
Vi mäter bullret vid våra däcktester och mellan olika sommardäck kan det skilja uppåt tre decibel. Det hörs. Vid senaste testet i ViB nr 4/2014 visade sig Goodyear och Pirelli vara tystast.
Vi kör våra testbilar på de däck som generalagenterna rekommenderar. Vår Golf går på Michelin Energy Saver X Green med dimension 205/55 16.
Att köra på vinterdäck på sommaren är en riktigt dålig idé. De har i vissa fall rent usla egenskaper både på torr och våt sommarväg. Skillnaden i bromssträcka mellan vinter- och sommardäck kan bli så lång som 20 meter och även kurvgreppet är sämre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Just nu är det bara koldioxidhalt och avancerade infotaimentsystem som gäller. Olidligt buller från däcken är tydligen en icke-fråga hos de flesta biltillverkare. Det verkar tyvärr inte bli bättre med åren, snarare värre.
Tror knappast komfort och vägljud är en icke-fråga hos biltillverkare.
Men tittar man på utveckligen när det gäller fälgar och däck så har det ju knappast blivit mer gummi som absorberar bort en del av det ljud våra vägar skapar.
De flesta tillverkare kör idag 16 eller 17" som standard, när det för 10-15 år sedan var 14-15" som var det man fick med.
Om konsumenter fick välja på en trevlig bil med 13" fälgar med bra komfort eller snygga 17" med sämre komfort så tror jag ändå en majoritet skulle välja det senare.
Jag kör med friktionsdäck året runt. Den lilla extra bromssträ'ckan kompenserar jag med en sekunds extra framförhållning. Friktionsdäck har överlägsna vattenplaningsegenskaper p.g.a. det mycket bredare avståndet mellan klackarna. Friktionsdäck har högre friktion (därför drar de mer jämfört med sommardäck) därmed bättre väggrepp... ju varmare desto bättre (tänk på varför dragracingförare gör burn-out inför en race) oavsett vad vissa påstår. Och det är tyst med friktionsdäck.
MEN de slits hiskeligt fort sommartid, och bilen drar mer soppa.
Där var det inte många rätt, Bortom. Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) har inte bättre egenskaper än sommardäck på någon punkt i sommarväglag. Värmen och de mjuka gummit bidrar inte till bättre grepp, tvärtom! Anledningen till att de rullar trögt och slits fort är för att de deformeras och i sommarvärmen deformeras de alldeles för mycket. Detta ger snudd på trafikfarliga egenskaper och uselt väggrepp. Även våtgrepp är uselt och de är betydligt mer benägna att vattenplana än sommardäck. Friktionsdäck borde förbjudas sommartid.
http://www.vibilagare.se/test/dack/dacktest-2011-sommardack-31751
Bortom!
Du kan tyvärr inte ha mer fel. Friktionsdäck har inte bättre vattenplaningsförmåga än sommardäck, tvärtom! De är sämre på alla tester jämfört med sommardäcken när man testar egenskaperna på sommarväglag.
Jag tror att Bortom är ironisk bara att det inte är helt tydligt i hans post.
Finns ingen möjlighet att någon som hänger på ett bilforum skulle posta något sådant och vara seriös.
Olika däckfabrikat i all ära, men bullret ligger till självklart största delen på ljudisolering och avstämningen och materialvalet i hjulupphängningen.
Bilmodellen i fråga, golf, är en av dom som är bullriga och dånande på de flesta underlag så länge det inte är slät mellaneuropeisk asfalt. Man märker tydligt för vilka underlag bilen huvudsakligen är utvecklad för.
En liknande bil t.ex. Peugeot 308 SW t.o.m. -13 är förvånande tyst på alla underlag oavsett dimension på hjulen. Ett råd till ljudkänsliga bilspekulanter är att grundligt prova innan köp.
Och ja, jag har kört båda modellerna många och långa mil.
Man får tänka på att bilar idag överlag är större och har större däck än förr med. Skulle gissa på att en ny Golf med 16"-fälgar har högre profil i cm räknat än tex en Golf 3 med 14". Mazda6 Vision har tex 225/55 17". Det ger en däcksida på 12 cm! En "hederlig" gammal 740 med 185/70-14" har en däcksida på 12,9 cm. Så profilen har inte blivit så mycket lägre direkt. Det är bilarna och hjulen i sig som blivit större.
Hej Bortom, du skriver (Jag kör med friktionsdäck året runt. Den lilla extra bromssträckan kompenserar jag med en sekunds extra framförhållning.) Men du, om rådjuret springer fram två sekunder tidigare. va gör du då?!
Har den ett häftigt infotainmentsystem så kan det kompensera lite buller, i alla fall de första 15 minuterna man äger bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.