På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Opel Astra 1.6 cdti 2015 och har fram tills för ett år sedan tankat Preems ACP EVO diesel med cirka 50% tallolja. I normala fall sker partikelfilterrengöringen en till två gånger i månaden. Förra hösten märkte jag att processen startade allt oftare, till slut nästan varannan dag och med högre bränsleförbrukning som följd. Jag bytte till ett konkurrerande bolag med fossil diesel och rengöringsintervallet återgick omedelbart till det normala och har fortsatt så under det gångna året.
Det går nästan inte att missa Preems reklam om deras talldiesel som enligt dem kan användas i alla dieselfordon. Motorn i min bil är en modern Euro6-diesel som var helt ny på marknaden 2015.
Ständigt talas det om att andelen biobränsle måste öka, men är det så bra om det ökar bränsleförbrukningen och man kanske måste byta partikelfilter i förtid. Min fråga är nu om det är fler som märkt av samma fenomen eller om det hela kanske var en tillfällighet?
Svar:
Vi började med en kontroll hos K W Bruun Automotive, importör av Opel i Sverige, som svarade att det var ett okänt fenomen för dem och även för branschorganisationen Bil Sweden som kontaktades av importören. Men de menade också att ”om partikelfilterrengöring startas så behövs det säkerligen”.
Slutligen kontaktade vi Preem och fick då reda på att ACP EVO Diesel uppfyller EN590 vilket är ett villkor för de flesta biltillverkare att godkänna bränslet till respektive dieselmodeller. Bränslet innehåller maximalt tillåten andel RME (7 procent) och upp till 43 procent hydrerade vegetabiliska oljor, vilket inte nödvändigtvis innebär endast tallolja. Men vi har inte fått någon indikation på att just din bil inte ska klara detta bränsle. Möjligen kan du ha råkat ut för att vissa förnybara delar av bränslet är känsliga för vatten och kan vid lagring och vatteninslag bilda mikroorganismer som sätter igen filter eller ger motorstörningar. Kanske läge för att prova bränslet igen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du tankat talloljedieseln på Preem och vad är i så fall dina erfarenheter av det?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tankar i första hand HVO, och om det inte är tillgängligt så tankar jag i andra hand Preem. Jag har absolut inte märkt av någon höjd förbrukning eller att partikelfiltret skulle köra oftare. Så jag tror det kan vara en tillfällig slump hos frågeställaren.
Undrar vilket bolag frågeställaren bytte till som har ”ren” fossil diesel utan inblandning av HVO/RME ?
Jag tankar i första hand Preem men har testat med CircleK någon gång, men kan inte märka någon skillnad i Mazda 6:an. Den bränner partiklar ca en gång per tank oavsett.
Förbrukningen kommer givetvis att öka om regenereringen (ökar mängden diesel till motorn) går ofta, man tillför ökad mängd bränsle för att höja temperaturen för att "bränna rent", så långt inget konstigt. Frågan är varför regenereringsbehovet ökar, antar att trycket mäts, är det inte fel på någon givare så har mängden material i partikelfiltret ökar, om nu frågeställaren endast efter en tankning bytt till "fossilt", så kan det ju mycket väl vara så att han råkat få en "dålig tank", det händer garanterat att det misslyckats av den ena eller andra anledningen, intressant vore ju uppföljning, alltså tanka flera tankar med nämnd "miljödiesel" och kommentera här, iaf jag skulle vara intresserad av detta, om frågeställaren berättar i kommentaren att han just är frågeställaren. Är det inte en engångshändelse så är det absolut intressant, tror inte att någon dieselbilsägare är speciellt intresserad av att partikelfiltret går tätt.
Svagt av Preem att inte förstå att frågeställaren har problem med DPF då det framgår mycket tydligt. De svarar som om det gällde bränslefiltret. Se urklipp från Preems svar via Erik Rönnblom: "kan vid lagring och vatteninslag bilda mikroorganismer som sätter igen filter."
@guran, QSTAR har flera mackar där de erbjuder "blank-diesel", dessa är främst lokerade i närheten av hamnar, där folk tankar till sina båtar. Finns t.ex i Västervik, men det är bara att kolla deras hemsida om du har en sådan mack nära dig.
Intressant att man på Opel, VW och BMV kan se när DPF regenererar. Det är en mycket viktig och nödvändig upplysning som Volvo mörkar och som därför kan stå bilägaren dyrt.
Det har tydligen blivit kultur på Volvo numera att man för föraren skall mörka viktig information.
T.ex. som att ta bort oljestickan och vattentemperaturmätaren, för att senare montera en felvisande mätare för att undanhålla ägaren viktig information. Det är i högsta grad bedrägeri!
Zoux #10
Jag håller det som ytterst osannolikt att frågeställaren åker till en båtmack och tankar sin bil. Men han kanske köper Diesel direkt av någon östeuropeisk lastbilschaffis. Min kommentar #3 var mer hur vederbörande tror sig tanka diesel utan iblandning av RME/HVO. Iblandningen den lär ju öka med ökade krav på reduktion av utsläpp från fossila drivmedel.
Undrar om frågeställaren inte gått på Preems reklam
Evolution + diesel med närmare 50% iblandning av HVO och RME (där Gundes tallolja HVO är en liten del) finns ju knappt att köpa förutom på ett tjugotal mackar i sydöstra Sverige.
Evolution ACP (utan +) är ju Preems vanliga diesel med låg iblandning av förnybara produkter.
@snabb95, VW passaten (2.0 2012) jag hade kunde man inte se om den regenererade (man kunde gissa sig till det då kylfläkten brassade för fullt då man stängde av bilen ibland).
Nu varande MB 2015 visar inte några tecken alls, så det är absolut inte bara Volvo som "mörkar", men håller absolut med att alla bilar borde indikera när de gör sin regenerering, så att man kan välja att köra bilen tills den är färdig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.