Nästa artikel
Bilfrågan: Nödbroms utan anledning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödbroms utan anledning?

Publicerad 5 juli 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Min V70 nödbromsar varje gång jag kör i den omskrivna kurvan på Essingeleden. Varför finns ingen lösning på detta problem?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min Volvo V70 från 2016 nödbromsar varje gång jag kör i den omskrivna kurvan på Essingeleden. Med tanke på att många bilar håller väldigt kort avstånd till framförvarande är det alltid mycket obehagligt. Bakomvarande bil blir ju också överraskad då min bils bromsljus börjar blinka. Jag sitter alltid med foten på gasen när jag kör där men det är inte alltid jag hinner ge gas innan bromsningen sker. 
Jag har haft min bil inlämnad vid ett flertal tillfällen utan resultat. Min bil kan inte vara den enda Volvo i Stockholmsområdet som fortfarande har detta problem men det tystas ner av Volvo. För dem är ju säkerheten en stor grej så detta är inget de vill tala om. 
Varför finns ingen lösning på detta problem? Har ni på Vi Bilägare hört något om detta?
CG

Svar:
Volvos system för autobroms, City Safety, styrs av kamera och laser, som med all rådande teknik, i vissa speciella fall kan ha sina begränsningar. Det beskrivs i instruktionsboken under rubriken City Safety, kollisionsvarning, ACC, adaptiv fartkontroll. Systemet kan till exempel påverkas av starkt solljus, reflexer, snö, is, smuts, otydliga markeringar med mera.
Som bilägare kan man ändra känsligheten på varningssavståndet för kollisionsvarningen, genom att välja Lång, Normal eller Kort, i bilens menysystem. Man kan också helt stänga av varningsljudet, vilket är möjligt i den bil som frågeställaren har, och endast få den visuella varningen. Man kan också prova att avaktivera den adaptiva fartkontrollen för att se om bilen då uppför sig annorlunda.
Vi förstår att det kan upplevas obehagligt om bilen skulle autobromsa utan synbar anledning. Volvo har dock inte har några rapporter om incidenter eller olyckor. Generellt har City Safety kraftigt mildrat eller helt lyckats undvika olyckor sedan det infördes som standard i alla Volvobilar 2008. Det har sänkt försäkringspremien för bilägarna och numera är det ett villkor från Euro NCAP att alla bilar ska ha autobroms, minst som tillval, rekommenderat som standard, för att få ett högre krockbetyg. Volvo arbetar kontinuerligt på att förbättra systemet för autobroms och har utvecklat det för varje ny generation bilar. Genom att själv gasa i den situation du nämner tar du som förare över kommandot. Det är alltid föraren som slutgiltigt bestämmer.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige

Diskutera: Har du varit med om något liknande som frågeställaren beskriver?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-05 07:13
Klarsynt

Ovan text är så fel på så många punkter. Inte nog med Euro Ncaps totala kollaps i och med att de inte längre visar faktisk krocksäkerhet (vid en faktisk krock) utan även att detta elektroniska bling-bling har fått ta över våra fordon, samt invaggat förare i diverse falska tryggheter.

Men utmärkt av både skribenten, ViB och inte minst av Volvo att uppmärksamma oss alla på detta elände. 

.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-05 08:33
pierre1

Min V60 CC från 2017 har samma problem i nämnda kurvan, varenda gång jag kör där. Min tidigare V60 från 2013 hade aldrig samma problem, pga. annorlunda kalibrering. Det är väldig konstigt att Volvo inte visar mer intresse för att utreda problemet. Jag har upplevt det omvända på Skanstullsbron, i Stockholm, när jag kör söderifrån på väg till Södermalm, när bilen upptäcker nästan aldrig stillastående bilar.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-05 09:45
Klarsynt

@pierre1

Det låter som en possibel katastrof om det sitter i en förare i en sådan bil som har lyssnat till säljarens ord om att bilen bromsar automatiskt och därför nu tillåter sig att vara mer ouppmärksam än han/hon annars skulle ha varit..?

Att ingen någonsin skulle erkänna att de orsakat en olycka i och med att de suttit och fibblat med FB istället, det är en annan sak. Det är därför sådant här aldrig uppdagas i någon statistik.

.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-05 09:57
bgl

All modern elektronisk säkerhetsutrustning skyddas alltid vid felfunktion av den urgamla jesuitgrundsatsen:
"Ändamålet helgar medlen"

#5 • Uppdaterat: 2019-07-05 10:11
Farbror Blå

Undrar om "CG" upplever samma problem norrut som söderut på Essingeleden. Jag vet inte vad som är så speciellt med just kurvan på Essingeleden. Det finns fler liknande vägar. Kanske någon här kan utveckla.
Kan det vara så att CG:s bil reagerar på mittbarriären av betong om han ligger i det yttersta (snabbaste) körfältet och kör norrut varför han hamnar nära mittbarriären? Han kanske tillhör de mer aggressiva förarna som kör alldeles för fort på aktuellt vägparti varför bilen uppfattar mittbarriäten som ett hinder. Gällande hastighet är 70 km/h men många ligger i 100+. Jag har kört sträckan med v90 utan några problem även i rask takt. Den bilen kan man dock ställa känsligheten på gällande hur pass reaktiv bilen ska vara. Har aldrig ännu upplevt Volvos säkerhetssystem som ett problem, tvärtom.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-05 10:20
Pi

Antifeministen/Klarsynt fortsätter sitt korståg mot moderna säkerhetssystem och han tror uppenbarligen att bara för att ordet "autobroms" finns i beskrivningen av bilens egenskaper så kommer bilköparna att strunta i att använda bromspedalen som man tidigare gjort. Inget kan vara mera fel - själv har jag haft nämnda funktion under flera års tid och jag kan garantera att mitt beteende definitivt inte ändrats. Och det är jag rätt övertygad om att det gäller de allra flesta förare - och om nån gjort som Antifeministen/Klarsynt tror att vi agerar så har man nog upphört med detta efter första försöket för nån behaglig inbromsning kommer det inte att bli. Okunskap är vad det hela grundar sig på men då borde ju Antifeministen/Klarsynt kunna råda bot på detta genom att faktiskt sätta sig in i hur dessa system fungerar.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-05 13:25
Pi

milkylainen - nä, det påstår jag inte men däremot att Antifeministen/Tvärnit kör ett korståg mot moderna säkerhetssystem. Du kanske borde läsa vad jag skrev... F ö har vi ju inte så väldigt mycket fakta att gå på avseende läsarfrågan så det eventuella problemet med hans bil är ju lite svårt att kommentera - vilket jag inte heller gjorde !
Och för att svara på frågan - Nej, jag har inte varit med om nåt liknande !

#8 • Uppdaterat: 2019-07-05 13:43
EnannanRobban

Min har larmat men inte bromsat där någon gång, har inte koll på om det är när jag ligger i vänster eller höger fil och det är bara i Norrgående, inte i södergående. Håller då mellan 70-80...
Jag är säker på att det är skyltarna över vägen, de är elektroniska och kan vara ganska skarpa i sitt ljus.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-05 14:02
Farbror Blå

Så det skulle vara ljusstarka skyltar över vägbanan som kan påverka.. Jag har aldrig uppmärksammat något problem med detta fenomen trots jag färdas där flera gånger i veckan, men det är kanske en orsak vad vet jag? Det hade varit fördelaktigt om CG i frågeställningen förklarade närmare omständigheter kring aktuell plats. Det känns sådär att spekulera när man inte har koll på aktuella omständigheter.vid den "omskrivna kurvan".

#a • Uppdaterat: 2019-07-05 14:28
EnannanRobban

Farbror blå, det är Tomtebodakurvan på Essingeleden som det handlar om och det är norrgående som det handlar om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.