Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Honda CR-V som är en trygg och pålitlig bil, men den har en egenskap hos färddatorn som jag ifrågasätter. Tanken rymmer knappt 60 liter och när den är fulltankad visar datorn att jag kan köra cirka 600 km, fullt rimligt eftersom den drar en liter per mil. Men efter drygt 50 mil visar datorn att jag är nere på noll i ”Range”.
Om jag tankar då får jag i 52–53 liter, det finns fortfarande sju–åtta liter kvar i tanken. Att det finns en säkerhetsmarginal på någon liter är väl helt okej, men att den är så väl tilltagen gör att man har väldigt lite nytta av funktionen att beräkna återstående körsträcka.
Jag har vid service frågat om det finns någon programuppdatering som rättar till detta, men någon sådan finns inte vad jag förstått. Jag har även en Volvo S40 med motsvarande funktion och den räknar korrekt med någon enstaka liters marginal.
Bengt Dahlberg
SVAR:
Enligt Honda Sverige är alla CR-V konstruerade på detta sätt. De anser med andra ord att det är normalt att bilen beter sig så. Bättre att bilen varnar för tidigt än för sent tycks vara deras filosofi. En säkerhetsmarginal på en liter är inte mycket.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte ovanligt men kanske inte så mycket. Både min Alfa och Fiat blir osäkra när det är 5 mil kvar och visar 0.
Det måste vara mycket förnuftigt med en sådan marginal. Vad säger att jag är i närheten av en bensinstation när det är en liter kvar?
En SUV är byggd bland annat för skog och glesbygd, så jag instämmer med "nisseste", vad säger att man hittar en bensinstation i närheten när man har nån liter kvar.
Tror det är 50km i BMWn med. 100 är kanske att ta i, men är nog berädd att hålla med om att det är bättre att den varnar för tidigt än för sent.
Ett beteende som stör mig är att, iallafall i min E90, går bränslemätaren vääldigt långsamt ner från full till halv tank. Från halv till tom går det hur fort som helst dock :P
Bränslemätaren i min VW beter sig likadant som i din BMW Roger.....myyyycket irriterande.. :)
Det här får mig att tänka på en mig närstående person som ställer sin armbandsklocka fem minuter före för att inte riskera att komma för sent.
Ja, dom tar säkert höjd för att datorn räknar fel, för att inte riskera att man blir stående med tom tank. Men däremot så borde bränslemätaren visa rätt med den upplösning som finns. I min bil visas "- -", typ, när man kommer under 10 mil kvar.
Min Avensis har också god marginal i tanken när färddatorn medger att "körsträckan" är förbrukad. Kan komma på två anledningar.
Den första är avsedd för oss så vi inte blir stående någonstans på vägen.
För det andra så har jag läst i någon biltidning att man bör EJ köra med lampan "tom tank" tänd alltför ofta. Det hade att göra med givarna, eventuell icke önskvärd luft i tanken mm...
Mitt senaste äventyr var riktigt skoj. Lampan tändes i Pilgrimstad och erfarenheten sade att bensinen, trots husvagnen bakom, borde räcka till Östersund och Jetmacken i Lillänge. Första tecknet på tom tank började en kilometer före avfarten till Torvalla, några kilometer för tidigt, och totalt stopp blev på avfarten. En deciliter till och vi hade klarat oss fram till OK/Q8 där så det blev till att gå 200 meter fram till macken med den naturligtvis tomma reservdunken. Stort garv efteråt!!!
Ja - visst är det märkligt att det skall vara så svårt i dagens högteknologiska samhälle att bygga en linjärt visande bränslemätare. Min Golf 6:a är precis som Rogers BMW och Peters nyare Golf 7:a (vill jag minnas att han har).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.