Nästa artikel
Bilfrågan: Min Golf har rem
Bilfrågan

Bilfrågan: Min Golf har rem

Publicerad 31 maj 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
”Jag har trott att den var utrustad med kedja. Men VW-verkstaden upplyste mig om att min bil har kamrem” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Att VW gick över till kamrem maj 2015 stämmer inte. Det måste ha skett över en längre tid. Jag har en VW Golf med kamrem som är uttagen i oktober 2013, ett och ett halvt år tidigare. Det är en Golf Sportkombi 1,4 TSI av den då nya modellen. Jag har trott att den var utrustad med kedja. Men VW-verkstaden upplyste mig om att min bil har kamrem, vilket jag senare själv kontrollerade.
Bertil Örnerstig  

Svar:
Du har rätt. Den nya motorn med kamrem, EA211, kom 2013, i och med modellår 2014. Din bil hör till de första av Golf som försågs med den nya versionen av motorn med kamrem, vilket för övrigt inte var den enda förändringen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om kamrem?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-31 09:49
GDS

Hej Bertil,

I ditt fall får du vara glad att din bil har kamrem.
Orsaken till detta är att VAG har haft stora problem med sina kamkedjor.
Normalt sett är en kedja att föredra då dessa normalt håller hela bilens livslängd men i vw´s fall är inte bara delningen på kedjan klen utan även kedjesträckaren är av bristfälligt utförande. Kamremsbyte är inte direkt gratis men du klarar dej med 1 byte på 20000 mil vilket räcker långt för det allra flesta. Se instruktionsboken för exakt bytesintervall.

MVH GDS

#2 • Uppdaterat: 2018-05-31 10:16
Raphael

Så Golfägare får både lägga på en rem och se till att kamma sig? :) :) :)

#3 • Uppdaterat: 2018-05-31 12:06
Pi

Fast Golf 7, som det gäller i detta fall, premiärvisades hösten 2012 och det var VWs första modell på den s k MQB-plattformen och dessa bilar har också den nya motorn. Sen stämmer det nog att insändar-skribenten har en tidig Golf SC för den introducerades väl inte i Sverige förrän hösten 2013 som MY2014. Däremot så hade den vanliga versionen av Golf sålts ett antal månader som MY2013.

#4 • Uppdaterat: 2018-05-31 15:52
Peugo

Det har ju nog redan funnits materialfel på remmarna i oljebad (motorn skär lätt) men det var en underleverantör som kom med skit-remmar och gäller för all del inte alla bilar såsom kedjan gjorde (problemet blev aldrig helt fixad). 1.4 var väl inte med rem i oljebad utan det är dom mindre, Pi, för jag orkar inte googla idag?

#5 • Uppdaterat: 2018-05-31 17:46
ASK

Jag hade en Golf TSI 140 årsmodell 2013 och den hade kamrem. Tillverkad maj 2013. EA211 motorn började tillverkas redan i slutet av 2012 i samband med att Golf gen 7 lanserades.

#6 • Uppdaterat: 2018-05-31 18:35
Raphael

Nu när Golf finns med rem så väntar vi på att Volkswagen ska lansera nästa storhet - en Golf med hängslen!

#7 • Uppdaterat: 2018-05-31 21:13
Axelman

Det borde vara lag på att bilar som säljs till konsument ska ha fem års nybilsgaranti utan undantag. Varför ska vi konsumenter vara dem som betalar undermåliga konstruktioner? Naturligtvis betalar vi dem hur det än går till. Men med längre garantier skjuts en större risk över till tillverkaren så enskilda slipper stå med raserade motorer och dyligt när tillverkaren snålar.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-02 21:01
Raphael

Fel på remmar eller kedjor i förtid borde täckas av maskinskadeförsäkringen. Sen kan man ju tycka att biltillverkaren borde stå för premien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.