I framtiden måste gastankarna var blottade vid besiktningen.
"Har hört att man måste förbesikta gastanken eller ta bort alla skydd som döljer tanken innan man kontrollbesiktigar bilen. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur är det med gasbilar – jag har hört att man måste förbesikta gastanken eller ta bort alla skydd som döljer tanken innan man kontrollbesiktigar bilen. Stämmer det? Jag har själv en gasdriven Passat från 2012.
Daniel Larsson
Svar:
Det är riktigt att Transportstyrelsen aviserat nya besiktningsregler från och med 20 maj 2018. Men frågan om hur det kommer att se ut är inte helt spikat. Vi lät frågan gå vidare till Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen, och han svarar följande: ”I remissen finns nu förslag om att för bilar med bränslesystem för metangas (biogas och naturgas) ska gastanken/gastankarna vara frilagd så att den/de kan kontrolleras med avseende på skador, fastsättning och täthet. Om bränsletanken inte är frilagd får ett intyg istället godtas som inte är äldre än 15 månader. Intyget ska då visa att en kontroll avseende skador, fastsättning och täthet på bränslesystemet genomförts. Intyget ska vara utfärdat av en verkstad som är ackrediterad som C-organ av Swedac (ackrediterad för att släcka 2:or).” Slutgiltigt besked kan lämnas först när ändringsföreskriften är fastställd men med stor säkerhet kommer reglerna att se ut så som Morgan Isacsson beskrivit här ovan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om de nya besiktningsreglerna?
Fråga:
Hur är det med gasbilar – jag har hört att man måste förbesikta gastanken eller ta bort alla skydd som döljer tanken innan man kontrollbesiktigar bilen. Stämmer det? Jag har själv en gasdriven Passat från 2012.
Daniel Larsson
Svar:
Det är riktigt att Transportstyrelsen aviserat nya besiktningsregler från och med 20 maj 2018. Men frågan om hur det kommer att se ut är inte helt spikat. Vi lät frågan gå vidare till Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen, och han svarar följande: ”I remissen finns nu förslag om att för bilar med bränslesystem för metangas (biogas och naturgas) ska gastanken/gastankarna vara frilagd så att den/de kan kontrolleras med avseende på skador, fastsättning och täthet. Om bränsletanken inte är frilagd får ett intyg istället godtas som inte är äldre än 15 månader. Intyget ska då visa att en kontroll avseende skador, fastsättning och täthet på bränslesystemet genomförts. Intyget ska vara utfärdat av en verkstad som är ackrediterad som C-organ av Swedac (ackrediterad för att släcka 2:or).” Slutgiltigt besked kan lämnas först när ändringsföreskriften är fastställd men med stor säkerhet kommer reglerna att se ut så som Morgan Isacsson beskrivit här ovan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om de nya besiktningsreglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skydden borde plockas bort på bilar med rosttankar (VAG) inte kollektiv bestraffning på t,ex Volvo med komposit tankar.
Gashybrid är supertrevligt och även VAG kör komposit på nyare gashybrider.
Nackdelen är ett något mindre bagage för gastankarna, men en elhybrider har ju samma problem.
notariuspublicus: Ska de hålla på med en massa eventuellt rostiga skruvar och skit när det finns inbokade folk efteråt? Antar att du själv blivit jätteglad om du fått komma in en kvart-tjugo senare pga att man var tvungen att skruva på bilen innan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.