Frågeställaren kör enligt Volvo för lite med sin V50 och måste tillsätta additiv vid varje tankning.
"Efter service på min V50 DRIVe 1,6 säger Volvo att jag måste tillsätta additiv varje gång jag tankar. Vad har jag som konsument för rättigheter?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Efter service på min V50 DRIVe 1,6 säger Volvo att jag måste tillsätta additiv varje gång jag tankar. Det kostar nästan 300 kr. Anledningen är enligt Volvo att jag kör för lite; i snitt 1 460 mil per år sedan jag köpte bilen ny 2009. Sista tiden har den gått väldigt lite, 96 mil på 1,5 månad.
Under åren har det varit strul med bränslefilter och annat som har med bränslet att göra. Jag har reklamerat några gånger för ryckig gång och Volvo har åtgärdat på garantin.
Nu står jag med en bil med en skräpmotor (som en Volvotekniker uttryckte det) och tvingas till ökad kostnad med nästan 300 kronor för additiv vid varje tankning för att slippa höga reparationskostnader. Vad har jag som konsument för rättigheter? Är det flera än jag som blivit drabbade?
Kaj
Svar:
Volvo rekommenderar den som kör korta sträckor eller inte kör mycket alls och därför tankar sällan (varje kvartal eller ändå mer sällan) att fylla på ett additiv vid varje tankning. Om man inte gör detta kan körbarhetsproblem uppstå, då det finns en risk att dieselbränslet kan oxidera. Oxideringen kan uppstå när biodieselinnehållet i bränslet åldras och flagor och beläggningar bildas.
Att tillsätta additiv ska en auktoriserad Volvoverkstad rekommendera sin kund, som ju också gjorts i detta fall. Volvo tillhandahåller additivet sedan ett drygt år tillbaka men om inte den aktuella Volvoverkstaden har detta inne, kan det beställas. Priset är 300 kronor för en sats.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige
Svar:
Med en sex år gammal bil lär du inte kunna åberopa några garantier utan får nog finna dig i att köpa additivet. Problemet är inte ovanligt i de bilar med 1,6-liters dieselmotor, som byggdes fram till maj månad 2010. I sitt partikelfilter har de en tillsats för bättre förbränning men som kan reagera med biodieseln och ge fällningar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Efter service på min V50 DRIVe 1,6 säger Volvo att jag måste tillsätta additiv varje gång jag tankar. Det kostar nästan 300 kr. Anledningen är enligt Volvo att jag kör för lite; i snitt 1 460 mil per år sedan jag köpte bilen ny 2009. Sista tiden har den gått väldigt lite, 96 mil på 1,5 månad.
Under åren har det varit strul med bränslefilter och annat som har med bränslet att göra. Jag har reklamerat några gånger för ryckig gång och Volvo har åtgärdat på garantin.
Nu står jag med en bil med en skräpmotor (som en Volvotekniker uttryckte det) och tvingas till ökad kostnad med nästan 300 kronor för additiv vid varje tankning för att slippa höga reparationskostnader. Vad har jag som konsument för rättigheter? Är det flera än jag som blivit drabbade?
Kaj
Svar:
Volvo rekommenderar den som kör korta sträckor eller inte kör mycket alls och därför tankar sällan (varje kvartal eller ändå mer sällan) att fylla på ett additiv vid varje tankning. Om man inte gör detta kan körbarhetsproblem uppstå, då det finns en risk att dieselbränslet kan oxidera. Oxideringen kan uppstå när biodieselinnehållet i bränslet åldras och flagor och beläggningar bildas.
Att tillsätta additiv ska en auktoriserad Volvoverkstad rekommendera sin kund, som ju också gjorts i detta fall. Volvo tillhandahåller additivet sedan ett drygt år tillbaka men om inte den aktuella Volvoverkstaden har detta inne, kan det beställas. Priset är 300 kronor för en sats.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige
Svar:
Med en sex år gammal bil lär du inte kunna åberopa några garantier utan får nog finna dig i att köpa additivet. Problemet är inte ovanligt i de bilar med 1,6-liters dieselmotor, som byggdes fram till maj månad 2010. I sitt partikelfilter har de en tillsats för bättre förbränning men som kan reagera med biodieseln och ge fällningar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så kan det gå.
mvh alias, Ben Sin
Skräpmotor och skräpmotor, grunden är bra men Volvo har justerat motorn på sitt eget sätt och använder sin egen motorstyrning - Volvo har snåltrimmat motorn för att den ska dra så lite som möjligt vilket har försämrat körbarheten på motorn i Drive-versionen jämfört med originalversionen - och en effekt av detta är sämre förbränning och ökad känslighet för sotavlagringar och partiklar.
Grunden i motorn är ett samarbetsprojekt mellan Ford och PSA och helt klart är PSA-versionen bättre. Jag har inte fyllt på additivet i min C3 Picasso på nära 13 000 mil, och det ser inte ut som att jag kommer behöva göra det heller inom bilens livslängd för den drar så lite additiv och 80 procent av additivet är kvar. Men visst, jag kör ca 2 000 mil om året. Dock finns inga rekommendationer att det måste fyllas på vid varje tankning om man kör mindre. Men Volvo Drive har en annan justering av motorn som sagt, ser snyggt ut i bränsledeklarationen men fungerar sämre i praktiken för kunden.
Kör man väldigt lite så kan det vara en god idé att ta ut bilen på motorväg någon gång i månaden så att den får "blåsa ut", men det är ett gammalt tips det gäller även bensinbilar.
Sälj bilen och köp en bensindriven. Kör man under 2000 mil/år blir det problem med diesel och det är inte märkesspecifikt.
Jag förstår inte överhuvudtaget varför bilsäljare ska lura på köpare som kör få mil dessa dieslar, bensinmotorer är ju avsevärt trevligare och man slipper ju traktorknattret vid tomgång.
Olika svårt beroende på var bilägaren bor, men försök att hitta 'blank' diesel för fritidsbåtbruk. Om bilen har dragkrok (jag vet inte om den får ha krok) så häng på tyngsta och största släp och pressa motorn ett par gånger om året. Genomkörare intill gränsen för 'infarkt' kan städa bort mycket .
Det där med Volvo o skräp den har jag hört av bekanta,. I hallen är Volvo bäst och säljarna har attityder...när ägaren av en o annan anledning sedan efter köp väcker besvär så är det skräp som de har i sin ägo....en väldigt svensk attityd och den går som smort, du skulle köpt den här modellen istället för 460 000kr, dumjävel! Aaa förlåt säger kunden, - det tänkte jag inte på.
Som det har påpekats så ligger inte felet i själva motorn. Det är det politiska spelet och dess mål som skapar problem, den tar ingen som helst hänsyn till människan i nuet.
Det fortfarande så att en diesel är för dem som ligger mycket ute på vägen.
300kr extra varje tankning... Där försvann definitivt vinsten med att köra snåldiesel! Men som flera redan påtalat - kör man korta sträckor så är det bensin som gäller! På köpet slipper man traktorknattret, som Saabnisse redan konstaterat. ;-)
Har du provat Statoil Miles? "Det funkade för mig, det kan funka för dig" liksom Vitapro.
Det måste finnas billigare additiv som också kan fungera.
John 2008, det funkar utan additiv om du tankar rätt olja och inte någon av de dieselkvaliteter som täpper till dieselfiltret Jag har provat!
Normalt sett, så kan man igenom att öppna spjällen som det heter... skölja ut partiklar ur en motor.
Men här si, vid kontakt så klumpar diverse essenser ihop sig och väl gift så likt en akrylatfärg under en värmepistol så smetar bara skiten in sig än värre.
Grejen är att köra så ofta att "joxet" aldrig får en stilla stund till samliv.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.