"Dieseln drar mindre när elen är slut, Volvon förbrukar mer bensin när elen är slut. Vilken är klokast?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi skall köpa en ny laddhybrid – Volvo XC60 eller Mercedes GLC diesel laddhybrid. Vilken är klokast? Dieseln drar mindre per mil, när elen är slut. Volvon förbrukar mer bensin när elen är slut. Mindre batteri i Volvon 11,6 och Mercedes 13,7. Innebär det något?
ABJ
Svar:
Det är en svår fråga. Ingen av bilarna är ju precis det bästa miljöval man kan göra. Dieselalternativet ger förstås längre körsträcka när elen är slut och den släpper ut mindre halter av koldioxid men större mängder av kväveoxider än den bensindrivna XC60. Nästa år införs nya regler för fordonsskatten som påverkar laddhybrider också. Du borde kontrollera fordonsskatten för de två alternativen. Körsträckan på el, som bäst omkring 40 km, kan ju innebära en stor miljövinst, eller ha mindre betydelse beroende på just era körvanor. Skulle ni köra GLC på HVO100 och ladda flitigt, så lutar jag ändå åt favör för GLC. Alternativet är en laddbar lite snålare men ändå rymlig kombi, eller Toyota RAV4 med 7,5 mils räckvidd på el. Och så finns ju också några helt eldrivna suv-modeller att fundera över.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken bil skulle du råda frågeställaren att köpa och varför?
Fråga:
Vi skall köpa en ny laddhybrid – Volvo XC60 eller Mercedes GLC diesel laddhybrid. Vilken är klokast? Dieseln drar mindre per mil, när elen är slut. Volvon förbrukar mer bensin när elen är slut. Mindre batteri i Volvon 11,6 och Mercedes 13,7. Innebär det något?
ABJ
Svar:
Det är en svår fråga. Ingen av bilarna är ju precis det bästa miljöval man kan göra. Dieselalternativet ger förstås längre körsträcka när elen är slut och den släpper ut mindre halter av koldioxid men större mängder av kväveoxider än den bensindrivna XC60. Nästa år införs nya regler för fordonsskatten som påverkar laddhybrider också. Du borde kontrollera fordonsskatten för de två alternativen. Körsträckan på el, som bäst omkring 40 km, kan ju innebära en stor miljövinst, eller ha mindre betydelse beroende på just era körvanor. Skulle ni köra GLC på HVO100 och ladda flitigt, så lutar jag ändå åt favör för GLC. Alternativet är en laddbar lite snålare men ändå rymlig kombi, eller Toyota RAV4 med 7,5 mils räckvidd på el. Och så finns ju också några helt eldrivna suv-modeller att fundera över.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken bil skulle du råda frågeställaren att köpa och varför?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svårt att svara på utan att veta vilket körmönster frågeställaren har.
Är det ens ett val? Volvon har ju ett av de sämre hybridsystemen där bilen släpper ut avgaser även vid eldrift på grund av en bensindriven värmare. Finns ju de två andra premiummärkena att välja på Audi & BMW i och med att frågeställaren har ett premium alternativ i sin fråga.
Köp en vanlig bil? Drar mycket mindre eller köp en elbil (ID3?).
Laddhybrid på dessa dunderklumpar är löjligt, de går inte långt på batteriet och drar mycket bränsle. Köp en elbil eller vanlig personbil med snål bensinmotor.
GLC:n alla dagar i veckan. Volvos laddhybrider är hopplösa att köra. Går som maximalt 2 mil på el, och drar därefter 1.3 liter bensin per mil. Blir rätt många stopp hos bensinstationerna med sådan förbrukning.
@J.L, utsläppen från den bensindrivna värmaren är försumbara, den har väldigt hög verkningsgrad och går ganska kort tid totalt. Ska man ha samma komfortvärme i en bil utan den typen av värmare måste energin tas från batteriet och då förkortas den elektriska körsträckan och bensin/dieselmotorn, som har väsentligt lägre verkningsgrad, måste startas!
Isoderlund, du har uppenbarligen en tung gasfot om du kör slut på elen i en XC60T8 på 2 mil och sedan lyckas slicka i dig 1,2liter per mil efter det.
saabnisse, du måste ha missförstått vitsen med att kunna köra helt utsläppsfritt, dessutom känns det som att du försöker förminska det facto att Volvos PHEV:er är riktigt kassa avseende bränsleeffektivitet och räckvidd. En lösning som kanske funkade när den kom för fem år sedan.
@EnannanRobbban, Tyvärr inte, har flera bekanta som även rullar sådana och alla meddelar samma sak. Men värme på så skenar förbrukningen och bilen slår ofta över på bensin om man inte har medlut och är fjäderlätt på gasen.
Tur fer er att ni inte är bilförsäljare, alla ni som vill att folk köper en bil som dom inte vill ha, istället för en de vill ha. Själv har jag svårt att förstå vad ni har med det att göra och vad ni får ut av det, tror ni att de verkligen väljer en helt annan biltyp bara för att ni trollar? Kommer ni att köpa en lastbil om jag skriver att det är det ni borde tycka är rätt fordon för er? 2 val fanns, ganska enkelt att svara om man vill bidra till deras val, och med en motivering för just den modellen.
GLC alla dagar i veckan om frågeställaren kör längre sträckor, endast eller stark majoritet av kortkörning, välj bensin-hybrid!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.