Nästa artikel
Bilfrågan: Krångel trots ”premium”!
Bilfrågan

Bilfrågan: Krångel trots ”premium”!

Publicerad 27 maj 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tycker att ni ska ta upp att nya premiumbilar måste köras en längre sträcka för att batteriet ska laddas tillräckligt av generatorn. Premiumbilar som Mercedes, Audi, BMW med flera är dyra och man kan tänka sig att köparen av dessa bilar ”köper sig fri” från bekymmer. Men om man kör korta sträckor så hinner inte batteriet att laddas och då går det inte att starta bilen.
Jag har en Audi A6 och det står inget om att man måste köra en viss sträcka varken på Audis hemsida eller i bilens instruktionsbok. Jag fick heller inte den informationen vid köpet. Jag kör cirka sex km dagligen. Detta är för kort sträcka enligt Audis återförsäljare, Möllers Bil i Örebro. De föreslår att jag köper en manick från Mekonomen som laddar bilbatteriet på natten. Jag själv vill inte ha bekymmer med bilen och trodde mig att jag köpte mig fri från krångel.
Karim Barsoum
    
Svar:
Det här är ett problem som på senare tid uppmärksammats av fler bilägare. Jag kan hålla med om att det här är en information som borde finnas i instruktionsboken, som dock inte alla läser och därför också borde lämnas muntligt, vid köpet. En lösning kanske kan vara att välja en laddhybrid eller en helelbil. Den går visserligen inte alls utan laddning, men det kanske är mer förståeligt? Här svar från Audi Sverige – ett svar som kan representera i stort sett alla bilfabrikat med bränsledrivna motorer:  
”Bilarna förbrukar ström framför allt vid start och vid användningen till exempel värmesitsar, eluppvärmd bakruta och fläktar vintertid. Det krävs därmed en viss körsträcka för att återladda batteriet, som har en begränsning i hur mycket ström det kan tillgodogöra sig vid körning. Om bilen till exempel står med tändningen, ljuset och radion på utan att generatorn laddar, exempelvis vid rödljus då start/stopp-funktionen aktiveras, krävs en längre körsträcka för att återställa batteriets laddning.
I kundens fall är det sannolikt att körsträckan inte är tillräcklig, speciellt under vintertid. Vår verkstad har även undersökt bilen utan att finna något avvikande. Vi rekommenderar därför kunden motorvärmare med extraladdare under vintertid.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-05-27 10:08
Saabium

Kör 6 km om dagen? Köp en äldre bil som fungerar. Eller en cykel...

#9 • Uppdaterat: 2019-05-27 10:09
Saabium

Premium är bara ett marknadsförings-ord. Man betalar för status helt enkelt. Inte för kvalitet eller driftsäkerhet.

#a • Uppdaterat: 2019-05-27 10:24
107Carlsson

Kan i.o.f.s. hålla med PI, kanske Karim vill ha en stor och bekväm bil för långfärder ibland. För 2 ggr 3 km om dagen är det dock helt fel bil, speciellt om det är en Diesel. Hybrid / laddhybrid vore ett bättre val.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.