Nästa artikel
Bilfrågan: Kollat stadsförbrukningen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kollat stadsförbrukningen?

Publicerad 12 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren har noterat att Vi Bilägares uppmätta genomsnittliga bränsleförbrukning stämmer ganska väl med bilens uppgivna stadsförbrukning.
"Er uppmätta genomsnittliga bränsleförbrukning stämmer ganska väl med bilens uppgivna stadsförbrukning. Har ni gjort någon sådan sammanställning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag tycker mig ha sett att er (och andras) uppmätta genomsnittliga bränsleförbrukning stämmer ganska väl med bilens uppgivna stadsförbrukning, till skillnad mot uppgiven förbrukning vid blandad körning. Har ni gjort någon sådan sammanställning? Om det är så, skulle det väl innebära att ett enkelt sätt att få en uppskattning vilken förbrukning som man kan förvänta sig vid nybilsköp.
Håkan
 
Svar:
Din iakttagelse stämmer ganska väl; under våra tester drar många bilar bränsle som hamnar närmare stadsförbrukningen än den blandade. Men någon sammanställning har inte gjorts. Vid ett nybilsköp ska man emellertid ta tillverkarens angivna förbrukning med en nypa salt och räkna med att bilen kommer att dra mer – åtminstone i början. Efter några hundra mil brukar förbrukningen sjunka lite, när motorn ”slitits in”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du upplevt samma sak som frågeställaren när det gäller förbrukning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-12 08:27
bgl

Har sett samma sak ofta. Vid trafik som flyter skapligt mellan trafikljusstoppen stämmer förbrukningen väl med den påstådda, men vid långsam kökörning/krypkörning blir förbrukningen betydligt högre. Äldre typer av automatlådor med större slirning kan ge kraftigt höjd förbrukning vid krypkörning. I stadstrafik finns egentligen bara ett sätt att köra i samverkan med andra förare, på landsväg ges utrymme för mer 'individuellt' körsätt som medför högre förbrukning!

#2 • Uppdaterat: 2015-10-12 08:52
Bortom

Det tar nog rätt längre än några hundra mil att ´slita in´ en modern motor. Idag levereras motorerna med helsyntetolja från början och den byts uppemot 3000 mil senare. Så man kan knappast prata om inkörning o.d., motorn är inkörd från fabriken.
Jag har fört noggrann förarbok i ca. 30 år... och kan säga att en bil drar ung. lika mycket i blandad körning som de uppgivna värdena är för stadskörning. Men då måste man köra verkligen blandat (med minst hälften landsväg). Ren stadskörning drar ca. det dubbla än det som anges för landsväg. Och då pratar vi om ren ECO driving. Alla dessa osynkroniserade trafikljus och rondeller till leda kräver sitt bränsle.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-12 09:22
Raphael

Min erfarenhet är att en diesel behöver inkörning medan en bensinare inte behöver det. En diesel "lossnar" efter några hundra mil. Jag ligger i blandad körning på 0,46 - 0,52 l/mil ((ökar vid 120 km/h motorväg, men det åker jag sällan)) på min C3 Picasso HDi och deklarerad blandad körning är 0,49l /mil . Blandad körning i min körstil är 60 procent landsväg och 40 procent stad, medan deklarerad blandad körning är 40 procent landsväg och 60 procent stad.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-12 09:52
Pi

Håller till fullo med milkylainen och jag har haft rätt många nya bilar under de senaste 20-talet år. Det är nog helt enkelt så att tillverkningsprecisionen är mycket högre idag vilket gör att "inkörning" knappast behövs utan motorn är "klar" redan när bilen levereras. Det var helt enkelt annorlunda förr när motordetaljerna inte alls hade samma precision vid tillverkningen och då behövdes en "inkörning" men att biljournalister, och inte minst bilförsäljare, fortsätter att odla denna myt är tråkigt. Bilförsäljarna har ju ett egenintresse för att tysta kunder som klagar på att nya bilen drar mycket mera än deklarationen men biljournalisterna borde ju kunna avliva myten kan man tycka...

#5 • Uppdaterat: 2015-10-12 11:24
Styggavargen

Det där med inkörning måste vara båg, har mätt min nuvarande bil sedan dag 1, mätt varenda tankning och skrivit ner antal körd sträcka. Medelförbrukningen har inte ändrats över tiden, bilen har nu gått 3200 mil utan förändring. Största skillnaden på förbrukning ser jag om jag ligger på landsvägar/motorvägar mellan 90-110 km/h (verklig fart gps) då blir det låg förbrukning. Många kallstarter med kortare körsträcka eller körning inne i stan ger ca 0.1 liter/mil mer i förbrukning. Så man kan säga för min bil, 0.55 liter/mil om jag kör landsväg/motorväg och 0,65 liter/mil övrig körning. Min bil har 140 khr med DSG-7 låda. Jag ligger nog ca 20% över deklarerad förbrukning som jag knappt varit i närheten av, möjligtvis en vindstilla dag med 70 km/h och rak väg utan höjdskillnader..

Min bil körs på bensin :-)

#6 • Uppdaterat: 2015-10-12 13:58
S-E S

På de 3 nya bilarna jag haft sedan 08 har snittförbrukningen legat mellan "blandad" och "stadskörning". På långkörningar, 40 mil eller längre, har förbrukningen legat mellan "blandad" och "landsväg". En av bilarna, en KIA cee´d automat diesel, började gå bättre och billigare efter ca 6000 mil, men det kanske berodde på att jag då helt slutade med att använda OK´s diesel.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-12 17:00
systembolaget

Inkörning eller inte, men min bil BMW M 235i kom jag aldrig under en liter milen de första 200 milen
och då var körningen 70% landsväg och resten stad, nu efter 700 mil ligger jag på runt 0,88 milen,
och det är jag nöjd med , fastän tillverkaren lovar något helt annat.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-12 18:02
Pi

systembolaget - du må ursäkta mig men dina erfarenheter av en bil (?) tyder på dålig precision i tillverkningen av den motorn - som jag ser det i alla fall. Vi är tydligen flera som inte upplevt några avgörande skillnader efter "inkörningen" så det är tråkigt att biljournalister upprepar denna myt gång på gång. Det spelar uteslutande bilhandlarna i händerna.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-12 20:40
trasten

Man kanske ska räkna in adaption av motor och ev automatlåda som inkörning. Bilen anpassar sig till en viss mån efter förarens körsätt. Jag vet inte hur mycket det gör i bränsleförbrukning men får man en bil som någon annan har fegkört kan det ta många mil innan man får stil på bilen igen.

#a • Uppdaterat: 2015-10-13 00:10
Styggavargen

Trasten, vilka lådor anpassar efter körstilen? Jag har haft Toyota (4-stegs) och Skoda (DSG-7) med automat och tycker ingen av dessa har anpassat sig efter någon speciellt körstil. Dock kan jag lägga över DSG lådan i min nuvarande Octvia till S-läge och få lite längre dragning på växlarna som jag endast använder vid tillfällen då jag vill kunna köra om snabbt och säkert. Kan väl tillägga att jag nästan alltid har samma körstil, kör hellre mer ekonomiskt och kör inte allt för snabba accelerationer. Märker även att DSG lådan vill helst hålla sig på låga varv, växlar oftast redan vid ca 1500 var till nästa växel vilket jag tycker är ganska lågt för att vara bensinare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.