Nissanägare uppmanas att hämta ut och montera på ett plastskydd för att förhindra isproppar.
”Vad kan hända om man inte sätter dit plastskyddet? I Norrland kan man ju inte ha en bil som inte tål kyla.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi köpte en Nissan Pulsar med 1,2 liters bensinmotor i somras. I december fick vi ett brev från Nissan med uppmaning att hämta ett skydd som ska sättas framför intercoolern när det är kallare än plus fem grader. Varför det? Vad kan hända om man inte sätter dit plastskyddet? Nu funderar jag på att sälja för i Norrland kan man ju inte ha en bil som inte tål kyla.
Lulebo
Svar:
Skyddet är till för att motverka att fukt samlas och kondenseras i intercooler och insug där det kan bildas en ispropp. När det sker kan bilen tappa effekt eller stanna. För att förhindra detta monteras skyddet i fronten på bilen. Förra vintern bildades is i insuget på ett 20-tal bilar i Sverige under tre, fyra dagar. Detta skedde vid en snabb väderomställning från varmt till kallt.
Bilägaren kan montera skyddet när vinterdäcken sätts på och ta bort det vid skifte till sommardäck. Det går också att endast montera skyddet då bilen ska köras längre sträckor där det är kallare temperatur. Om bilägaren väljer att avstå från att montera skyddet och motorn tappar effekt på grund av att en ispropp har bildats i intercooler och insug gäller alla garantier.
Alexandra Österplan, Nissan Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vi köpte en Nissan Pulsar med 1,2 liters bensinmotor i somras. I december fick vi ett brev från Nissan med uppmaning att hämta ett skydd som ska sättas framför intercoolern när det är kallare än plus fem grader. Varför det? Vad kan hända om man inte sätter dit plastskyddet? Nu funderar jag på att sälja för i Norrland kan man ju inte ha en bil som inte tål kyla.
Lulebo
Svar:
Skyddet är till för att motverka att fukt samlas och kondenseras i intercooler och insug där det kan bildas en ispropp. När det sker kan bilen tappa effekt eller stanna. För att förhindra detta monteras skyddet i fronten på bilen. Förra vintern bildades is i insuget på ett 20-tal bilar i Sverige under tre, fyra dagar. Detta skedde vid en snabb väderomställning från varmt till kallt.
Bilägaren kan montera skyddet när vinterdäcken sätts på och ta bort det vid skifte till sommardäck. Det går också att endast montera skyddet då bilen ska köras längre sträckor där det är kallare temperatur. Om bilägaren väljer att avstå från att montera skyddet och motorn tappar effekt på grund av att en ispropp har bildats i intercooler och insug gäller alla garantier.
Alexandra Österplan, Nissan Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu vet jag inte hur det där skyddet ska sitta just på Pulsar, men i de fall där det ska sättas i nedre kylluftinsläppet (i stötfångaren) så skyddar det ju även mot stenskott.
Det är ganska vanligt att kondensor, kylare och laddluftkylare får stryk vintertid.
Och det är ju inte så dumt att slippa tusentals kronor i reparation genom att lägga någon minut varje höst och vår...
Det har alltså inte hänt mer sedan åttiotalet? Minns att jag hade en Audi då där jag vid omslag i vädret på vintern eller dat var omkring 0 till5 minusgraderalltid fick ispropp i förgasaren efter ca 2 mils körning. Sedan fick jag vänta i en kvart till det tinat och sedan kunde jag köra igen.
Jag har haft ett par franska bilar som var känsliga för ispropp, de var antagligen skräckslagna över det obehagliga klimat de hamnat i.
Den första hade en otrevlig slidchoke som alltid frös fast i det läge den hade då motorn stängdes av.
Här hjälpte bara varmvattenflaskor!
Men det är egentligen inte så dumt med kylaravskärmning. Kylargardin var ju vanligt långt in på 1960-talet och finare bilar på 1930-talet hade termostatreglerade jalusier i grillen.
Det vore ju ingen omöjlighet att ha även idag, men det är ju inte i så många länder det behövs.
Det är inte bara franska bilar som råkat ut för vevhusventilationsfrysningar fråga erfarna bärgare i Norra Norrland,dom har haft de flesta märken på sina flak även Svenska ,Tyska , o övriga EU samt Japaner o Koreaner ,vissa motortyper,tyvärr så det inte förutsett problem vid konstruktioner och placering av motorer,sen är det ju bra att skärma av fronten tempen går fortare upp,bättre värme mindre bränsleförbrukning,spec på moderna fronter med stora luftintag.
Hans Berglund, i mitt fall var det inte fråga om frusen vevhusventilation, det här var långt innan den blev sluten.
Det är den slutna vevhusventilationen som kan råka ut för oilsludge och frusna ledningar på bilar som körs med många kallstarter och långt mellan oljebyten.
Detta verkar konstigt. Jag har haft många bilar och ingen av dem har haft ett sådant behov. Mina tre sista bilar var nya moderna känsliga bilar, men inget snack om skydd mot ispropp. Det låter som att bilen inte är tillräckligt testad och utvecklad.
Lurigt svar från Nissan, locket verkar ju egentligen vara avsett att blockera intercoolern. I så fall blir resultatet högre temp på luften in i motorn och lägre effekt. Finns det så stor reservförmåga hos en 1,2l motor att den går lika bra utan intercooler?
Peugeot 307 och 407 hade detta som standard. 406 hade det inte - och när det snöade rejält fick man sig en extra hotellövernattning;-)
(Jo det är sant. 307 och 407 hade en "lapp" liggande i kofferten. Den skulle ovillkorligen monteras om det snöade eller var kallt. 406 (V6) tålde inte rejält snöväder varpå 50% av cylindrarna sa upp sig. Därav extra natt. Den senare tålde f.ö. inte underredstvätt - fick bogseras ut ur tvätthallen.)
Audi A5 SB @ Kan Du inte berätta lite om varför snö förorsakade stopp och en extra hotellövernattning och varför 50% av cylindrarna sa upp sig vid snöväder.
snabb95: hela motorrummet var fullt av snö och sannolikt kortslöt denna snön tändstiften. Eftersom jag själv inte var med på färden (det var två av mina anställda) så kan jag inte beskriva det bättre än så. Bilen fick tina upp i ett garage.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.