Nästa artikel
Bilfrågan: Kedja eller rem?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kedja eller rem?

Publicerad 16 januari 2015 (uppdaterad 16 januari 2015)
Har min BMW kamkedja eller kamrem? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har min BMW 518d från 2014 kamkedja eller kamrem? Vilken är den normala arbetstemperaturen för motorn?

Nermin Omerbasic

Svar:
BMW 518d har,
som alla BMW- modeller, en motor med kamkedja. Motorns arbetstemperatur varierar en del med yttertemperaturen. Normalt ligger den mellan cirka 70 och 110 grader. På din bil finns en mätare i centralinstrumentet som visar motorns oljetemperatur – alltså inte kylarvätskans temperatur.

Michael De Geer,
BMW Group Sverige


Diskutera: Föredrar du kamrem eller kedja?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-16 08:21
Bortom

En bilmotors normala arbetstemperatur är ca. 90 grader. Det är svaret på frågeställarens fråga. Motortempen påverkas inte av yttertemperaturen i normala fall (därför har man termostat), inte heller av belastningen. Det finns självklart extrema situationer (-40 eller + 40 grader) och då kan motortemperaturen avvika, men den normala arbetstemperaturen är fortfarande ca. 90 grader.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-16 09:31
1storstark

Obegripligt att det inte finns tempmätare på BMW. En lampa säger till om den överhettas, men det är lika intressant att vet om motorn uppnått drifttemperatur, eller går för kall. Om det är av snålhet från fabriken så hade man säkert kunnat banta bort någon annan detalj än just tempmätaren.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-16 12:40
Rutger Jönåker

Håller fullständigt med 1storstark! Tyvärr finns det flera tillverkare som är lika dumsnåla...

#4 • Uppdaterat: 2015-01-16 17:09
S-E S

1storstark, motortemperaturen avläses i oljan.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-17 07:25
Tjalle

Min BMW med motor 35i MY-14 har temperaturmätare.
Med temperaturmätare avses normalt kylvätsketemperaturen.
Märkligt att BMW mäter på olika ställen.
"Motortemperatur" är något annat - ex. är temperaturen i topplocket vid förbränningsrummen mycket högre än kylvätsketemperaturen.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-18 23:47
Roger Skagerström

De högre motoralternativen tror jag har tempmätare, iallafall var det så på E90. Verkar vara så nu med, eftersom Tjalle har en *35i. Det är väl de bilar där BMW tror att de kommer köras på sånt sätt att de har användning av en .

Fast ärligt talat har jag hellre ekonomimätaren (som delar plats i höger mätarrundel) än tempmätare. Då kan man ha färddatorn på "inget" och slipper fästa sig vid den.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-19 13:34
1storstark

Jag är kanske gammalmodig men jag vill veta vattentempen i första hand. Oljetemperaturen i andra hand. Det ena behöver inte utesluta det andra

#8 • Uppdaterat: 2015-01-19 16:45
Roy J

Håller kort och gott med 1storstark.
Men nu var det ju inte det frågan gällde.

En kamkedja är att föredra - om spännarna är vettigt konstruerade och inte bara några plastbitar.
Visst har kamremmarna utvecklats mycket och håller nu en jämnare kvalitet och varar längre än tidigare, men...

#9 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:16
Bosse1

Dieselmotorer (frågeställaren har just en diesel i sin BMW) är i allra högsta grad beroende av omgivningens temperatur och hur motorn belastas. Volvo har ingen mätare i sina dieslar heller och det beror på att kunder tror att det är något fel när tempen sjunker till 60° på tomgång och stiger till normal temperatur när motorn belastas. De hade inte fått göra något annat än att förklara att tempskillnaderna är helt normala på en diesel. De är inte snålhet som gör att tempmätaren inte finns där.

#a • Uppdaterat: 2016-01-10 19:50
systembolaget

håller helt med 1storstark jag har en BMW M235i årsmodell 15, och där finns varken oljetrycksmätare
eller vattentempmätare, otroligt snålt på en såpass dyr och kraftfull bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.