Har min BMW kamkedja eller kamrem? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har min BMW 518d från 2014 kamkedja eller kamrem? Vilken är den normala arbetstemperaturen för motorn?
Nermin Omerbasic
Svar:
BMW 518d har, som alla BMW- modeller, en motor med kamkedja. Motorns arbetstemperatur varierar en del med yttertemperaturen. Normalt ligger den mellan cirka 70 och 110 grader. På din bil finns en mätare i centralinstrumentet som visar motorns oljetemperatur – alltså inte kylarvätskans temperatur.
Michael De Geer,
BMW Group Sverige
Diskutera: Föredrar du kamrem eller kedja?
Fråga:
Har min BMW 518d från 2014 kamkedja eller kamrem? Vilken är den normala arbetstemperaturen för motorn?
Nermin Omerbasic
Svar:
BMW 518d har, som alla BMW- modeller, en motor med kamkedja. Motorns arbetstemperatur varierar en del med yttertemperaturen. Normalt ligger den mellan cirka 70 och 110 grader. På din bil finns en mätare i centralinstrumentet som visar motorns oljetemperatur – alltså inte kylarvätskans temperatur.
Michael De Geer,
BMW Group Sverige
Diskutera: Föredrar du kamrem eller kedja?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bilmotors normala arbetstemperatur är ca. 90 grader. Det är svaret på frågeställarens fråga. Motortempen påverkas inte av yttertemperaturen i normala fall (därför har man termostat), inte heller av belastningen. Det finns självklart extrema situationer (-40 eller + 40 grader) och då kan motortemperaturen avvika, men den normala arbetstemperaturen är fortfarande ca. 90 grader.
Obegripligt att det inte finns tempmätare på BMW. En lampa säger till om den överhettas, men det är lika intressant att vet om motorn uppnått drifttemperatur, eller går för kall. Om det är av snålhet från fabriken så hade man säkert kunnat banta bort någon annan detalj än just tempmätaren.
Håller fullständigt med 1storstark! Tyvärr finns det flera tillverkare som är lika dumsnåla...
1storstark, motortemperaturen avläses i oljan.
Min BMW med motor 35i MY-14 har temperaturmätare.
Med temperaturmätare avses normalt kylvätsketemperaturen.
Märkligt att BMW mäter på olika ställen.
"Motortemperatur" är något annat - ex. är temperaturen i topplocket vid förbränningsrummen mycket högre än kylvätsketemperaturen.
De högre motoralternativen tror jag har tempmätare, iallafall var det så på E90. Verkar vara så nu med, eftersom Tjalle har en *35i. Det är väl de bilar där BMW tror att de kommer köras på sånt sätt att de har användning av en .
Fast ärligt talat har jag hellre ekonomimätaren (som delar plats i höger mätarrundel) än tempmätare. Då kan man ha färddatorn på "inget" och slipper fästa sig vid den.
Jag är kanske gammalmodig men jag vill veta vattentempen i första hand. Oljetemperaturen i andra hand. Det ena behöver inte utesluta det andra
Håller kort och gott med 1storstark.
Men nu var det ju inte det frågan gällde.
En kamkedja är att föredra - om spännarna är vettigt konstruerade och inte bara några plastbitar.
Visst har kamremmarna utvecklats mycket och håller nu en jämnare kvalitet och varar längre än tidigare, men...
Dieselmotorer (frågeställaren har just en diesel i sin BMW) är i allra högsta grad beroende av omgivningens temperatur och hur motorn belastas. Volvo har ingen mätare i sina dieslar heller och det beror på att kunder tror att det är något fel när tempen sjunker till 60° på tomgång och stiger till normal temperatur när motorn belastas. De hade inte fått göra något annat än att förklara att tempskillnaderna är helt normala på en diesel. De är inte snålhet som gör att tempmätaren inte finns där.
håller helt med 1storstark jag har en BMW M235i årsmodell 15, och där finns varken oljetrycksmätare
eller vattentempmätare, otroligt snålt på en såpass dyr och kraftfull bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.