Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har hört att rengöringsmedel kan skada lyktglas så de blir matta. Finns det någon information om vad och på vilket sätt det sker? Hur ska jag undvika detta på min bil?
Kent
SVAR:
Moderna lyktglas är inte längre tillverkade av glas utan av olika plastmaterial. De är därför inte lika motståndskraftiga mot repor eller starka lösningsmedel. Det finns ingen varudeklaration om detta utan sunt förnuft får gälla.
Undvik starka lösningsmedel som aceton och thinner. Normala biltvättmdel ska inte vara något problem att använda. Vanligt flytande diskmedel är annars ett av de bästa.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Usa där man haft lyktglas av plast ganska länge kan man se att de med tiden blir mjölkvita med matt yta. Detta beror troligtvis på att solens UV strålar bryter ned plasten. Regelbunden polering med lätt polerande bilvax borde förlänga livslängden, men i min bils instruktionsbok varnades bilägaren för att vaxa lyktglasen, (förlåt lyktplasten). Bäst är nog att lyda Bentgts råd att använda sunt förnuft.
I Usa där man haft lyktglas av plast ganska länge kan man se att de med tiden blir mjölkvita med matt yta. Detta beror troligtvis på att solens UV strålar bryter ned plasten. Regelbunden polering med lätt polerande bilvax borde förlänga livslängden, men i min bils instruktionsbok varnades bilägaren för att vaxa lyktglasen, (förlåt lyktplasten). Bäst är nog att lyda Bentgts råd att använda sunt förnuft.
Jaså?
Jaså?
Jaså?
Det finns ju gott om bilar där särskilt bakljusglasen (..plasten... har fått ett matt och blekt ytskikt, tydligen finns det vissa autobiltvättar som använder för starkt tvättmedel. Plasten torkar ut.
Det finns ett alternativ för att få bilen genom SBP, och det är att stryka på olja (funkar med oliv..)
Men, när det gäller de främre tycks det mer vara solstrålningen som tar död på plasten, än tvättmedel. Man ser ju bilarna nere vid medelhavet...
Det som skadar mest är spolarvätskan! Man kan tydligt se på moderna bilar som spolar med tryck på lyktglasen (plasten) att skadorna följer sprutmönstret ganska exakt. Såklart gör solens UV sitt till under sommaren också.
Är plasten repig och matt så löser ni det på detta sätt:
- Våtslipning med fina papper
- Spraya på ny klarlack som måste vara 2-komponentslack.
Sitter och kör buss och deras lyktglas måste spolas med kallt vatten innan man kan lägga på avfettningsmedel. Detta enligt Volvo. Med andra ord kör Du in i tvätten så får man stå där och spola med kallvattnet. Man kan ju ställa sig den enkla frågan, kan detta vara vettigt?
Ack ja, jag minns när jag som grabb såg Merca med stående strålkastare. Jag tyckte att det var så korkat med blinkers inne i samma lykthus. Vad dyrt det måste bli att behöva byta rubbet. Att placera blinkersen i stötfångarna, som på dåvarande Golf, var i och för sig inte heller smart.
Dessa enorma plastsjok som innehåller en hel drös med belysningar - hur smart är det? På grund av plasten så kan inte längre strålkastartorkare användas, utan endast vatten, vilket är mindre effektivt trots att det går åt större mängder. Ja, jag vet att dessa torkare ofta gick sönder - men inte alla! Det fanns bra konstruktioner.
Nu när LED är på väg in på allvar även i strålkastare, så kan man inte längre skylla på att temperatur växlingarna skulle få glaset att spricka så kanske det är dags att gå tillbaka till lite mer återhållsamma mått. Projektionsstrålkastare tar ju mindre yta än vad de gamla strålkastarna gjorde.
Jag längtar tillbaka till Saab-andan, då innovationer användes på allvar. Släng ut alla flamsiga designnissar!
Det finns olika typer av plast, acryl är vanligast, de flesta tål inte solljus och får då ett uv skyddande lager på utsidan, nöt bort det så blir de mjölk vita efter några månader
Allt beror egentligen på hur bra uv skydd plasten har
Jag har en V70 2,5T -05 som gått ca 13500 mil. Den har "strålkastarglas" av klar plast. Jag har lagt märke till att på ovansidan av glaset har det blivit grå knottriga fläckar som om det blivit blästrat av sand el dyl. Framför reflektorerna är glaset nästan helt oskadat Har någon annan märkt av detta?
Skitsnack!
Grannens 240 är 29 år och har rullat 31 000 mil och lykglasen är skitfina trots allt de varit med om. Blir de dåliga går det att byta billigt. Bra glas är viktigt för dig och dina medtrafikanter!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.