Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag ladda i bilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag ladda i bilen?

Publicerad 23 december 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren vill kunna ladda ett fritidsbatteri i bilens 12-voltsuttag under körning.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag behöver ha med ett extra batteri i bilen, ett fritidsbatteri på 12 volt. Vad behöver jag för att kunna ladda detta batteri i bilens 12-voltsuttag medan jag transporterar det?
Leif
 
Svar:
De stora bildelskedjorna har inte någon laddare till bilbatteri som kan anslutas till 12-voltsuttaget. Effekten man får ut ur cigarettändaren är väldigt låg och det skulle ta åtskilliga timmar att ladda ett stort batteri.
Bättre är att köpa en laddare som kopplas in i det vanliga elnätet och som kan hålla uppe konditionen på ett extrabatteri.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-23 11:50
bgl

Att ladda ett extra batteri, direkt från bilens elsystem, i en modern bil med allsköns elövervakning är knappast lämpligt. Bara att byta till ett batteri med annan kapacitet kan vålla stora problem, Att ha extrabatteriet inkopplat och använda startmotorn kan gå extra illa!

#2 • Uppdaterat: 2016-12-23 11:57
skarj

@bgi, jag påstår att det är en myt, motbevisa mig gärna. Du menar att hjälpstart med ett extra batteri eller en hjäpstart vore förödande? Händer dagligen på bilfirmor runt om i landet kan jag meddela dig isof utan att något händer. Är det extrem tur? Det har jag svårt att tro, kan en del om elektronik men kan givetvis överbevisas om bevis finns för exakt vad som skulle vara farligt, extrema strömpeakar sker var gång en bil startas, svårt att tro att någon biltillverkare skulle ha missat det.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-23 12:23
Pi

En tillfällig inkoppling av ett startbatteri är nog inte problemet men sitter ytterligare ett batteri inkopplat mer eller mindre kontinuerligt skulle man ju kunna tänka sig att övervakningssystemet kan reagera. Inget jag har nån specifik kunskap om men risken kan ju trots allt finnas.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-23 14:18
bgl

Om @skarj läser hela frågan, även den andra meningen att inkopplingen ska ske i ett 12V-uttag någonstans i fordonet blir mitt svar lätt att förstå.Faran med att få ström att gå "åt andra hållet" genom ledningar, dimensionerade för ca 10A avskräcker från en slik koppling om startmotorn används. Eventuella säkringar på vägen lär för övrigt knappast vara av HRC-typ.
Beträffande hjälpstart generellt, läs t.ex. på webbsidan startkablar.se punkt 12 som avslutas med kommentar om elektronikfel:
"(en risk som för övrigt alltid finns)".

#5 • Uppdaterat: 2016-12-23 19:07
Omar Brännström

Ta en titt på tex http://www.goalzero.com/p/352/goal-zero-yeti-150-solar-generator-220v jag har den större modelen 400 och laddar den när jag kör med vanligt cigarett uttag. Sidan visar den amerikanska varianten så du behöver europeiska varianten med vanlig 220v ut. Väldigt smidigt att driva en del grejor om man fått ström avbrott i huset/lägenheten. Tex här kanske https://www.solarpowersupply.eu/brands/goal-zero/goal-zero-yeti-150-solar-generator

#6 • Uppdaterat: 2016-12-23 22:07
skarj

@bgi, du har rätt i att jag var lite skumögd, fick för mig att du menade att du dömde ut alla former av parallellkopplingar av extra batteri, missade även att det skulle vara via cigutg., skulle annars tipsa om:
http://www.biltema.se/sv/bat/el/el-tillbehor/skiljerela-2000024038/
Om frågeställaren kan tänka sig viss kabeldragning.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-24 08:30
bgl

Frågeställaren frågade efter något sätt att ladda från ett 12v-uttag i bilen och jag ville bara varna för ett olämpligt sätt att göra det, att ansluta direkt till uttaget utan mellanliggande strömbegränsning/skyddselektronik.
Bakgrunden är en händelse jag blev ofrivilligt vittne till för några år sen. Vinterkallt, mörker och långt från civilisationen på en parkering vägrade en större amerikansk bil att starta. Automatlåda uteslöt bogsering, sidomonterade batteripoler uteslöt tillfälligt lån av ett vanligt batteri från en annan bil och ingen på parkeringen hade vanliga startkablar. Dock hade en annan bilägare på parkeringen just köpt den typ av starthjälp som ska gå från cigguttag i givaren till cigguttag i mottagaren. Den provades 15 min utan resultat. Då trodde den alltmer desperate bilägaren med frysande familj att han skulle göra en uppfinning, "köpte" starthjälpen av dess ägare, klippte bort vad det nu var för skyddsfunktioner som satt på kabeln, tvinnade ihop trådarna och kopplade direkt mellan givar- och mottagarbil. Givarbilen tillhörde hans kompis, en kompis åtminstone före denna händelse. Efter några minuter provade hans att starta utan att koppla bort sladden. En mindre smäll någonstans i mottagarbilen och allt dog! Både givare och mottagare lär ha bärgats från platsen.

#8 • Uppdaterat: 2016-12-24 10:03
Pi

Märkligt bgi - cigg-tändaruttaget är ju normalt säkrat med typ 10--15 A så det enda som borde hända är att den säkringen går sönder. Belastning som belastning - det som begränsar är säkringen. Det är ju omöjligt att köra en startmotor på 10-15A så din berättelse låter lite konstig.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-24 11:00
bgl

Ja det trodde nog dom också och jag ville inte blanda mig i, stämningen var lite upprörd.
Förmodligen hände samma sak i säkringshållaren som kan hända om man byter den keramiska HRC-säkringen i en vanlig multimeter mot en glassäkring, den säkringen är inte snabb nog och dessutom kan en ljusbåge bildas i säkringshållaren som leder över alltför stor ström.

#a • Uppdaterat: 2016-12-24 16:13
Viggy

För några år sen satt jag flera veckor på landet (utan 230V) och de fritidsbatterier jag tagit med var alla i stort sett urladdade.
Jag provade då att ladda i bilen genom att koppla en cigarettuttagshane till batteriklämmor (via en säkringshållare med 10A säkring för säkerhets skull).

För att undvika att paja något i bilen startade jag motorn först och kopplade sedan in fritidsbatteriet.

Jag var lite orolig för att det skulle dra för mycket ström för cigarettuttaget, men i verkligheten var det snarare tvärtom. Direkt efter inkoppling gick det bara 5-6 A. Jag misstänker att det beror på att ett fritidsbatteri tar emot laddström dåligt samt spänningsfall i kablage.

En timmes bilfärd gav alltså i bästa fall 5 Ah, vilket var bättre än inget, men rätt värdelöst.

Det slutade med att jag installerade en liten solpanel på landet istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.