På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är det krav på däcktrycksmätning på alla nya bilar från 2014? Finns det två system, ett med en mätare på däcken och ett som använder ABS-systemet? Måste man åka till verkstaden för kalibrering varje gång man byter till sommar/vinterdäck? På vilka bilar kan man nollställa detta själv?
Ni borde kommentera detta vid test av nya bilar speciellt om kravet är att åka till verkstad för kalibrering/nollställning. Sistnämda verkar idiotiskt enligt min mening och en sån bil vill jag inte köpa.
Göran Andersson
Svar:
Från första november 2014 ska alla nya bilar vara utrustade med ett system som övervakar trycket i däcken. Det kan ske antingen via ABS-systemet som registrerar eventuella skillnader i däckens rullomkrets eller via sensorer som monteras inne i däcken, vid ventilerna. På de flesta modeller från VAG-koncernen används ett system som kallas TPLI – Tyre Pressure Loss Indicator – vilket baseras på ABS-bromsarna. Andra märken använder främst sensorsystemet TPMS – Tyre Pressure Measuring System. Det blir dyrare – sensorerna kostar några hundra kronor styck och måste bytas när deras batterier tar slut.
Däcktrycksövervakning infördes i EU av miljöskäl. En bil som åker omkring med för lågt däcktryck förbrukar mer bränsle och släpper ut mer koldioxid. Nya bilar måste ha däcktrycksövervakning för att bli typgodkända i EU men i Sverige är det frivilligt för bilägarna att använda systemet. Anledningen är att vi regelbundet byter mellan sommar- och vinterdäck och då kontrolleras ju däcktrycket. Ingen svensk bilist åker alltså omkring med för lågt tryck under någon längre tid. Däcktryckssystemen kontrolleras heller inte vid kontrollbesiktningen.
Men att ha koll på däcktrycket är förstås bra och säkert. Den som vill använda sin TPMS kan på de flesta modeller kalibrera systemet själv via bildatorn.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om tryckmätningssystemen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men svaret är ju inte fullständigt!
"Måste man åka till verkstaden för kalibrering varje gång man byter till sommar/vinterdäck? På vilka bilar kan man nollställa detta själv?"
Det står i instruktionsboken hur man gör vid kalibrering av tryckmätarna, men jag vet att många aldrig läser den och ibland är det krångligt att förstå hur man gör ändå.
Svaret är nej. Man behöver inte åka till verkstaden för kalibrering när man byter mellan sommar och vinterdäck. Man kör bara en återställning av systemet när man bytt däck, samt när man ändrat lufttrycket i däcken. Så funkar det i alla fall på min bil och jag har svårt att tro att det skulle fungera mycket annorlunda på andra bilmärken. Däremot har batterierna i sensorerna begränsad livslängd (7 år har jag hört), så därför behöver man nya sensorer när man köper nya däck.
Fast det finns helt klart en skillnad i hur enkelt det är att utföra omkalibrering vid t ex däcksbyte om man har sensor-baserat system eller ABS-baserat system. Det sistnämnda kan man säkert kalibrera om själv men för det förstnämnda är det inte säkert. Dessutom har sensorerna ett batteri så efter några år måste dom bytas ut - och det är inte gratis det heller. Personligen föredrar jag helt klart den enklaste lösningen alltså det ABS-baserade. Detta är en av de saker man bör kontrollera när man står inför ett bilbyte.
Enklare att ta bort systemet istället för de som har lite koll på sitt lufttryck.
http://www.vibilagare.se/nyheter/inget-krav-pa-tpms-i-sverige
Pi,ja TPMS baserade bilar är smart att undvika,kostsam och irriterande skräpkonstruktion.
Nja frivilligt?
Jag kan ju ha missat om man ändrat reglerna nyligen, men om jag inte minns fel så får man underkänt på besiktningen om en varningslampa lyser oavsett vad eller vilken det är.
Så därför måste nog de med sensor fungera trots att själva funktionen inte är nödvändig.
En idiotisk regel för övrigt.
De gör ingenting om varningslampan lyser vi besiktningen dom bryr sig inte. Men kan ju vara irriterande att åka runt med en varningslampa som lyser.
Jag har en tre år gammal bil med TPMS - jag har en SAAB också :o).
Jag köpte vinterhjul av lokala däckhandlaren, som installerade pirat-sensorer, som han kalibrerade "i bänk" för min bil, samt "fixade" kontakt med bilens enhet.
Därefter har jag inte behövt vidtaga någon åtgärd vid hjulskifte - systemet kalibrerar själv.
Uppgiven livslängd för batterierna i sensorerna är 7 år. Sensorerna aktiveras enbart vid körning - ej parkering/lagring, varför jag räknar med - minst - 8 års livslängd, sedan har jag sålt bilen.
crylen, svart eltejp fungerar!
onödigt..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.