"Är det verkligen möjligt att man har så kort maximal körsträcka på remmen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar över kamremsbyte på min Citroën C 5 2.2. Har läst på nätet och såg att det stod 18 000 mil eller 10 år. Men har också hört att det är bara högst 5 år som gäller. Om man betänker att en normalbilist kör ca 1 200-1 500 mil/år, så innebär det ju att remmen ska bytas efter ca 6-7 500 mil. Är det verkligen möjligt att man har så kort maximal körsträcka på remmen?
C Ström
Svar:
Vi har inte lyckats få svar från importören. Men efter kontroll med en tekniker på Hedins verkstad i Spånga utanför Stockholm som har god kännedom om just Citroën, bekräftades att det är 18 000 mil och fem år som gäller. Intervallet för kamremsbyte har då det gäller tid minskats. Det händer ibland att man gör sådana ändringar. Nyligen kortade ju Volvo tiden för kamremsbytet. På din bil skulle kamremmen egentligen ha bytts i fjol enligt denna ändring.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag undrar över kamremsbyte på min Citroën C 5 2.2. Har läst på nätet och såg att det stod 18 000 mil eller 10 år. Men har också hört att det är bara högst 5 år som gäller. Om man betänker att en normalbilist kör ca 1 200-1 500 mil/år, så innebär det ju att remmen ska bytas efter ca 6-7 500 mil. Är det verkligen möjligt att man har så kort maximal körsträcka på remmen?
C Ström
Svar:
Vi har inte lyckats få svar från importören. Men efter kontroll med en tekniker på Hedins verkstad i Spånga utanför Stockholm som har god kännedom om just Citroën, bekräftades att det är 18 000 mil och fem år som gäller. Intervallet för kamremsbyte har då det gäller tid minskats. Det händer ibland att man gör sådana ändringar. Nyligen kortade ju Volvo tiden för kamremsbytet. På din bil skulle kamremmen egentligen ha bytts i fjol enligt denna ändring.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Olika motorer, olika intervall. Min Picasso 1,6 2009 diesel har 10 år / 18 000 mil och jag har bytt kamrem. Förra året.
Det är inte bara slitage som påverkar livslängden. Materialet åldras också.
Människan lyckades landa på månen för 50 år sedan men klarar inte av att tillverka en kamrem som håller i tio år pga att materialet åldras? Biltillverkarna sparar pengar på bekostnad av bilägarna.Skämmes ta mig fan PSA!
18" mil eller 5 år låter mer som att man vill dra in lite pengar än att vara mån om kunden.
Av alla bilar jag bytt rem på (hundratals) har bara en haft uppenbar påverkan av av ålder. Det var en 15 år gammal Volvo V40 som gått 21" mil utan remmbyte.
Men klimat påverkar. Jag reparerar kuggremsrivna skjutdörrar i jobbet. De som sitter i fryslager som vanligtvis har -25 grader och torr luft, har kortare livslängd på remmen, efter ca 10 år börjar remmen att spricka i gummit, det händer inte på dörrar som sitter där det är plusgrader.
Många tänker inte på att remmarna består av organiskt material och precis som Rikard skriver i #6 åldras det och förändras beroende på temperatur och atmosfäriska förhållanden.
Och något som är väldigt farligt är UV-ljus och därför ska man inte utsätta remmen för sol och det är ju något man inte vet när det gäller utbyte.
Det finns remmar bl.a. de med stomme i PUR och cord av aramidfiber som har mycket bra livslängd jämfört med de konventionella, men de blir avsevärt dyrare och det är något som ekonomer inom bilindustrin är väldigt rädda för.
knauer - månraketen hade förvisso en tämligen lång "körsträcka" på över 60.000 mil, men å andra sidan pågick resan bara i drygt 8 dagar ;-)
Det är främst ålder och klimat om sätter gränsen. Jag bygger kuggremsdriva maskiner som lätt motsvarar bilmotorkörning 100 000 mil per rembyte. Det handlar bara om dimension och kvalitet. Med varmgarage hemma och motorvärmare på jobbet håller en kamrem minst 10 år. Den andra multiribbremmen har sannolikt sämre åldersegenskaper.
Problemet är väl i grunden inte remmens livslängd utan kostnaden att byta den Och varför kostar det `skjortan´, jo det beror på att man sett till att det är extremt omständligt att komma åt att byta remmen. På min gamla Mazda -89 kunde jag köpa rem och spännare hos Biltema för typ 250 kronor och enkelt ta bort plastkåpan framför remmen. Bytet tog 15-20 minuter.
På min BMW måste motorn lyftas ur för att byta kedja. Så ser det ut i dag när man inte tjänar sina pengar på nybilsförsäljning utan på service-reparation.
Kamkedja behöver inte bytas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.