"Nu anmodas vi alltså göra den sju månader för tidigt. Vilka regler gäller för inspektion- kontra oljeservice?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har i familjen en VW Golf som registrerades 2017-09-20. Olje- och filterbyte gjordes enligt serviceindikatorn 2019-02-20 med ett miltal på cirka 475 mil. Samtidigt gjorde verkstaden inspektionservice, fastän indikatorn inte visade att så skulle ske och trots att vi inte beställt en sådan. Första inspektion skulle ju göras efter 24 månader. Verkstaden nollade indikatorn med följd att inspektionen utfördes sex till sju månader för tidigt. Nu har indikatorn visat att det är dags för nästa serviceinspektion eftersom det gått tolv månader. Den skulle egentligen ske efter 36 månader alltså 2020-09-20. Men nu anmodas vi alltså göra den redan 20-02-20 – vilket är sex till sju månader för tidigt. Bilen har nu rullat cirka 1 000 mil så det kan inte bero på lång körsträcka. När jag påpekar detta för verkstaden så svarar de att inspektionen är både beroende av körsträcka och tid. Min fråga är vilka regler som verkligen gäller för inspektion- kontra oljeservice?
Svar:
Den här kunden kör med största sannolikhet korta sträckor vilket innebär många kallstarter. De här bilarna har ingen sensor som mäter av oljekvaliteten utan har en beräkningsalgoritm som baseras på antalet kallstarter eller miltal. Enligt inställningarna kan alltså ett oljebyte vara aktuellt mellan 365–730 dagar alternativt mellan 1 500–3 000 mil de första 24 månaderna, vilket alltså har skett här. Sedan har verkstaden felaktigt nollställt även inspektionsservicen i samband med oljebytar-servicen i februari förra året vilket gör att bilen nu indikerar att det är dags igen. Visserligen rekommenderar vi att man slår ihop servicetillfällena om det är en liten differens i tid eller körsträcka. Det gällde dock inte här när det var, som ägaren skriver, sex till sju månader kvar.
Marcus Thomasfolk, Kommunikationschef VW Group
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vi har i familjen en VW Golf som registrerades 2017-09-20. Olje- och filterbyte gjordes enligt serviceindikatorn 2019-02-20 med ett miltal på cirka 475 mil. Samtidigt gjorde verkstaden inspektionservice, fastän indikatorn inte visade att så skulle ske och trots att vi inte beställt en sådan. Första inspektion skulle ju göras efter 24 månader. Verkstaden nollade indikatorn med följd att inspektionen utfördes sex till sju månader för tidigt. Nu har indikatorn visat att det är dags för nästa serviceinspektion eftersom det gått tolv månader. Den skulle egentligen ske efter 36 månader alltså 2020-09-20. Men nu anmodas vi alltså göra den redan 20-02-20 – vilket är sex till sju månader för tidigt. Bilen har nu rullat cirka 1 000 mil så det kan inte bero på lång körsträcka. När jag påpekar detta för verkstaden så svarar de att inspektionen är både beroende av körsträcka och tid. Min fråga är vilka regler som verkligen gäller för inspektion- kontra oljeservice?
Svar:
Den här kunden kör med största sannolikhet korta sträckor vilket innebär många kallstarter. De här bilarna har ingen sensor som mäter av oljekvaliteten utan har en beräkningsalgoritm som baseras på antalet kallstarter eller miltal. Enligt inställningarna kan alltså ett oljebyte vara aktuellt mellan 365–730 dagar alternativt mellan 1 500–3 000 mil de första 24 månaderna, vilket alltså har skett här. Sedan har verkstaden felaktigt nollställt även inspektionsservicen i samband med oljebytar-servicen i februari förra året vilket gör att bilen nu indikerar att det är dags igen. Visserligen rekommenderar vi att man slår ihop servicetillfällena om det är en liten differens i tid eller körsträcka. Det gällde dock inte här när det var, som ägaren skriver, sex till sju månader kvar.
Marcus Thomasfolk, Kommunikationschef VW Group
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Thomasfolks svar är ju bara en upprepning av det missförhållande bilägaren beskriver!
Vore intressantare att få veta hur bilägaren ska parera verkstadens fel eller om det inte är möjligt.
Om verkstaden utfört ett jobb som inte skulle göras så skulle jag inte betalat för detta och dom hade fått korigera detta i journalen.
Detta med två variabler som oljebytes service och en billigare inspektionsservice som vag har vid olika tillfällen om man kör lite är jävulens påfund.
Vansinne att måsta lämna in bilen i onödan.
Ja VAG:s olika service-varianter är ett värdelöst påhitt. Märkligt från ett företag som, i alla fall utanför Tyskland har en serviceorganisation som inte är speciellt välrenommerad.
Oljeservice är då de byter olja och bromsvätska och även byter alla filter bortsett från kupéfiltret. Inspektionsservice är mer en check av vätskenivåer och allmän okulär inspektion av typ bromsar och lite annat enkelt. Kupéfiltret byts även vid inspektionsservicen. Allt detta till en kostnad på ca 4500kr.
Värdelöst system. VAG:s och Volvos generellt ockerhöga servicepriser gör att man efter att garantin gått ut / serviceavtalet gått ut servar själv eller på icke märkesbundna verkstäder för 40% av kostnaden hos VAG och Volovo.
40%?? Det räcker inte... min service på Skoda kostar ca 9000 kr... hos en vanlig verkstad kostar det ca 3500-4000 kr. Enbart inspektionen skall de ha 2000 kr för, det kan man kasta i sjön. Dessutom är det kasst med dessa "digitala serviceböcker" som inte ägaren ens själv kan titta i. Hela upplägget och systemet är "korrupt"... märkesverkstäderna blåser sina kunder!
Vargen, 9000:- för en service? Har aldrig betalat i närheten ens när jag hade Volvo.Toyota har inte såna där modärna datoralgoritmer utan rekommenderar service varje år eller var 1500'e mil. Min Auris skall just servas för 6000 mil och den servicen kostar 2700:- och den verkar lina VW's inspektionsservice. För ett år sedan gjordes en större sevice för ca: 5000:-
Styggavargen, du måste prata om ett kamremsbyte.
Inte finns det någon vanlig service för 9000:- på Octavian om du nu inte har dsg och 4wd med oljebyten på samtliga ställen.
Och ingen Meca har halva priset för samma jobb.
Ocker. Inget annat.
Oljan tar de 250spänn litern för. Samma pris som en-litersflaskorna i deras butik. Literpriset som 4litersdunken tar de förstås inte. Dessutom köper de olja i fat för en spottstyver. Tillråga på allt ska de sen ha 1000 för att tömma ur å fylla på. Max 5minuter, 12000spänn i timmen!
Godkänd olja av kända märken med korrekt vag-spec kostar ca 200sek för 4liter i tyskland, italien m.fl. Varför är det ockerpriser på olja här? Kartell?
Jag kör åxå färre mil än snittbilen, och inga märkens serviceintervall är anpassade till det. Man vill helt enkelt ha inkomst varje år även om man kör kort. Oljan borde kosta 200 och bytet ett par hundra så 500 vore mer rimligt. Inte undra på att privatister skyr märkesverkstäderna.
När jag bad om listan på vad som skulle göras vid förra servicen så sa vag att jag skulle få den efteråt. Men summan kunde de minsann nämna i förväg. Dont get me started. Orker är vad det är. Nej nu behöver jag något lugnande...
Inspektionsservice, vad är det egentligen? Är bilen tillräcklig gammal så går ju bilprovningen igenom de punkter på bilen som är viktiga. Släckte den indikatorn själv på min Golf enl. instruktion på Youtube.
Inspektionsservice är ju ett rent bedrägeri, ett påhitt för att blåsa blåögda bilägare på en massa pengar.
Kom ihåg, bilverkstadsbranschen har tyvärr alltför många fifflare anställda (se varje test av bilverkstäder), så varje onödig kontakt med dem bör undvikas -risken att bli blåst är väldigt hög (även om det finns några få som sköter sig).
Man tar sej för pannan. Varför låter svenska bilägare sej luras i det oändliga? Jag har haft bil sedan 1966 och nyare bilar sedan slutet på 80-talet och aldrig fått service gjord på s.k. märkesverkstad. Jag köper motorolja på 5-litersdunk ( naturligtvis enl. spec.) för ca idag 4-500 kr, beställer tid på samma lokala verkstad som också fixar oljefilter och allt kostar tillsammans ca 1000 kr per år eller ca 1800 mil. Serviceboken stämplas. Bromskontroll gör jag själv vid hjulbyte men det behövs nästan aldrig någon åtgärd då jag köper bil ca 1 år gammal/1000 mil och kör bilen ca 4 år/7200 mil. Filterbyte gör jag själv. Värdeminskningen ligger på 11 kr/mil idag och totalkostnaden ligger på ca 21 kr/mil. Om man inte kör mer än 475 mil på 1 år och 5 månader förstår jag faktiskt inte varför man inte hyr bil istället. Då slipper man befatta sej med service och reparationer som uppstår för att man inte använder bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.