Nästa artikel
Bilfrågan: I med neutralläge?
Bilfrågan

Bilfrågan: I med neutralläge?

Publicerad 18 januari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Jag har börjat fundera kring vad man ska göra när man kommer till rödljus. Bör jag ha kvar växeln i ’’D’’ eller bör jag sätta den i neutral? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en BMW 520d -15 som är utrustad med automatlåda. Jag har börjat fundera kring vad man ska göra när man kommer till rödljus. Bör jag ha kvar växeln i ’’D’’ eller bör jag sätta den i neutral? Det känns som att växellådan hela tiden står och tuggar/slits när man har i D.

I somras gjorde jag en utlandsresa där jag fastnade i en bilkö i hela sex timmar. Kön rörde sig några meter i taget för att sedan så stilla i två minuter igen. Ska man i detta fallet lägga i N/P (i två minuter) för att sen lägga i D och köra fram några meter och sen lägga i N/P återigen, eller bör man ha i D hela tiden i sex timmar?

Fundersam BMW-ägare

Svar:
Växellådsexperter menar att det är onödigt att lägga i neutralläget vid rödljus och tillfälliga, kortare stopp. En modern automatlåda känner av att föraren håller foten på bromsen och sänker själv trycket lite. En del lådor frikopplar helt.

Om man hamnar i långa köer och det är varmt ute kan man däremot använda neutralläget för att minska värmeutvecklingen i lådan. En vanlig automatlåda har arbetstemperatur på mellan 80 och 130 grader.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Brukar du använda neutralläget vid korta stopp?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-18 14:50
lsoderlund

Moderna automatlådor behöver man inte lägga ur driven på, det gör lådan själv. På äldre bilar pre 90-tal kan det däremot vara vettigt om man står längre perioder i köer.

#2 • Uppdaterat: 2018-01-18 16:10
107Carlsson

På min Auris HSD behöver man inte fippla med växelväljaren. Allting stänger av när jag bromsar och står still.

#3 • Uppdaterat: 2018-01-18 16:14
Raphael

På nyare bilar med start-stopp-system stängs allt av när man har foten på bromsen.

#4 • Uppdaterat: 2018-01-18 17:56
saabnisse

Det är ju väldigt enkelt att kolla, står bilen stilla vid tomgång och D-läge är det onödigt att lägga i N, men om bilen vill driva och man måste hålla på bromsen är det bättre att lägga i N.
Har bilen inte start/stop går det ju faktiskt ändå att stänga motorn vid längre stopp!

#5 • Uppdaterat: 2018-01-18 19:11
Pi

I t ex en VW med elhandbroms och Autohold tillsammans med start/stopp och DSG så stängs ju normalt motorn av vid stopp för t ex trafikljus och "handbromsen" hoppar i automatiskt om man bromsat till stopp. Att bromsen är ansatt borde ju rimligen automatlådan känna till så jag har svårt att se att man skulle behöva lägga lådan i neutral-läge manuellt - den borde klara sådana situationer själv kan man tycka. Det är ju trots allt en automatlåda...:) Det kanske t o m är så att VW var tidiga med elhandbroms och autohold just p g a tidigare problem med DSG-lådorna i stadstrafik ?

#6 • Uppdaterat: 2018-01-18 20:31
johnsilver88

Kör en gammal bil och jag kopplar alltid av växeln och har den i neutral läge vid ljus och kö bildning körkort sen 1970 A BE CE DE

#7 • Uppdaterat: 2018-01-18 22:37
Minimats1

Audi (multitronic) äldre modell 2004 står det i instruktionsboken att man ska lägga i neutral vid längre stillastående.

#8 • Uppdaterat: 2018-01-18 23:55
MickeAn

Första frågan vid diskussion om automatväxlade bilar är; är det en växellåda med momentomvandlare eller med automatiskt manövrerad koppling.

Om man kopplar ur start/stopp och autohold på en VW DSG6 så kommer den, när man stannar och trampar på bromsen ordentligt, att koppla ur kopplingen helt och inte driva och inte heller slira. Däremot kommer momentanförbrukningen vara något högre än om man lägger den i N eftersom växellådeoljepumpen ligger kvar med fullt tryck så länge man ligger i D eftersom den snabbt vill kunna stänga kopplingen så fort man släpper på bromsen och då börja driva framåt igen.

#9 • Uppdaterat: 2018-01-19 12:59
Raphael

SiggeN, automatlådor med momentomvandlare driver framåt på tomgång när läget D är i (om inte motorn stannat av start/stop-systemet). Men, om den automatväxlade funktionen är av typ enkelkoppling eller dubbelkopplingslåda, dvs en låda med elektroniskt styrd koppling istället för momentomvandlare, så driver bilen inte fram. Så alla bilar med automatisk växling fungerar inte likadant, utan det beror på.

#a • Uppdaterat: 2018-01-19 13:22
olvildrajv

Don't cast in neutral! Momentomvandlaren är gjord för att sliras på men inte bandet som låser på växellådan! https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.