Nästa artikel
Bilfrågan: I med neutralläge?
Bilfrågan

Bilfrågan: I med neutralläge?

Publicerad 18 januari 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Jag har börjat fundera kring vad man ska göra när man kommer till rödljus. Bör jag ha kvar växeln i ’’D’’ eller bör jag sätta den i neutral? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en BMW 520d -15 som är utrustad med automatlåda. Jag har börjat fundera kring vad man ska göra när man kommer till rödljus. Bör jag ha kvar växeln i ’’D’’ eller bör jag sätta den i neutral? Det känns som att växellådan hela tiden står och tuggar/slits när man har i D.

I somras gjorde jag en utlandsresa där jag fastnade i en bilkö i hela sex timmar. Kön rörde sig några meter i taget för att sedan så stilla i två minuter igen. Ska man i detta fallet lägga i N/P (i två minuter) för att sen lägga i D och köra fram några meter och sen lägga i N/P återigen, eller bör man ha i D hela tiden i sex timmar?

Fundersam BMW-ägare

Svar:
Växellådsexperter menar att det är onödigt att lägga i neutralläget vid rödljus och tillfälliga, kortare stopp. En modern automatlåda känner av att föraren håller foten på bromsen och sänker själv trycket lite. En del lådor frikopplar helt.

Om man hamnar i långa köer och det är varmt ute kan man däremot använda neutralläget för att minska värmeutvecklingen i lådan. En vanlig automatlåda har arbetstemperatur på mellan 80 och 130 grader.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Brukar du använda neutralläget vid korta stopp?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-01-18 23:55
MickeAn

Första frågan vid diskussion om automatväxlade bilar är; är det en växellåda med momentomvandlare eller med automatiskt manövrerad koppling.

Om man kopplar ur start/stopp och autohold på en VW DSG6 så kommer den, när man stannar och trampar på bromsen ordentligt, att koppla ur kopplingen helt och inte driva och inte heller slira. Däremot kommer momentanförbrukningen vara något högre än om man lägger den i N eftersom växellådeoljepumpen ligger kvar med fullt tryck så länge man ligger i D eftersom den snabbt vill kunna stänga kopplingen så fort man släpper på bromsen och då börja driva framåt igen.

#9 • Uppdaterat: 2018-01-19 12:59
Raphael

SiggeN, automatlådor med momentomvandlare driver framåt på tomgång när läget D är i (om inte motorn stannat av start/stop-systemet). Men, om den automatväxlade funktionen är av typ enkelkoppling eller dubbelkopplingslåda, dvs en låda med elektroniskt styrd koppling istället för momentomvandlare, så driver bilen inte fram. Så alla bilar med automatisk växling fungerar inte likadant, utan det beror på.

#a • Uppdaterat: 2018-01-19 13:22
olvildrajv

Don't cast in neutral! Momentomvandlaren är gjord för att sliras på men inte bandet som låser på växellådan! https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.