Hur fungerar kupévärmaren i en VW Passat? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är spekulant på en Passat Variant 2.0 TDI årsmodell 2011–2012. Funderar på hur dieselmotorn klarar att komma upp i arbetstemperatur samt klarar att värma upp kupén under årets kallare dagar.
Sitter det någon tillsatsvärmare standardmonterad i bilen och hur fungerar i så fall den? Går det att köra dieselvärmaren som en tillsatsvärmare även under körning eller fungerar dieselvärmaren bara som en parkeringsvärmare som förvärmer motor och kupé när bilen står still?
Marcus Lindberg
Svar:
Alla VW:s bilar med TDI-motorer har en extra tillsatsvärmare. Den sitter i värmesystemet och hettar upp kupéluften. Elementet består av keramiska motstånd sammanbyggda med värmeöverförande lameller. När värmaren kopplas in går det en elektrisk ström genom motstånden som då blir varma. Värmen avges till lamellerna och när luften strömmar förbi blir den varm.
För att den elektriska tillsatsvärmaren ska aktiveras behövs en lägre insugslufttemperatur än fem grader och en kylvätsketemperatur under 80 grader. Motorn måste vara igång för att värmaren ska fungera. Om bilen är försedd med en bränsledriven parkeringsvärmare så ersätter denna den elektriska tillsatsvärmaren.
I VW:s modeller med större kupé (Sharan/Touran/Touareg) står alltid en bränsledriven tillsatsvärmare för stöttningen vid låga temperaturer.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag är spekulant på en Passat Variant 2.0 TDI årsmodell 2011–2012. Funderar på hur dieselmotorn klarar att komma upp i arbetstemperatur samt klarar att värma upp kupén under årets kallare dagar.
Sitter det någon tillsatsvärmare standardmonterad i bilen och hur fungerar i så fall den? Går det att köra dieselvärmaren som en tillsatsvärmare även under körning eller fungerar dieselvärmaren bara som en parkeringsvärmare som förvärmer motor och kupé när bilen står still?
Marcus Lindberg
Svar:
Alla VW:s bilar med TDI-motorer har en extra tillsatsvärmare. Den sitter i värmesystemet och hettar upp kupéluften. Elementet består av keramiska motstånd sammanbyggda med värmeöverförande lameller. När värmaren kopplas in går det en elektrisk ström genom motstånden som då blir varma. Värmen avges till lamellerna och när luften strömmar förbi blir den varm.
För att den elektriska tillsatsvärmaren ska aktiveras behövs en lägre insugslufttemperatur än fem grader och en kylvätsketemperatur under 80 grader. Motorn måste vara igång för att värmaren ska fungera. Om bilen är försedd med en bränsledriven parkeringsvärmare så ersätter denna den elektriska tillsatsvärmaren.
I VW:s modeller med större kupé (Sharan/Touran/Touareg) står alltid en bränsledriven tillsatsvärmare för stöttningen vid låga temperaturer.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur mycket diesel drar en sådan värmare i timmen tro?
Svaret på frågan lyder alltså att det inte sitter någon dieselvärmare i Passat TDI 2011-2012 som standardutrustning.
En bränsledriven extravärmare kan köras även när motorn är igång tills kylvätsketempen har uppnått ca. 60 grader (sen slåss den automatisk ifrån). En bränsledriven värmare på ca. 5 kW drar ca. en halvliter diesel i timmen och det räcker att ha den igång ca. 20-25 minuter i ca. -10 grader för att kupén / motorn ska bli lagom varm. En bränsledriven värmare drar ca. 4A pere timme; tillkommer kupéfläktens förbrukning på ca 6A. Således belastar bränslevärmaren inte elsystemet speciellt... det kan man definitivt inte säga om PTC värmaren (eluppvärmd elelement) som drar 100A eller mer... och är ändå rätt ineffektiv (räcker knappt att hålla vindrutan imfri).
En bränsledriven parkeringsvärmare drar alltså lika mkt bränsle som en modern motor på tomgång.
Hur renas avgaserna från en bränsledriven parkeringsvärmare tro?
Som Bortom skriver så räcker det med att ha en bränsledriven brännare igång ca 20 min. för att få varmt i kupén och få en varm motor.
När det gäller avgaserna ska man komma ihåg att en dieselmotor på tomgång har en verkningsgrad på ca 20% medan brännaren har mycket över 90% förbränningsverkningsgrad.
Det kan jämföras med alla tusentals villabrännare som var populära under de år oljan hade ett överkomligt pris.
Bränsledriven parkeringsvärmare behöver ingen avgasrening då förbränningen sker vid normalt atmosfärstryck likt oljeeldningen i oljepannan i våra bostäder. Men vid tomgångskörning med dieselmotor blir det inte mycket värme över då dieselmotorn effektivt vädrar bort värmen med det luftöverskott dieselmotorn alltid har.
Avgascertifiering sker vid 20 gr C. Om sedan bilen släpper ut 208% mer vid körning i svenskt klimat spelar ingen roll. Vilket blaj detta är. Dessutom är körcykeln extremt mesig. Acceleration som en rullator. Hastighet som en tandem i Sahara.
BMW_4ME har rätt i att en bränslevärmare drar ung. lika mycket som när motorn i tomgång. Och efter 20-25 minuters tomgång blir bilen ung. lika varm... dock finns den där föråldrade tomgångskörningslagen kvar. Avgaserna från en bränslevärmare är inte farligare än avgaserna från en dieselmotor. Dieselvärmaren släpper ut mer oförbrända kolväten och kolmonoxid medan bilmotorn mer kväveoxider och nanopartiklar. Men för att i -15 grader ska man LAGLIGT kunna köra iväg (menas: is och imfria rutor) måste man antingen bryta mot tomgångskörningslagen (rätt ironiskt egentligen), eller använda en bränslevärmare (alternativt 230V motorvärmare). Dieselvärmaren är att föredra enligt min uppfattning. Bilen är varm när man sätter sig i, inga eluttag behövs och den skonar motorn.
Tänkte tillägga att den TERMISKA verkningsgraden är likartade i båda fallen. Ty det bildas lika mycket VÄRME i båda fallen. Det är en helt annan sak att den totala verkningsgraden på en bil när den körs ligger på 20-30% därför att där jämförs förhållandet mellan ´tillförd (termisk) energimängd – erhållen rörelseenergi´, och inte hur mycket värme som produceras i motorn.
Det anmärkningsvärda är att såväl BMW som Mercedes, kanske också andra, förbjuder installation av dieselvärmare som värmer motorn. Anledningen ska vara att motorn "luras" att vara varm utan att den körts. Försök att starta en dieselmotor när det är 30 grader kallt...
Bilmotorn kall är ingen idealisk apparat för en bra förbränning jämfört med motorvärmarens lilla brännkammare som mycket fortare kommer upp i arbetstemperatur kan man läsa om här.
"Kallstarter ökar bilens utsläpp avsevärt
Med en förvärmd motor minskar utsläppen av kolväten och partik- lar då bilens avgasrening börjar fungera tidigare. Utsläppet från en enda kallstart motsvarar cirka 35 km körning i jämn hastighet med en varm motor.
20 minuter räcker för att göra stor skillnad
Tyska bilistorganisationen ADAC har nyligen gjort en test på parke- ringsvärmare från Webasto. Testet visar att en bensinmotor släpper ut cirka 50 procent mindre kolväten och kväveoxid redan efter 20 minuters värmardrift. Dessutom halveras även koloxidutsläppet."
http://www.webasto.com/fileadmin/webasto_files/documents/country-folder/sweden/car/technical-documentation/sweden-car-tutorial.pdf
En hybridbil belastar förbränningsmotorn från start med att ladda upp det stora batteriet vilket gör att förbränningsmotorn snabbare kommer upp i en temperatur där förbränningen av bränslet sker effektivare även om man kör iväg direkt i en bilkö där det är svårare att gasa på i en "vanlig " bil där motorn tar längre tid att komma upp i rätt arbetstemperatur.
Bortom @ Previa har rätt i #5 och #10. Att den termiska verkningsgraden är lika i båda fall betyder inte att dieselmotorn blir lika varm om man förbrukar 1 dl bränsle med motorn på tomgång som om man förbrukar 1 dl till dieselvärmaren. Skillnaden är stor och större ju kallare det är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.