Vad ska man göra om elektroniken krånglar i en ny bil? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag har en Renault Mégane -12 med belysningsautomatik. När det är ljust tänder automatiken endast varselljus, när det mörknar slås halvljuset på. Automatiken fungerar ofta men långt ifrån alltid. Problemet är att halvljuset ibland slås på och förblir påslaget hur ljust det än är. Felet kan avhjälpas tillfälligt genom att stänga av och låsa bilen för att sedan återstarta. Vid ett tillfälle har jag lämnat in bilen på verkstad för att få felet avhjälpt på garantin. Upplands Motor kunde inte konstatera något fel och eftersom jag utan orsak tagit deras tid i anspråk sade de sig ha rätt att debitera mig 1 800 kr för undersökningen. Det betyder att mina möjligheter att få felet avhjälpt på garantin kan bli mycket dyrt eftersom felet inte säkert uppstår när bilen är inlämnad på verkstad. Hur hanterar man situationen?
Klas Rydenstam
SVAR:
Detta belyser(!) komplexiteten hos modern bilelektronik. Utan att felet visar sig är det mycket svårt för verkstaden att lokalisera det. Ibland lagras felen i ett minne men inte alla typer. I ditt fall är det värsta som kan hända att du kör med halvljuset påslaget och det är ju inte hela världen. Vi har tyvärr inget bra råd här och inte heller importören som har avstått från att svara.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har en Renault Mégane -12 med belysningsautomatik. När det är ljust tänder automatiken endast varselljus, när det mörknar slås halvljuset på. Automatiken fungerar ofta men långt ifrån alltid. Problemet är att halvljuset ibland slås på och förblir påslaget hur ljust det än är. Felet kan avhjälpas tillfälligt genom att stänga av och låsa bilen för att sedan återstarta. Vid ett tillfälle har jag lämnat in bilen på verkstad för att få felet avhjälpt på garantin. Upplands Motor kunde inte konstatera något fel och eftersom jag utan orsak tagit deras tid i anspråk sade de sig ha rätt att debitera mig 1 800 kr för undersökningen. Det betyder att mina möjligheter att få felet avhjälpt på garantin kan bli mycket dyrt eftersom felet inte säkert uppstår när bilen är inlämnad på verkstad. Hur hanterar man situationen?
Klas Rydenstam
SVAR:
Detta belyser(!) komplexiteten hos modern bilelektronik. Utan att felet visar sig är det mycket svårt för verkstaden att lokalisera det. Ibland lagras felen i ett minne men inte alla typer. I ditt fall är det värsta som kan hända att du kör med halvljuset påslaget och det är ju inte hela världen. Vi har tyvärr inget bra råd här och inte heller importören som har avstått från att svara.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle gärna vilja veta varför importören avstår ifrån att svara.
Det är skamligt att ta betalt på detta sättet under garantitiden. Vem hittar på saker och åker till verkstaden? Vi bilägare har viktigare saker för oss än att hålla på med sådant. Men det är ju ett tips vilket bilmärke man INTE ska köpa......... för det är väl så de finansierar sina rejäla rabatter.
Logiken är dessutom strålande. Hade de hittat fel som krävt mer arbetstid och utbytta delar hade det varit gratis via nybilsgarantin. Nu hittade de inget fel - då kostar det. Tjena.
Hittar man ett fel så får man betalt från generalagenten. Hittar man inget fel får man inte pröjs! Ni skulle bara veta hur många som kommer in med mer eller mindre påhittade fel! Ensamma pensionärer är i majoritet!
@trasten, de flesta felen är inte påhittade... men oftast uppträder då och då eller bara under vissa förhållanden som verkstan inte kan rekonstruera. Och lägligt nog (sarkasm) lagras ofta inga felkoder för det man söker hjälp för.
I fallet ovan: det är ljussensorn det är fel på. Alternativt nån glappande lödning så systemet tror att det är mörkt ute (ändrat motstånd i nån krets). Att hitta felkällan är visserligen svår... men går att göra. Men tyvärr, god vilja tar tid och tid kostar pengar så det är billigare för generalagenten / bilfirman att inte åtgärda fel än att göra det och därmed göra kunden nöjd.
Som jag har försökt att påtala tidigare utan större framgång....Detta ÄR ett stort problem och blir bara vanligare. Mörkertalet är dessutom enormt för det antal personer som inte får hjälp via verkstaden. Som Trasten säger så får verkstaden inte betalt om de inte hittar något fel. Kunden får då istället stå ut med elfelen på sina bilar. De är kanske som i fallet ovan inte alltid så allvarliga men hur kul är det med elfel i sin nya bil? Har man elfel som visar sig ibland redan under de första 1-3 åren så lär de troligtvis inte bli färre med tiden och ångesten utav detta kan vara tillräckligt för att förstöra mycket. Att då få höra utav verkstaden att man dagdrömmer eller något är inte särskilt lustigt.
En del vill ha det till att sådana här problem inte finns eller åtminstone bara drabbar vissa fabrikat (eller kanske en och annan pensionär i en lyxbil!? ) ,men faktum är att liknande fel sker hos alla fabrikat. har man aldrig stött på elfel så är det bara till att gratulera men jag kan lova att det inte finns någon garanti för att det kommer att fortsätta så och detta oavsett fabrikat.
Innan ni spränger några blodkärl här så ska jag förklara. Får man inte fram ett fel där man tror på kunden skickar man en förfrågan om hjälp till generalagenten. Där får man oftast tips om felaktiga komponenter, som man då kan testa att byta. Jag skulle säga att de flesta verkstäder gör sitt bästa för att hjälpa kunden, undantag finns naturligtvis.
Förövrigt har Elgiganten samma policy vid garantiärenden så det är inget unikt för bilbranchen.
Om det finns ett fel som skall åtgärdas på bilens garanti så kan inte en verkstad ta betalt för att inte hitta felet. Det skulle aldrig hålla i en domstol.
För många år sedan fanns det ett reglage där man både kunde tända OCH släcka ljuset.
Principen kallades, och kallas KISS (keep it simple, stupid)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.