Bullernivån testas i långtestbilarna under semestertestet 2015.
"Många klagar över vägbuller i sina bilar. Varför uppmärksammas inte detta problem mer?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Många klagar över vägbuller i sina bilar. Varför uppmärksammas inte detta problem mer? Sverige har en unikt grov asfalt som skapar buller. Väsentligt bättre isolering av bilar för den svenska marknaden vore önskvärd. Det ökar förstås vikten men extra isolering borde i alla fall finnas som tillval.
Det finns dessutom däck som uppges vara tystare, tyvärr bara till bredare fälgar. Men varför inte försöka förmå däcktillverkarna att producera däck även i normala bredder? Skulle mottagas tacksamt av oss som tröttnat på att sitta i en bullermatta.
Varför bryr sig inte svenska generalagenter? Den svenska bullriga asfalten kräver bilar som anpassas för denna. Jag har nyligen köpt en Volvo V40 CC. Underbar bil men tyvärr mycket vägbuller på många vägbanor.
Finns något förslag hur vi konsumenter, med rimlig insats, kan göra våra bilar tystare?
Mats Monie
Svar:
Vi mäter bullret i alla våra testbilar och brukar också klaga om det är för högt. Tyvärr är den svenska bilmarknaden alltför liten för att stora tillverkare ska uppmärksamma problemet. I de stora billänderna har man inte samma bekymmer med grov asfalt. Toyota är en av de få tillverkare som tagit allvarligt på Vi Bilägares klagomål och har åtgärdat bullret i Avensis.
Att bullerdämpa en bil i efterhand är inte lätt, vilket vi också har visat. För ett par år sedan lanserade ett företag bullerdämpning med underredsmassa. Våra mätningar visade att den dyra behandlingen var helt verkningslös.
Att välja rätt däck är förstås ett sätt att göra bilen lite tystare. Mätningarna som vi gör vid våra däcktester visar att det kan skilja tre till fyra decibel mellan olika märken. Det hörs.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad kan göras för att minska vägbullret i bilen?
Fråga:
Många klagar över vägbuller i sina bilar. Varför uppmärksammas inte detta problem mer? Sverige har en unikt grov asfalt som skapar buller. Väsentligt bättre isolering av bilar för den svenska marknaden vore önskvärd. Det ökar förstås vikten men extra isolering borde i alla fall finnas som tillval.
Det finns dessutom däck som uppges vara tystare, tyvärr bara till bredare fälgar. Men varför inte försöka förmå däcktillverkarna att producera däck även i normala bredder? Skulle mottagas tacksamt av oss som tröttnat på att sitta i en bullermatta.
Varför bryr sig inte svenska generalagenter? Den svenska bullriga asfalten kräver bilar som anpassas för denna. Jag har nyligen köpt en Volvo V40 CC. Underbar bil men tyvärr mycket vägbuller på många vägbanor.
Finns något förslag hur vi konsumenter, med rimlig insats, kan göra våra bilar tystare?
Mats Monie
Svar:
Vi mäter bullret i alla våra testbilar och brukar också klaga om det är för högt. Tyvärr är den svenska bilmarknaden alltför liten för att stora tillverkare ska uppmärksamma problemet. I de stora billänderna har man inte samma bekymmer med grov asfalt. Toyota är en av de få tillverkare som tagit allvarligt på Vi Bilägares klagomål och har åtgärdat bullret i Avensis.
Att bullerdämpa en bil i efterhand är inte lätt, vilket vi också har visat. För ett par år sedan lanserade ett företag bullerdämpning med underredsmassa. Våra mätningar visade att den dyra behandlingen var helt verkningslös.
Att välja rätt däck är förstås ett sätt att göra bilen lite tystare. Mätningarna som vi gör vid våra däcktester visar att det kan skilja tre till fyra decibel mellan olika märken. Det hörs.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad kan göras för att minska vägbullret i bilen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är som sägs i artikeln väldigt svårt att i efterhand eliminera vägbuller. I efterhand därför att det i huvudsak sitter i bilens konstruktion och konfiguration. Marknaden för bilar i Sverige är i det internationella perspektivet väldigt liten - för många tillverkare närapå försumbar. Det är i det ljuset lättare att inse varför tillverkarna heller inte "bygger bort" effekterna av vår grova asfalt (även om några asiatiska representanter studerat och utvärderat vår vägmiljö). Det blir helt enkelt att köpa en rejält dyr bil eller vända sig till dem som inte prioriterar styva sportchassin - alltså till Frankrike. En medelstor eller stor fransk bil är generellt lite tystare än andra länders produkter delvis därför att sättningen prioriterar komfort före sport. Prova en t.ex. en Citroen C5 och tänk på förhållandet pris/ljudkomfort så förstår du. ..och som grundregel (oavsett bil) gäller att prioritera bort sportchassin och stora hjul med breda däck. Vill du ha utseendet får du också betala priset - i form av ökat vägljud. Till sist för den som händelsevis undrar - nej, jag äger inte en fransk bil.
Mitt tips för lägre vägljud ( vilket oftast kommer bakifrån) är att under baksätet lägga in några lager typ vaxduk eller dylikt, inte skumgummi för det finns det redan mycket av i dynan. Sedan om man kan offra en eller två centimeter på höjden i bagageutrymmet, så en gummimatta, kan bl.a. köpas på Biltema som kan skäras i lämplig passform. komplettera med skumgummi (ju tätare desto bättre, (läs tyngre) under denna. Finns bl.a hos Kuntze , om man bor i Stockholmstrakten.
När ni anpassar storleken, så ju mer precis passform ju mindre ljud.
Lycka till!
Varför anpassa bilarna efter asfalten ?
Byt till slätare asfalt, så får alla bilister tystare bilar !
Sen är det ett korkat mode med så tunna däck.
Klart det låter när man knappt har något mellan fälgen o asfalten.
Dyrare bilar är vanligtvis tystare.
Har man en kombibil hjälper det faktiskt lite att lägga en ljuddämpningsmatta i bagageutrymmet (unden mattan).
Friktionsdäck är i allmänhet tystare än sommardäck... men många är ju emot det.
Sista utvägen är hörselproppar... förr, när jag hade bullerburkar, körde så på motorväg... vilken skillnad efter några timmar! Buller är jättetröttsamt i längden.
Och orkar man inte testa alla bilar på marknaden så gå in på denna sida!
http://www.vibilagare.se/reportage/bullrigast-och-tystast
Jag litar tyvärr inte helt på autoindex eftersom det är en skattning av bilägarna själva. Det finns en tendens att vilja "övervärdera" sin egen bil. Det gäller nog ffa premiummärkena, men även andra. ViB ger själva exempel på detta när de berättar om Toyota Aygo, index 599; Peugeot 107, index 588 och Citroen C1, index 569 som ju alla tre är samma bil.
Vib Gjorde en annan undersökning med mätinstrument 2008, den litar jag betydligt mer på. Men det är ju många år sedan. Kanske en ny sådan? Och varför inte i alla nyblistester tester ha en referensbil när de mäter ljudnivån i bilarna. Ta med ex en Volvo V70 som har likadana däck som testbilarna, och jämför med den, i varje test?
Tänkvärt! Trivs man med sin bil vad det gäller styrning, växellåda och så vidare. Så karske man upplever bilen något tystare än den är. Det kan även vara tvärt om, om bilen verkligen går tyst . Så karske man upplever bilen är bättre än den är.
Det är inte alla som har pengar till en Lexus. Nja kanske inte alla Lexusägare heller, men banken har ju även om man stänger bankkontor hela tiden. Nåja, man kan gör misstag även om man provkör. Den Auris vi provkörde hade 16" däck och gick riktigt behagligt för att inte vara en Lexus. Sen bestämde vi oss för executive modellen eftersom den hade utrustning vi ville ha, som xenonljus t.ex.. Tyvärr var den utrustad med 17" 225/45 däck från Dunlop som är bedrövliga ljudmässigt och dessutom hårda och stötiga. Dom är inte ens tysta när asfalten är slät, så nog betyder däckvalet mycket för ljudet. Enligt tetster i motortidningar så verkar Good Year generellt vara tystast.
Ladda hem en bullermätare till din telefon. Då kan du lätt jämföra olika bilar vid de hastigheter som är relevanta för dig.
Det finns all anledning att utveckla bullermätare.
Än idag mäter man oftast med ett enkelt dB(A)-filter, vilket endast mycket grovt efterliknar frekvenskurvan för våra öron. Man borde åtminstone använda dB(C)-filter som inte undertrycker de låga frekvenserna lika mycket.
Det är infraljudet som är det mest skadliga och det fås inte med alls!
Att endast få veta nivån säger sannerligen inte så mycket. Ljudets karaktär är väldigt avgörande för hur det uppfattas. Entonigt muller, ett dånande ljud, är påfrestande. Skarpt fräsande ljud likaså. Sen kan man förstås störa sig på intermittenta ljud som knackningar eller sporadiska ljud som visslingar i vissa farter. Man borde rimligen ha hunnit längre i frekvensanalyser och åtminstone ha mätare som reagerar på disharmoniska ljud med udda övertoner.
Kort och gott - ljudnivåer säger inte allt, vilket tidningens mätningar med åtföljande kommentarer bevisar gång på gång.
Att bygga en bil som ger skärpa i köregenskaperna men inte leder in bullret är sannerligen inte det lättaste - och inte billigt.
Viskoelastiska bussningar och helst såna som är extra mjuka endast i en viss ledd ger resultat, men de är inte lika hållbara.
Med laser kan man se interfererensmönster och bygga chassin så att upphängningarna hamnar i noder.
Med rätt massor i de rörliga delarna kan man undertrycka ljudledningen av vissa frekvenser.
Metoder finns alltså, men det tar tid och tid kostar pengar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.