På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en ny Ford Focus, men läste om dåligt rostskydd i Vi Bilägare. Finns det rostskyddsbehandlingar som inte förstör nybilskänslan i en bil, till exempel varmvaxbehandling? Rostskyddade min nuvarande bil på Dinitrol Center och de sa att lukten skulle försvinna efter en månad. Efter två år har lukten ännu inte helt försvunnit!
Sven
Svar:
Jag har frågat några av de firmor som rostskyddar bilar på eftermarknaden. De uppger att 99 % av kunderna är nöjda. Men de medger också att några kunder, kanske två–tre personer under ett år, säger att de känner doften betydligt längre än den utlovade perioden.
Rostskyddsmedel innehåller ett lösningsmedel som förstås dunstar bort med tiden. Men rostskydds-medlet i sig har också en doft och en del människor har tydligen ett känsligare luktsinne.
Jag kontaktade också några bilvårdsföretag, bland annat Mr Cap som ju finns över hela landet. Där uppgav man att om man sprutar på en detalj som har anslutning till kupén så kan en lukt sätta sig i till exempel klädsel eller tak. Då tar det längre tid innan doften försvinner. Man kan då göra en så kallad djupkemrengöring hos ett bilvårdsföretag. Det kanske kan vara värt att prova.
Själva underredsbehandlingen och produkterna är likartade, så där finns inga alternativ, annat än att låta bli själva behandlingen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad har du för erfarenheter av rostskyddsbehandlingar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen ide att hålla på med sånt. Spar pengarna till annat.
@Stoor, du har fel när du påstår att bättre rostskydd än linolja inte finns, men du har rätt när du påstår att många tycker det doftar gott.
Konventionella rostskyddsmedel innehåller inhibitorer som ger betydligt bättre långtidsskydd än linolja.
Tyvärr luktar de inte ju så gott och ganska länge.
Men linolja är det ändå det näst bästa och billigaste och står man inte ut med lukten från annat rostskydd är det bättre att välja det än att inte göra något alls.
Om man vill använda linolja är det ett tips att börja med rå linolja, vänta en vecka och göra ytterligare en behandling med kokt linolja.
Då får man ett grundskydd där den tunnare oljan, eventuellt förtunnad med 30% terpentin eller lacknafta (inte nödvändigt) genom sin krypförmåga tränger in i spalter och genom att en vecka senare komplettera med kokt linolja får man en seg tjockare slityta.
@1
Beror helt på vad det är för bil och hur länge man vill behålla den.
Som nybilsköpare vartannat eller vart tredje år har du helt rätt, men tänker man behålla bilen i kanske tio år är det en annan sak.
Det talas om "skydd" dvs. att hindra att det "börjar" rosta, DET är en sak, men om det redan börjat rosta vad gör man då?
Då är det inte så självklart att "skyddsmedlen" gör någon nytta.
Finessen med linolja, kokt och "förtunnad" sådan, är att den, rätt applicerad, stoppar redan befintlig och uppkommen rost.
Min pappa och hans bröder var smeder och stenhuggare (och mycket annat) och hade experimenterat med rostskydd på plåt och metall sedan 1940-talet och de kom fram till att kokt linolja, inte rå, var det bästa därför att den både stoppade redan befintlig rost och skyddade mot uppkomst av ny.
Aldrig funnits någon orsak att ifrågasätta det då resultaten blivit oklanderliga.
Jag köpte en bil för 3000 som var rostig på 37 olika ställen, tre års arbete senare var all rosten borta och den kom inte tillbaka, helt tack vare kokt och förtunnad linolja.
N-iklas, jag förklarade i #5 varför man bör börja med rå linolja, som har bättre krypegenskaper än kokt, om man vill ha ett bra djupskydd, speciellt där rosten redan fått grepp.
Ja men som sagt så litar jag nog mer på släktens erfarenhet från 1940 och på vad jag sett med egna ögon än på Saabnisse, så är det nog.
Jag tvivlar starkt på att du ägnat lika mycket tid åt att ta bort befintlig rost på rostiga bilar som jag.
Linolja, vare sig den är kokt eller rå, har inget på metall eller bilar att göra, se gärna FoU-rapport 2007:3 från Riksantikvarieämbetet.
@N-iklas: Med min erfarenhet av Opel, Kadett B -68, Kadett B -69 och Corsa -00, förstår jag att du att ägnat mycket tid att ta bort rost. ;-)
@N-iklas, jag tvivlar på att du har en aning om skillnaden mellan rå och kokt linolja, däremot tvivlar jag inte en sekund på att du som Opelägare är expert på att försöka ta bort rost!
@Vorwärts, helt riktigt, det finns avsevärt bättre medel mot rost, men det var ju det här med lukten!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.