"Hur kan jag kontrollera om dieseln är användbar utan att behöva filtrera?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur ska jag förfara när jag vill ha en dunk med diesel som reserv? Lagringstid? Hur kan jag kontrollera om dieseln är användbar utan att behöva filtrera?
Mvh Stefan
Svar:
Diesel består precis som bensin av en blandning av olika kolväten. Diesel dunstar inte lika lätt som bensin, men om det finns små mängder vatten kan bakterier frodas och leda till tillväxt i bränsletankar som får stå en längre tid.
Diesel som innehåller FAME, exempelvis RME (rapsmetylester), har viss känslighet för lagring. Diesel med FAME är gul-grönaktig, annars är dieseln färglös som vatten. Lagringstiden i en svart dunk med inte alltför skiftande temperatur eller ljusinsläpp och så lufttätt som möjligt är maximalt tolv månader.
”Det är under gynnsamma förhållanden” påpekar Ebba Tham som är produkt- och miljöexpert på SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutet).
Med temperaturskillnader så är vattenlösligheten ett större problem. I skiktet mellan diesel och vatten som då ligger i botten trivs bakterierna. Enklast är att okulärbesiktiga bränslet före användning om det lagrats länge. Bränslet ska vara klart och genomskinligt utan partiklar. ”Annars bör bränslet inte användas i en modern dieselmotor. Den är alldeles för känslig för föroreningar”, säger Ebba Tham. Och vissa partiklar är helt enkelt inte avfiltrerbara.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Hur ska jag förfara när jag vill ha en dunk med diesel som reserv? Lagringstid? Hur kan jag kontrollera om dieseln är användbar utan att behöva filtrera?
Mvh Stefan
Svar:
Diesel består precis som bensin av en blandning av olika kolväten. Diesel dunstar inte lika lätt som bensin, men om det finns små mängder vatten kan bakterier frodas och leda till tillväxt i bränsletankar som får stå en längre tid.
Diesel som innehåller FAME, exempelvis RME (rapsmetylester), har viss känslighet för lagring. Diesel med FAME är gul-grönaktig, annars är dieseln färglös som vatten. Lagringstiden i en svart dunk med inte alltför skiftande temperatur eller ljusinsläpp och så lufttätt som möjligt är maximalt tolv månader.
”Det är under gynnsamma förhållanden” påpekar Ebba Tham som är produkt- och miljöexpert på SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutet).
Med temperaturskillnader så är vattenlösligheten ett större problem. I skiktet mellan diesel och vatten som då ligger i botten trivs bakterierna. Enklast är att okulärbesiktiga bränslet före användning om det lagrats länge. Bränslet ska vara klart och genomskinligt utan partiklar. ”Annars bör bränslet inte användas i en modern dieselmotor. Den är alldeles för känslig för föroreningar”, säger Ebba Tham. Och vissa partiklar är helt enkelt inte avfiltrerbara.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det går ju t.ex. att tanka Ecopar i en dunk. Lagringsbeständig i många år och motorn går dessutom bättre. Används bl.a. av vissa åkerier till lands och sjöräddningen till sjöss i stället för vanlig diesel. Jag har kört min dieselinombordare på Ecopar denna säsong bara med goda erfarenheter. Ingen rök, bara en ovanligt lättstartad motor.
Vanlig pumpdiesel med rapsdöden inblandat kan inte lagras i "ett par år". Har själv kollat hur länge det klarar sig under optimala omständigheter.
Innan 12 månader så har alger redan hunnit bildats i bränslet. Algbildningen har påbörjats även om det förvarats rätt, d.v.s. kallt och i ett kärl utan ljusgenomsläpp och tankat så fullt som möjligt. Är bränslet förvarat under dessa omständigheter så kan det med stor sannolikhet ändå användas efter ett år, även om fina slöjliknande lager av alger kan skönjas i bränslet. Men man kan tillsätta biocid om man är orolig för att algerna ska börja bosätta sig i tanken på bilen.
Jag har haft 100 % RME lagrat i dunkar (mörkt, ganska svalt och i skapligt jämn temperatur) i ett helt år utan att få problem.
Jag blir nyfiken på vad man har för dieselmaskin, när man behöver lagra sin diesel ett år eller mer? Gäller det farmartank eller liknande, att man har så stor mängd att man inte förbrukar den under ett år, då är jag med, men i dunkar? Blir faktiskt nyfiken...
Tyvärr, kvalificerat struntsnack, tycker jag.
RME vet jag inte hur det kan lagras.
Med bensin och diesel har jag lagrat i jeepdunkar av metall i flera år utan problem. Inget negativt händer med bensin ens efter 5 år, garanterat. Bränslet är ju helt förslutet.
Vi har även ett hus på landet fylld år 2008 med 5 kubik villaolja (diesel alltså) tanken står i en lada och det har stått i 10 år nu. Eldar oljepanna några dagar om året, tankar traktor och ibland bilen när jag är där. 10 år, inga problem. Har också en båt med inombordare bensin. Det stod en gång i flera år på land, utomhus under presenning. Inga problem att starta och köra efter 3 år på land.
Godnatt!
Men tror dock att bensin plastdunkar kan vara sämre, inte 100% tätt är plastmaterial.
Skarj, närmaste ställe för mig att tanka RME ligger ganska långt bort. Jag tankar mest HVO och blandar ut den med 20-30 % RME för att den är billigare, smörjer bra, rengör och för att bilen är byggd för att klara 100 % RME (VW Lupo 3L).
Ok Ivarsson, skulle vara intressant om du vill förklara i så fall.
Jag har i 40 år hållt på med motorer, båtar, aktersnurror, MC, bilar, mopeder, motorsågar m.m. Har alltid använt jeepdunkar i metall. Det enda problemet jag har haft är om en motorsåg, aktersnurra, eller MC står några år, cirka 3-4 år med bränsle i tanken, då blir den svårstartad. Beror på att lättflyktiga ämnen dunstat bort som är till för att kunna starta lätt. Det räcker då med att fylla på med lite ny bensin så startar det.
Jag har hört förr att bränslen blir dåliga av förvaring, men aldrig märkt något av det från förvaring i jeepdunkar eller diesel i villaolketank. Så för mig är det en myt och synd att det sprids fortfarande. Jag har kompisar som säger att bränsle blir dåligt med tiden.
I går kväll startade jag en moped som inte varit igång på 4 år. Jag fyllde på ny bensin 1/2 liter i tanken i den nästan fulla tanken och kickade igång. Inga problem alls!
Svenska staten har bränslen i beredskapsförråd och militären i mobförråd liggandes i många år.
Så Ivarsson vänligen förklara hur det "egentligen" ligger till tack.
MK1 Blankdiesel kan lagras hur länge som helst (kärlet ska vara rent och tät). Finns på sjömackar. Den kan även köras på när det är ner till -34°C.
Ringde nu Oljebolaget och frågade.
Precis som Thommys skriver. MK1 Blankdiesel kan förvaras i massor av år om kärlet är hyfsat tätt, viktigt med bränslefilter då det kan fälla ut något i botten.
Dagens diesel om den innehåller lite Bio-Råvara förvaras i högst 18 månader i tätt kärl, ingen skillnad i kvalitet
Likadant med bensin 18 månader i tätt kärl.
Dessa 18 månader är ju med god marginal. Säkert är 36 månader eller 3 år inga problem.
Det var som jag trodde.
Precis. "Blankdiesel" har en avsevärt längre förvaringsperiod än rapsgroggen man serveras på macken.
Men eftersom gemene man har svårigheter att införskaffa blankdiesel (pga lagkrav) så måste frågan gälla pumpdiesel.
Någon frågade varför någon vill förvara diesel? Vidga tankevyerna lite... arbetsplatser i oländig terräng. Gruvdrift, förvaringsförråd, alternativen är många. Jag har följt algbildningen i datummärkta korrekta 20l-kärl, tankade veckovis och märkta med tankningsvecka och bränslebolag. Ibland har jag redan efter 5 månaders lagring kunnat skönja slöjor av alger som bildats i skikt. D.v.s. de bildas i tunna hinnor i dieseln. inte på toppen eller i botten, utan ofta mitt i. Det kan man se om man lyser med en stark lampa sidledes/rakt ner i bränslet. Så om man förvarar det mer än 12 månader, var vaksam. Har man otur så kan algbildningen gått långt, och man måste filtrera bränslet ordentligt innan tankning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.