Frågeställaren undrar över lagar kring kurvljus. Illustration: Johan Isaksson.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur kan det vara tillåtet med det i dag så populära kurvljuset, som tänder en lampa när man svänger? Lagen säger att endast två lampor får vara tända på halvljus, förutom positions-ljusen.
CH
Svar:
E-godkända kurvtagningslyktor, cornering lamps, är frivillig utrustning på bilar och betraktas som en form av positionslyktor. Att bilar får vara utrustade med kurvtagningslyktor framgår av ECE reglemente 48 som tagits in i Transportstyrelsens föreskrifter om bilar.
Bilar som tas i bruk år 2005 och senare ska beträffande installation av belysningsanordningar vara typgodkända enligt ECE R 48, och i avsnitt 6.20 anges att cornering lamps får finnas på bilar.
Förbudet mot samtidig användning av halvljus, dimstrålkastare och/eller varsellyktor avser endast varselljus, halvljus eller dimljus och inte kurvtagningslyktorna som alltså jämställs med positionslyktor och därmed får lysa tillsammans med halvljus eller dimstrålkastare då de tillfälligt tänds i samband med sväng. För att cornering lamps ska vara tillåtna ska själva lyktorna vara E-godkända enligt ECE R 119 och förstås installerade enligt ECE R 48. Det är alltså inte bara att köpa vilka extraljus som helst på macken och montera dem på bilen och hävda att det är cornering lamps.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om kurvljus?
Fråga:
Hur kan det vara tillåtet med det i dag så populära kurvljuset, som tänder en lampa när man svänger? Lagen säger att endast två lampor får vara tända på halvljus, förutom positions-ljusen.
CH
Svar:
E-godkända kurvtagningslyktor, cornering lamps, är frivillig utrustning på bilar och betraktas som en form av positionslyktor. Att bilar får vara utrustade med kurvtagningslyktor framgår av ECE reglemente 48 som tagits in i Transportstyrelsens föreskrifter om bilar.
Bilar som tas i bruk år 2005 och senare ska beträffande installation av belysningsanordningar vara typgodkända enligt ECE R 48, och i avsnitt 6.20 anges att cornering lamps får finnas på bilar.
Förbudet mot samtidig användning av halvljus, dimstrålkastare och/eller varsellyktor avser endast varselljus, halvljus eller dimljus och inte kurvtagningslyktorna som alltså jämställs med positionslyktor och därmed får lysa tillsammans med halvljus eller dimstrålkastare då de tillfälligt tänds i samband med sväng. För att cornering lamps ska vara tillåtna ska själva lyktorna vara E-godkända enligt ECE R 119 och förstås installerade enligt ECE R 48. Det är alltså inte bara att köpa vilka extraljus som helst på macken och montera dem på bilen och hävda att det är cornering lamps.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om kurvljus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varken bu eller bä tycker jag. Jag har kurvljus på min bil men kan inte säga att de känns som om de verkligen gör nytta, de bara finns där.
Kan inte säga att jag störs av det när andra bilars kurvljus tänds när de svänger.
En modefluga endast tycker jag.
Tror inte det är en modefluga. Bra belysning är viktigt och jag tror det kommer utvecklas. Tycker att det fungerar bra på min bil. Och jag tycker inte det är störande att andra har.
Förresten, en ännu mera intressant fråga är, hur kan man lägga ner tid på att undra kring detta och skicka frågan till ViB?
Ja - hur kan det komma sig att folk har frågor och funderingar ? Och inte minst sådana som inte överensstämmer med ens egna....
Jag har just börjat vänja mig vid att bilar har lampor som tänds när de svänger när Volvo med flera lanserar bilar som SLÄCKER halvljuset åt det håll bilen blinkar inför en sväng. Jag tycker det är märkligt att två så olika system kan vara tillåtna samtidigt.
Volvo släcker väl inte halvljuset när den blinkar, Thors hammare-LED släcks när den blinkar på XC90 men det är lika på många andra bilar när de har DRL-LED i samma eller nära blinkers LED.
Jag tycker att det fungerar på S60:n, framför allt om man skall svänga in där det är lite trångt och inget som jag stör mig på vid mötande bilar.
Man kan väl släcka kurvljusen när de inte behövs, det finns ju ingen anledning att störa omgivningen med kurvljus mitt på dagen eller i väl upplyst stadstrafik!
Det är tillåtet att ha släckt bakbelysning, men de måste väl gö att tända!
En mörk (regnig eller inte) natt på landet är corner light guld värda, i en väl upplyst stad är väl inte nyttan så stor. Har dessutom räddat mig från att köra ner i ett djupt kabeldike när någon vänlig själ plockat bort avspärrningarna
Ang släckta bakljus och varselljus så finns det beskrivet i instruktionsboken till min skoda hur man tänder bakljusen
Detta med automatiskt kurvljus är en bra indikation att en bilförare vrider lite på ratten för att svänga. Det ger ju ändå en liten vink till omgivande trafik eftersom många förare inte förstått att använda spaken som de flesta bilar är utrustade med till vänster om ratten ;)
Kjell, hur kan kurvljus störa mitt under dagen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.