Nästa artikel
Bilfrågan: Hur kan jag dämpa isvinden?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur kan jag dämpa isvinden?

Publicerad 12 april 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Det blåser kall nordanvind i min Subaru Forester. Ska det vara så? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru Forester diesel från 2010. När jag ställt in fläkten på ”autoläge golv” och ”defroster” i autoläge med temp 20 grader och kört cirka 200 meter så startar fläkten på högsta fart. Det blåser kall nordanvind i bilen. Ska det vara så på en modern bil?

Jag har kört andra bilmärken och i dem väntar fläkten på att motorn blir varm innan den går på fullvarv. I fem vintrar har jag retat mig på systemet i min Subaru. Annars är jag nöjd med bilen.

Prenumerant 935165

Svar:
Vårt tips är att ställa klimatanläggningen i läge ”Auto” istället för ”Full Auto”. Då kan fläkthastigheten regleras. Alternativt kan man trycka en eller två gången på minusknappen och bromsa fläkten. 

Någon möjlighet att påverka mjukvaran så att kommandot ”full defroster” skulle ge lägre fläkthastighet finns inte.

Thomas Possling, Subaru Nordic

Diskutera: Har du haft liknande problem med klimatanläggningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-12 08:39
Hackenbush

Nej, i min bil kör inte fläkten igång fullt förrän temperaturen börjar bli dräglig i autoläget. Behöver aldrig reglera fläkthastigheten.
Subarus system verkar inte vara optimerat om det blåser fullt på en gång innan det börjar komma värme och det är ganska dåligt tycker jag.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-12 09:24
Deeds

Kör jag full defrost på rutan så öser fläkten igång på max från första början.
Kör jag inte defrost så väntar fläkten tills värme finns innan den öser på. Ska det inte vara så?
Om jag vill isa/imma av rutorna så ska väl bilen inte invänta värme? (vilket kan ta en evighet i en diesel som står på tomgång) Även om luften som blåser är kall så är den fortfarande varmare än isen/imman på rutan så det frostas ju av som det skall.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-12 10:39
L West

Nej, det fungerar mycket bra på min bil från -06. I auto-läget ökar fläkten stegvis hastigheten (när det är kallt ute) med stigande motortemperatur, trycker jag på defrost blåser fläkten förstås på rutorna med nästan fullt varvtal oberoende av temperatur. I praktiken kör jag året om med auto-läget på och justerar endast önskad innertemperatur en eller två grader upp eller ner om så skulle behövas.

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Har hört av de som jobbar med bil-AC att den helst inte ska vara inställd någon längre stund på mindre än 22 grader, dels för din egen hälsa och dels för att förlänga livslängden på AC-anläggningen.

Följer det rådet sommar som vinter, AC:n står på auto och 22 grader och det är ytterst sällan jag behöver justera någonting.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-12 15:11
pinjong

Vill man köra full defroster innan motorn är varm så är väl det bästa tipset att gå en runda runt bilen och inspektera däcken en stund. Att sitta inne i bilen är knappast bra för hälsan.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-12 19:53
Audi A5 SB

"Är väl överskottsenergin från dom tre icke drivande hjulen som på detta sätt utjämnas."

Gapskratt!

#7 • Uppdaterat: 2016-04-13 08:19
Deeds

c k
Inte för att sabba din tro på Volvo men dom har exakt samma funktion.
När du startat bilen så sätter du rutan på defrost så kommer fläkten att gå med nästan full styrka och då med kalluft. Men det är ju en Volvo så vad annat finns att vänta?

#8 • Uppdaterat: 2016-04-13 09:17
Bortom

Att använda autoläge på en bil med ACC är höjden av lathet. Ställ in temperaturen och fläkthastigheten manuellt. Sen sköts temperaturen automatiskt. Autoläge är nån ingenjörs idioti som fått fotfäste... ty klimatanläggningen saknar dimm- och is-sensor så systemet vet inte om föraren ser genom vindrutan eller ej.
Och om nån blir irriterad på funktionen, varför använda den i 5 hela år???

#9 • Uppdaterat: 2016-04-13 10:18
L West

Om AUTO-läget funkar bra och anläggningen är så smart att den dirigerar luftflödet dit det behövs så ser jag ingen orsak att ställa in något manuellt. Har funkat ypperligt för mig, året runt.

#a • Uppdaterat: 2016-04-13 12:22
PREVIA

Bilar brukar ha PTC ellement i luftkanalerna vilket gör att varmluften kommer efter bara någon minut, kan lukta som när man kör med en hårtork.
http://www.ihp.se/produkter/ptc-element/
På Subarus forum diskuteras detta ämne.
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about2601-0-asc-90.html

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.