Hur mycket driver bakhjulen på Volvos AWD och kan man lita på sin färddator? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag har en Volvo XC70 D4 AWD -13 av den ”gamla” modellen. Jag funderar lite på det här med förbrukning och AWD samt den nya Haldex generation 5. Dels drar bilen ganska mycket över specifikationen. Det är ingen katastrof för mig men uppåt 1,2 liter milen i blandat 70–80 väg och lite stadstrafik i en av Sveriges storstäder är väl ändå lite mycket? Förr pratade man alltid om att Volvos AWD fungerade så att i normalläget utan hjulspinn så drev framhjulen 95 procent och bakhjulen 5 procent. Stämmer detta fortfarande? Volvo själva ger nämligen inte längre någon information om detta.
Sedan funderar jag på färddatorn i bilen, den visar felaktig förbrukning. Bilen sa i somras 0,83 medan verkligheten verkar tyda på 0,88 (tankade liter genom km enligt trip). Det är väl drygt 5–20 procent fel där topparna beror på dieselvärmaren (vilket jag förstår) men så mycket fel visade aldrig min gamla bil (1–3 procent) max på hyfsat likvärdig förbrukning.
Peder
SVAR:
På den första delen av din fråga svarar Volvo så här:
”Så länge det inte är någon skillnad på hastigheten mellan fram- och bakhjul är systemet programmerat att anse att någon ’halka’ inte förekommer. Således enbart FWD. Om framhjulens hastighet ökar i relation till bakhjulen, så ska systemet anse att det är ’halt’ och således kompensera framdrivningen med att bakhjulen driver. Så att tala om procentuell fördelning är inte relevant för dagens system.”
Med andra ord finns inget ”slip” i dagens Haldex utan all drivning ligger på framhjulen så länge ingen tendens till hjulspinn finns.
På den andra delen av frågan uppger Volvo att de godkänner en felvisning på upp till 10 procent. Att den blir så stor har, som själv du skriver, att göra med att dieselvärmarens förbrukning inte medräknas. Färddatorn tar information om hur länge insprutarna är öppna samt bilens färdsträcka. I bägge fallen finns felkällor och förbrukningen i färddatorn kan därför aldrig förväntas bli exakt. Eftersom felen förhoppningsvis är konstanta duger den bara till att ge föraren möjlighet att mäta sin egen förbrukning för att därigenom kunna sänka den.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken felmarginal tycker du är rimlig på bilens färddator?
FRÅGA:
Jag har en Volvo XC70 D4 AWD -13 av den ”gamla” modellen. Jag funderar lite på det här med förbrukning och AWD samt den nya Haldex generation 5. Dels drar bilen ganska mycket över specifikationen. Det är ingen katastrof för mig men uppåt 1,2 liter milen i blandat 70–80 väg och lite stadstrafik i en av Sveriges storstäder är väl ändå lite mycket? Förr pratade man alltid om att Volvos AWD fungerade så att i normalläget utan hjulspinn så drev framhjulen 95 procent och bakhjulen 5 procent. Stämmer detta fortfarande? Volvo själva ger nämligen inte längre någon information om detta.
Sedan funderar jag på färddatorn i bilen, den visar felaktig förbrukning. Bilen sa i somras 0,83 medan verkligheten verkar tyda på 0,88 (tankade liter genom km enligt trip). Det är väl drygt 5–20 procent fel där topparna beror på dieselvärmaren (vilket jag förstår) men så mycket fel visade aldrig min gamla bil (1–3 procent) max på hyfsat likvärdig förbrukning.
Peder
SVAR:
På den första delen av din fråga svarar Volvo så här:
”Så länge det inte är någon skillnad på hastigheten mellan fram- och bakhjul är systemet programmerat att anse att någon ’halka’ inte förekommer. Således enbart FWD. Om framhjulens hastighet ökar i relation till bakhjulen, så ska systemet anse att det är ’halt’ och således kompensera framdrivningen med att bakhjulen driver. Så att tala om procentuell fördelning är inte relevant för dagens system.”
Med andra ord finns inget ”slip” i dagens Haldex utan all drivning ligger på framhjulen så länge ingen tendens till hjulspinn finns.
På den andra delen av frågan uppger Volvo att de godkänner en felvisning på upp till 10 procent. Att den blir så stor har, som själv du skriver, att göra med att dieselvärmarens förbrukning inte medräknas. Färddatorn tar information om hur länge insprutarna är öppna samt bilens färdsträcka. I bägge fallen finns felkällor och förbrukningen i färddatorn kan därför aldrig förväntas bli exakt. Eftersom felen förhoppningsvis är konstanta duger den bara till att ge föraren möjlighet att mäta sin egen förbrukning för att därigenom kunna sänka den.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken felmarginal tycker du är rimlig på bilens färddator?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1,2l/mil med en D4 måste väl vara nära rekordförbrukning. Låter som konstant 500m kallstartskörning eller tävling vid varje rödljus. Min ligger på dryga hälften, dock V60D4AWD och mycket landsvägskörning. Det kan inte vara lätt att få fram rättvisande förbrukningssiffror för bilarn när man här ser vilka olika typer av körning det kan handla om och att vi i båda fallen kräver att siffrorna ska stämma bättre med verkligheten. Vill passa på att pusha för ett bra forum för volvoägare, www.jagrullar.se , där talas det mycket om både AWD o bränsleförbrukning.
Lika mycket som min suburban diesel drog?
Fel på bilen eller föraren?
I nästa fråga säger han dock 0,88 enligt tank/tripp metoden!
Sitter han och tittar stint på momentanförbrukningen och räknar själv, eller mäter han över korta körningar?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.