Vad ska jag göra åt rosten? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har upptäckt lite rostangrepp fram i stötdämparfästet, i hjulhuset på min Volvo S60. Vad gör man åt det?
Crille
Svar:
Är det bara lite rost och om angreppet sitter på en kraftigare plåtdetalj kan du skrapa rent och spraya på rostskyddsmedel som du köper på macken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har upptäckt lite rostangrepp fram i stötdämparfästet, i hjulhuset på min Volvo S60. Vad gör man åt det?
Crille
Svar:
Är det bara lite rost och om angreppet sitter på en kraftigare plåtdetalj kan du skrapa rent och spraya på rostskyddsmedel som du köper på macken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Japp, behandling med kallpressad linolja har jag gjort på flera av mina äldre bilar.
Litet besvärligt veckan efter behandling då den måste torka och droppar innan den
torkat, men annars är det överlägset både när det gäller inträngning och framförallt stopp av
påbörjat rostangrepp, mycket miljövänligt dessutom.
http://www.kraftoljan.se/oljan.html
http://rostdoktorn.se/behandling.html
Trodde inte Volvo rostade ja... Ska ju vara så mycket bättre än alla "riskokare" där ute heter det ju ;)
Kokt linolja är överlägsen rå, efter 50 års användning av "min" släkt och familj.
Men den skall blandas med en del lacknafta.
Ingenting! ;) ...alt. se över alla andra förväntade utgifter och räkna kallt med några till. Summera sen allt detta och betänk hur mycket bilen kostar att äga i övrigt. Kanske får du då ett facit på att det är dumt att lägga ner pengar på en gammal bil och ser över vilket bilbehov du har.
Att försöka "Återställa" en 10-15 år gammal bil till en " att lita på i vått och torrt-bil" kommer att kosta betydligt mer än vad det är värt och dessutom vet man aldrig när de dyraste rep. infinner sig varpå man inte kan gardera sig mot sådana.
@Mistro - Att behandla med rå linolja är så nära "ingenting" man kan komma i kostnad, och det funkar dessutom!
Att spraya på Tectyl är jag däremot tveksam till, då kan rosten fortsätta växa i fred under rostskyddsmassan.
En 10-15 år gammal Volvo borde verkligen ha mer att ge, tom en simpel japan klarar ju normalt 30.000 mil eller mer om den sköts någorlunda.
Hur vet ni att den här S60n är 10-15 år gammal?
Linolja går relativt bra att använda, men för att öka penetrationen är det bättre att använda terpentin än lacknafta, det ger betydligt bättre krypegenskaper.
Annars är det enklare i det här fallet att köpa en sprayburk Dinitrol, Tectyl eller likvärdigt och duscha på när det är torrt.
@Saabnisse - riktig iakttagelse, bilen på bilden är bara sju år!
Nu är det väl knappast den bilen "Crille" har?
Linolja och terpentin används till trä, inte metall.
Det är viktigt att blandningen inte blir för tunn för då bildas inget skyddande långsiktigt skikt som förhindrar upprepat rostangrepp utifrån, rätt blandning är en kompromiss där man har rätt förmåga till inträngning och rätt förmåga till långsiktig hållbarhet.
Om inte, blir man tvungen att göra olika behandlingar, först en för att tränga in och sedan en för att försluta och skydda – mycket opraktiskt och helt onödigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.