”Kravet är att inte behöva ducka med huvudet eller att tvingas göra en rejäl nigning. Hur högt över marken befinner sig sätet?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
När jag letar bil så är kravet numera att ha en bekväm instegshöjd utan att behöva ducka med huvudet eller att tvingas göra en rejäl nigning för att ta sig in och ur bilen. Saknar möjligheten att kunna göra en bedömning av hur högt över marken sätet befinner sig eller att era testförare beskriver det.
Hans-Jürgen Hinrichsen
Svar:
Vi anger i våra tester ett mått på sitthöjden mätt från marken. Det handlar om mått nr 3 i under rubriken ”Kupémått”. Där mäts sitthöjden med hjälp av en särskild bygel som placeras längst bak på förarstolen/baksätet och med förarstolen i högsta respektive lägsta läge.
Här är några exempel: förarstolen i Volvo V90 har en sitthöjd på 41–52 cm, V90 CC 49–56 och Volvo XC90 64–70. Det är en ganska stor skillnad och verkligen märkbar när man ska sätta sig bakom ratten, eller kliva ur.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vilka mått är viktiga för dig när du väljer bil?
Fråga:
När jag letar bil så är kravet numera att ha en bekväm instegshöjd utan att behöva ducka med huvudet eller att tvingas göra en rejäl nigning för att ta sig in och ur bilen. Saknar möjligheten att kunna göra en bedömning av hur högt över marken sätet befinner sig eller att era testförare beskriver det.
Hans-Jürgen Hinrichsen
Svar:
Vi anger i våra tester ett mått på sitthöjden mätt från marken. Det handlar om mått nr 3 i under rubriken ”Kupémått”. Där mäts sitthöjden med hjälp av en särskild bygel som placeras längst bak på förarstolen/baksätet och med förarstolen i högsta respektive lägsta läge.
Här är några exempel: förarstolen i Volvo V90 har en sitthöjd på 41–52 cm, V90 CC 49–56 och Volvo XC90 64–70. Det är en ganska stor skillnad och verkligen märkbar när man ska sätta sig bakom ratten, eller kliva ur.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vilka mått är viktiga för dig när du väljer bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aspekten "...utan att behöva ducka med huvudet..." behandlas inte i svaret, men borde vara måtten 1 + 3. När sätet justeras i höjdled (mått 3 ändras) verkar det rimligt att mått 1 ändras också, medan summan är konstant. Men den summan särredovisas inte?
För att vara mer noggrann så är mått 1 upp till innertaket kanske, medan det är höjden upp till ovansidan av framdörren som är relevant för om man behöver ducka. Och den senare höjden kan vara något lägre.
Rätt många med sjukdomar - inte bara äldre - har samma problem. Låga bilar kan vara ett elände att komma i och ur.
Då är det typ en Skåpbil man behöver, eller ta bussen...där går man rakt in och sätter sig. Varför har detta blivit så himla viktigt de senaste åren, när det för 20-30 år sedan var att bagageutrymmet var plant och inte alltför högt för att lasta in saker!?
Jag har samma uppfattning sedan ryggen började krångla. Nu förespråkar jag inga stora åbäke, bara bilar som fyller en funktion och är ändamålsenliga. Är en bil runt 1,6 m hög så är det ok, förvisso lite högre luftmotstånd men i lägre hastigheter som 40-90 så betyder det inte så mycket, däremot när man kör på motorväg så märker man att bränsleförbrukning blir högre. Vikten på bilar har tyvärr inte biltillverkarna prioriterat generellt men där är köparna och politikerna medskyldiga.
Vargen - nåja, Volvo Duett var ju en populär bil på sin tid och antagligen med hygglig sitthöjd och insteg - men där sviker minnet.
Många bilar var nog en aning högre tidigare än vad vanliga bilar är idag samtidigt som det egentligen inte fanns några alternativ i nån större omfattning och då uteblev också behoven - dom gick ändå liksom inte att täcka.
Jag förstår inte frågan helt. Jag har en lågbyggd bil - SAAB 9000 (sätet i lägsta position för bästa körställning) och en högbyggd kupe` - BMW X4.
Jag får böja huvudet lite i BMW när jag sätter mig, vilket inte gör mig något. Jag "ramlar" ur bilen.
Jag "ramlar" elegant in i 9000, men har problem att ta mig ur.
Vi Bilägares idio… märkliga sätt att mäta sitthöjden från marken har jag kommenterat flera gånger.
Jag tycker att det är intressantare att veta om jag kommer att ha knäna under hakan under en långfärd i baksätet, än några sekunders bök vid insteget. För övrigt kan man utgå från att en bra sitthöjd – mätt inne i bilen alltså – också innebär en hyfsad höjd även vid insteget. Däremot gäller inte med säkerhet det omvända! En crossover, alltså en bil på styltor, kan ha hyfsad sitthöjd för insteget men vara bedrövlig väl på plats i bilen. Dessutom innebär en sådan att man måste lyfta fötterna högt. Tröskelhöjden mäts ju inte alls!
Huruvida man slår i huvudet när man kliver in eller ut, beror inte så mycket på den inre takhöjden som på dörrhålets utformning.
Nej, mät sitshöjden inne i bilen och komplettera med tröskelhöjden. (Vem minns inte 140/240-serien med sina höga och skitiga badkarskanter jämfört med Saabs rena och låga trösklar.)
Det är inte utan att jag saknar Jan Ullén och Autograph.
Nja det som rredaktionen skriver om instegshöjd är helt oväsentligt då det inte säger något om takhöjd inne i kupén. Sätter man maxhöjd i V90 på stolen får jag nackspärr då huvudet är framåtlutat. Jag har testat. Min längd är 197cm. Och Vargen: bara för att du är typ 175 lång har har perfekt ratio överkropp/underkropp betyder inte att alla andra har det
Vargen, angående din kommentar #3. För 20-30 år sen var dessa journalister familjefäder och mest intresserade av att barnvagnen fick plats. Nu fokuserar man på insteg, med ålderns rätt! ;)
För 20-30 år sedan hade ju många bilar en mycket rakare taklinje vilket gjorde att man inte behövde böja huvudet och dessutom fick man en fantastisk utsikt framåt. Detta finns idag bara i crossovers och Suvar. I stort sett alla personbilar har kraftigt sluttande tjocka a stolpar som försvårar insteget och effektiv skymmer sikten. Avskyr eländet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.