På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en fråga angående hur kostnaderna beräknas för ägandet av el-/plug-in-hybrider och fossilbilar. Jag läste strax före jul en artikel i Dagens Nyheter, där de menar att det nästan alltid är billigare att äga en elbil i Sverige (och större delen av Europa). Samtidigt när jag läser era tester får jag känslan (utan att ha sammanställt någon statistik) av att milkostnaden väldigt ofta beräknas högre för plug-in-hybrider och elbilar än den fossila motsvarigheten. Hur kommer det sig? Och vad ska man tro egentligen? Finns det någon artikel som går igenom hur ni beräknar milkostnaden?
Olof
Svar:
Jag kan inte hålla med om din slutsats. I exempelvis nr 15 från november 2021, jämförde Vi Bilägare elbilen Opel Mokka mot plug-in-hybriden Renault Captur E-tech och hybriden Toyota Yaris Cross. Trots att Opel Mokka betingade ett nybilspris på 494 900 och att de två andra med bensinmotor och mindre batterier var omkring 134 000 respektive 150 000 kronor billigare, landade milkostnaden på ungefär samma nivå; 42,35 kronor, 40,36 kronor respektive 41,13 kronor. Det beror dels på klimatbonus, lägre servicekostnad, men också på att elbilen blir billigare att driva, i vart fall med dåvarande elpriser. Plug-in-hybriden är idealisk för den som oftast inte kör längre än dess räckvidd på el och kan ladda hemma. Sättet att beräkna milkostnad framgår av testsammanställningen i tidningen. Ägarens beräknade kostnader (värdeminskning, miljöbonus, energikostnad, service, försäkring, årlig skatt), slås ut på tre år och 6 000 mil. Värdeminskningen beräknas av Autovista Inter-Global AB. Det påpekades också i testet att om beräkningen gjordes på ett pågående kampanjpris på Opel Mokka så gav det extremt låg milkostnad.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.