Frågeställaren undrar om nya Opel Astra har wattlänk eller ej.
”Har tittat på cirka tio olika modeller med olika motorer och ingen hade wattlänk. Men på Opels hemsida står det att bilarna ska ha wattlänkar.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har beställt en ny Opel Astra. En Dynamic med automat och 1,4-litersmotor på 150 hk.
På engelska och tyska forum läste jag att Opel tagit bort wattlänken på bakaxeln, samtidigt som man hade fått utmärkelsen Årets Bil 2016 – i februari 2016.
Jag trodde inte på detta men har tittat på bilar hos återförsäljare nu i sommar – cirka tio olika modeller med olika motorer och ingen hade wattlänk. Men på Opels hemsida står det att bilarna ska ha wattlänkar, ingenstans står det att man måste beställa det, läste om att detta är tillval på en engelsk forumsida med kod GNG.
Om allt det här är rätt är bilarna som nu levereras till kunderna ej lika som de som ni har testat och som tilldelats Årets Bil-utmärkelsen.
Tommy Olofsson
Svar:
Årets Bil 2016, Opel Astra, är en helt ny bil som totalt skiljer sig från den gamla modellen, vilken hade wattlänk. Nya generationen är exempelvis ett par hundra kilo lättare – enbart chassit väger cirka 50 kilo mindre än tidigare – och anses inte behöva någon wattlänk som minskar sidokrafterna på fjädringen vid kurvtagning. Bara de starkaste versionerna av nya Astra: 1,6 Biturbo CDTI med 160 hk samt 1,6 turbo ECOTEC med 200 hk är fortfarande utrustade med wattlänk.
I testerna inför Årets Bil-omröstningen kördes flera olika modeller av Astra, så om bilen hade wattlänk eller inte påverkade med all säkerhet inte juryns bedömning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Astra?
Fråga:
Jag har beställt en ny Opel Astra. En Dynamic med automat och 1,4-litersmotor på 150 hk.
På engelska och tyska forum läste jag att Opel tagit bort wattlänken på bakaxeln, samtidigt som man hade fått utmärkelsen Årets Bil 2016 – i februari 2016.
Jag trodde inte på detta men har tittat på bilar hos återförsäljare nu i sommar – cirka tio olika modeller med olika motorer och ingen hade wattlänk. Men på Opels hemsida står det att bilarna ska ha wattlänkar, ingenstans står det att man måste beställa det, läste om att detta är tillval på en engelsk forumsida med kod GNG.
Om allt det här är rätt är bilarna som nu levereras till kunderna ej lika som de som ni har testat och som tilldelats Årets Bil-utmärkelsen.
Tommy Olofsson
Svar:
Årets Bil 2016, Opel Astra, är en helt ny bil som totalt skiljer sig från den gamla modellen, vilken hade wattlänk. Nya generationen är exempelvis ett par hundra kilo lättare – enbart chassit väger cirka 50 kilo mindre än tidigare – och anses inte behöva någon wattlänk som minskar sidokrafterna på fjädringen vid kurvtagning. Bara de starkaste versionerna av nya Astra: 1,6 Biturbo CDTI med 160 hk samt 1,6 turbo ECOTEC med 200 hk är fortfarande utrustade med wattlänk.
I testerna inför Årets Bil-omröstningen kördes flera olika modeller av Astra, så om bilen hade wattlänk eller inte påverkade med all säkerhet inte juryns bedömning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Astra?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då har jag lärt mig ett nytt ord och dess betydelse denna fredag - wattlänk.
Utmaningen idag blir att inte googla just wattlänk och nörda ner sig i ämnet. :-)
Är det samma sak som panhard-stag?
(redigerat/Hackenbush)
En wattlänk är en bättre konstruktion än ett panhardstag. Panhardstaget förskjuter bakaxeln i sidledd vid fjädringsrörelser. Wattlänken gör inte det, men är dyrare och tar mer plats.
Tog bort min kommentar eftersom Mäkinen hann svara samma sak före mig.
http://www.autobild.de/bilder/14-autos-im-fahrwerkstest-10460309.html#bild1
Känns inte bra att plocka bort saker, en hel del har plockats av den nya i jämförelse med den gamla.
Men hur det än känns är det bara att tro på vad fakta visar, underligt nog tycks det inte ha någon betydelse i jämförelse med konkurrenter och med den gamla, Astra är trots detta bland de absolut bästa.
Detta test är 14 bilar med maxlast i undanmanöver och bromssträcka - Astra är bäst trots att det är en på 136 hk utan wattlänk.
Panhardstaget på 9000 är konstruerat/installerat så att bakaxeln är opåverkad av fjädringsrörelser OCH ger ett rollcentrum som minimerar sidorörelser hos förare/passagerare. Detta medverkar till de osedvanligt goda vägegenskaperna.
Panhardstag = gammal bakhjulsdriven bil med stel bakaxel.
Ta en tur med en Manta eller Rekord, de var kända för sina fina vägegenskaper.
#N-iklas
De goda vägegenskaperna hos Manta och Ascona tillskriver jag mer framvagnen med triangelänkar.
Rekord hade McPerson och vägegenskaperna var mediokra.
Jag har ägt ett exemplar av vardera.
Inte är det den stela bakaxeln som ger äldre Opel den goda väghållningen. En stor klump att motarbeta med fjädringen är sällan bra.
Hade Rekord C/Commodore A verkligen McP?
Det var rätt bra väghållning på min Isuzu Piazza turbo och den var närbesläktad med de mindre Oplarna.
N-iklas, en bil behöver inte vara bakhjulsdriven för att ha panhardstag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.