Nästa artikel
Bilfrågan: Har lacken blivit tunnare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har lacken blivit tunnare?

Publicerad 7 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren upplever att billack har blivit sämre genom åren.
"Lacken kan inte var mer än någon mm i tjocklek. Är det så här nu på alla nyare bilar eller är det bara Peugeot?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en ny Peugeot 407 SW 2010. Det jag har märkt är att lacken blivit mycket tunnare. Det räcker med bara en liten skråma av en nyckel eller dragkedja från kläderna som repar lacken så syns grundfärgen. Lacken kan inte var mer än någon mm i tjocklek. Så var det inte på bilarna på 80-talet, då var lacken rejäl. Är det så här nu på alla nyare bilar eller är det bara Peugeot?
Janne
 
Svar:
I takt med att nya och miljövänligare lacker och metoder införts har säkert biltillverkarna försökt spara in på färgen, men hur mycket kan variera från märke till märke. Färgskikten täcks i dag med klarlack som skydd.
Volvo har ett av världens renaste målerier i Torslanda. Det stod klart 1991. Volvo uppger att det vattenbaserade lackskiktet varit detsamma i många år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur är lacken på din bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-07 07:37
bgl

Det är nog länge sedan tjockleken var 1 mm. Dagens lacker är möjligen drygt 0,1 mm.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:03
Krister_L

Hittade en siffra på att lacken på en Focus 04 skulle vara totalt 80-100mµ alltså knappt 0,1mm. Vet dock inte hur pålitlig denna siffra är, tydligen hade man mätt med en lackskiktsmätare.

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:06
Bortom

Lacken har blivit tunnare, det är sant. Dock har det aldrig varit i mm tjocklek. Idag är man nere på ca. 100mikron (0,1mm) (datoriserad elektrostatisk lackering), för 10-15 år sen låg man på det dubbla, och för 30 år sen kanske uppemot 0,5mm.
@von-Klotenhjelm, kom gärna med källa ang. ditt påstående om 45kg färg på en RR. Det går åt ca. 100kg färg för att måla ett medelstort (A320, B737) flygplan...

#4 • Uppdaterat: 2015-10-07 10:36
Tvärnit

Idag så ska man inte titta så noga....knappt att lacken täcker på sina ställen KIA, Chevrolet, Opel.
Vad som skiljer stort är dock ytans släthet och hårdhet, GM mycket bra KIA=apelsintugggummi

#5 • Uppdaterat: 2015-10-07 19:06
Henrik-Andersson

Så här står det om RR på http://www.rrec.se/artiklar/historia/silverspirit/spirit.htm

"Visserligen har karossen fått bästa tänkbara rostskydd. Innan karossen lackeras rostskyddas den i inte mindre än elva olika processer.

Sedan bygger man med minst tio lager färg upp en lackering som är två och halv gånger tjockare än på vanliga bilar. Ytbehandlingen kompletteras med kilovis med underredsmassa som sprutas i två olika faser."

Detta tyckte jag var intressant också.

"Faktum är att hela 65 procent av de bilar som Rolls-Royce tillverkat under sina hittills åttio år som biltillverkare fortfarande finns kvar i trafik.

Och detta är ingen myt; det handlar om statistikt säker-ställda uppgifter som inget konsumentverk i världen kan ifrågasätta. Varje bil av de drygt 3 000 som byggs varje år blir en del i denna traditions fortlevnad. Så länge det finns bilar kommer det säkert att finnas Rolls-Royce."x

#6 • Uppdaterat: 2015-10-07 17:29
hultarn

Färg kostar (mycket) pengar, och alla tillverkare (ja utom kanske RR o liknande då) sparar självklart någon krona om de kan.

Man kan också se hur lite de lägger på där det inte direkt syns, som t.ex. insida av dörrar och luckor.

Jag var nyligen hos BMW-firman här i stan, och förfasades över både hur dåligt lacken ligger och underarbetet. På en billig bil kanske jag kunnat acceptera det, men inte på en bil för 500.000...

#7 • Uppdaterat: 2015-10-07 17:59
Mistro

Visst är RR en hållbar bil då kvaliteten är hög men konstigt vore det väl annars? Att de flesta utav dessa finns kvar tycker jag dock inte är så imponerande. Samma siffror ( eller bättre om jag inte minns fel ) kan Range Rover ( eller Landrover om ni så vill ) stoltsera med. Ingen utav dessa bilar ägs dock utav människor med normaltjocka plånböcker så att de lever i fler antal år tar jag enbart utav den anledningen för givet. Vill minnas att det går åt ca 1-2 liter färg till en mindre bil men sen tillkommer ju grundfärg och klarlack.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-07 18:44
Mumma-48

Har haft bil sedan 1966 0ch blandat lite äldre och nyare bilar ( totalt 53 st.) av årsmodellerna 1957-2013 och jag tror att när vi fick vattenbaserade färger så sjönk kvaliten markant. Förr var det dessutom mest solid lack. Det blir numera, precis som frågeställaren påpekar, genast en repa eller märke vid minsta kontakt med hårt föremål (ex. en nyckel) mot lacken. Bedrövligt är bara förnamnet.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-07 22:06
saabnisse

Vi ska nog ändå vara glada över den lack som finns idag, om man tänker på de bilägare som ägde bilar tillverkade före 1950 så var ju de flesta lackade med cellulosalack som krävde ett väldigt underhåll om man ville ha den blank.
Då krävdes ett tjockt lackskikt för att det skulle finnas något att polera bort!
Men några av dessa bilar rullar än idag och det tror jag inte dagens bilar klarar efter så lång tid.
Och det beror inte på lacken!
Den lack som används idag håller nog bilens livslängd, även om den kanske blir ful bitvis, men elektroniken mattas nog mer än lacken!

#a • Uppdaterat: 2015-10-07 22:42
Sorod

Lacken på vissa bilmärken har på senare år blivit tunnare i och med att man har rationaliserat bort primer/filler skiktet. BMW gick i bräschen för den utvecklingen när de tog över Mini. På mindre bilar är det numera standard hos de flesta, men Volvo har lyckats behålla antalet skikt, även på bilarna som tillverkas i Kina. Färre skikt är enklare och billigare med bekostnad av framför allt motstånd mot stenskott. Om PSA även de målar baslack direkt på ED-lacken vet jag inte, men det är inte otroligt. Fast reptålighet som beskrivs i frågan är dock framför allt en egenskap hos klarlacken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.