Frågeställaren undrar över små motorers driftsäkerhet.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur kommer 1,4-litersmotorer och mindre att fungera på lång sikt; när de kommer upp i sådär 25 000 mil och speciellt i bilar som Volvo V70 och Passat?
Bo Wennberg
Svar:
En liten motor i en stor bil får jobba ganska hårt, men hur det påverkar hållbarheten på lång sikt är svårt att förutse. Bilar körs ju under så olika förhållanden. En välservad och varsamt körd liten motor kan säkert fungera lika länge som en större och starkare maskin.
Det finns dock anledning att varna för Volkswagens 1,4-liters bensinmotor med kamkedja som sitter i Passat. Kedjan kan sträckas och motorn haverera. 2014 byttes kedjan ut mot kamrem.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Hur kommer 1,4-litersmotorer och mindre att fungera på lång sikt; när de kommer upp i sådär 25 000 mil och speciellt i bilar som Volvo V70 och Passat?
Bo Wennberg
Svar:
En liten motor i en stor bil får jobba ganska hårt, men hur det påverkar hållbarheten på lång sikt är svårt att förutse. Bilar körs ju under så olika förhållanden. En välservad och varsamt körd liten motor kan säkert fungera lika länge som en större och starkare maskin.
Det finns dock anledning att varna för Volkswagens 1,4-liters bensinmotor med kamkedja som sitter i Passat. Kedjan kan sträckas och motorn haverera. 2014 byttes kedjan ut mot kamrem.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns säkert ingen tillverkare som vill att deras bilar ska köras så långt.
Ändå kommer det att bli intressant att höra om långmilare med små motorer.
Men jag undrar hur det blir för yrkesförare som taxi och liknande som ledigt klarar den sträckan inom garantitiden.
Även om eventuella fel avhjälps snabbt och kostnadsfritt blir det ändå kostnader för driftstopp.
Förr, 70-80 tal var det rätt vanligt att motorer som gått långt kunde renoveras upp för att funka minst 20000 mil till, B18, MB, Opel etc. körda 30000 mil var inget konstigt. Enkla konstruktioner, gott om material att slipa på, överdimensionerat både här och där. Om man kört ner en sån här optimerad liten modern sak så är det skrot. + allt annat som behöver bytas, kat, lambda, ac diverse pumpar osv. för att säkerställa alla miljökrav. Reservdelarna kan lätt uppgå till flera 10000-tals kronor, långt mer än bilens värde.
Överdriv inte "problemfriheten" förr i tiden för min erfarenhet, som sträcker sig till 60-talet, var att visserligen gick det att renovera t ex motorer för någotsånär hyggliga kostnader men detta krävdes också för de flesta märkena vid relativt låga miltal så generellt går nog bilarna betydligt längre idag utan större reparationer. Och många av dagens bilar rullar nog också avsevärt längre än gårdagens - inte minst eftersom rosten var ett stort problem som tog död på många bilar efter relativt få år. Så Oplar m fl som rullade 30.000 mil var nog trots allt inte så vanliga. Möjligen Mercedes med "sur-dieslar" som gick som taxibilar men sällan vanliga Svensson-bilar.
@3.14, håller helat med, bättre med bilar som man slipper renovera än de som är lätta att renovera. Är yngre än dig men minns ändå otaliga mercedes (taxi) bilar hemma hos oss i mina unga år, som renoverades (motorrenoveringar, allt fullständig rivning av motorer) av min kusin (mercedesmek både svart och vitt). Det var hela tiden något som behövde justeras på bilar på den tiden, var det inte tändningen så var det att byta termostat...titt som tätt kokade bilar efter vägen (som jag minns det). Så nog är det lindrigt med dagens bilar, delvis så lindrigt för gemene man inte klarar att göra något själv:P Men handen på hjärtat så är det rätt lite förutom service och tankning som behöver göras.
Nog lär man generellt få ha med i beräkningarna ett turbo- eller kompressorbyte för dessa mindre motorer som laddas med övertryck för att ge tillräcklig effekt på lägre varvtal i lite större/tyngre bilar. Dom får gå hårt om man kör aktivt. Men skötsel är högst viktigt samt körsätt och konstruktion dvs hur beprövad tekniken är innan den släpps. Men det är ju svårt att veta. Det är ju tiden som får utvisa. Med tanke på hur mycket man hör om 1.4 VAGmotorn så skulle inte jag välja den.
Hade själv en Saab 95 2.3t-185 hk (lågtrycksturbo) som inte har så gott rykt. Den gick 39 000 mil innan den skrotades. Ett turbobyte vid 20 k mil. Har nu en Hyundai 1.6 dieselturbo där jag fick byta turbon vid 11 000 mil ca. Sköter mina bilar bra och lever inte ut mina aggressioner bakom ratten heller. Men drar ibland tungt och trycker till så mycket det går vid omkörningar korta stunder. Ingen vetenskaplig studie precis men min så ser mitt bilägande och erfarenhet av turbobyten ut. Har haft andra bilar med turbo, främst Volvo, men aldrig behövt byta turbo trots långa körsträckor.
Jodå stora Opel brukade rulla minst och mer än 30 000 mil om man kommer in på 70-talet generellt trots rosten, det var de som inte gjorde det som var undantagen.
Eftersom mekaniken höll så var inte så många benägna att skrota genast vid första nedslaget på rost utan lagade och körde vidare, därför hängde de med längre än man kanske tror.
Det var småbilarna som inte gick så långt eftersom de inte kördes lika mycket på kort tid och inte heller upplevdes vara så mycket att satsa på.
Det är något färre har erfarenhet av eftersom majoriteten inte haft något större än en Ascona.
Rekordet är en bekant som hade en Ascona 82 diesel som gick 96 000 mil, den var inte slut då heller eller rostig men så gammal att han inte hade lust att ha den kvar.
Haveririsk är en sak och utnötning en annan. En tvåliters fyra som från början byggs för 400 hästar och sedan kapas till en 1,5 liters trea har naturligtvis bättre förutsättningar än en motor som från början byggs så snävt som möjligt runt ett mindre effektuttag. Volym och cylinderrantal säger inte så mycket om hållbarhet. Sen kan en motor ha en enskild konstruktionsmiss som sabbar alltihopa.
Man ska nog inte bara stirra sig blind på motorstoleken. En stor motor med klen kvalitet går förmodligen sönder före en liten av hög kvalitet. Vem som har vad visar sig i framtiden....
Jag har 50000 diesel mil sedan slutet 90 talet. Dom tre som gått längst var en 2,5 tdi/64000mil. 1.9tdi=34000mil.1,6tdi=37000mil alla vag men med olje byte vår och höst oavsett mil. Har totalt haft 7 vag dieslar utan att röra en skruv i motorn förutom remmar och oljebyten.
Har nu för första gången på 20 år köpt en bensin Octavia med micro motorn 1.0 tsi. Kommer köra samma service på den men man funderar ju när man tar ut 115hk/vrid 200nm på tre cylindrar och halva motor volymen mot dieslarna och ett turbo aggregat stor som en kivi.
I alla fall så går den köra på under 0,5 liter milen och ljudlöst jämfört med diesel och oväntat rapp.
. Den blir iaf lätt mekad då den är liten och man kan nästan krypa ner bredvid motorn och vikt på typ 75kg
Ja den som lever får se hur den håller ihop över längre tid
Helt rätt att vi inte vet. En annan punkt som spelar stor roll är skötseln. Personligen tror jag de glesa oljebytesintervallerna är ett större hot än den lilla motorn.
När det gäller de små motorerna måste vi komma ihåg att de äldre motorerna många gånger var Otrimmade. Inte trimmade för vardagsbruk eller något sådant utan just Otrimmade. Ingen orkade bry sig om att trimma in bitarna så allting funkade perfekt ihop.
Därav att tittar man i början på 1990-talet så hade en Volvo 115 hk ur 2,3 liter. Saab hade 150 eftersom de inte fanns med 8 Ventiler (Volvos version med 16 ventiler hade också 150 hk), en BMW från samma tid hade några pållar till, för där hade någon brytt sig.
Idag bryr sig Volvo också, och hästarna blir fler. Vilket delvis också beror på turbon förstås.
Men som sagt - en vältrimmad motor tror jag håller bättre än en otrimmad. Men se till att den inte går på gammal olja!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.