Frågeställaren undrar vid vilken temperatur det räknas att man gör en kallstart.
”Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vad är en kallstart? Jag menar att en varm sommardag förekommer väl inga sådana? Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?
När man parkerar utomhus efter en körning där full arbetstemperatur uppnåtts, hur länge dröjer det innan motorn blir helt kall vid ovannämnda temperaturer?
Ulf Parde
Svar:
Vi valde att vidarebefordra din fråga till Volvo Cars i Göteborg. Och svaret är att ”En kallstart är en start där motorns temperatur är densamma som omgivningstemperaturen och sedan upp till dess arbetstemperatur (80–90 °C).”
Det innebär med andra ord att vid alla de yttertemperaturer du nämner, så är det en kallstart om motorn har svalnat till omgivningens antal grader. Det tar faktiskt ganska lång tid innan kupé och motor svalnar, tid i minuter och timmar är svårt att ange beroende på alla omständigheter. Och för att ta extremfallet går det fortare för motorn att nå omgivningstemperaturen vid sibirisk vinter jämfört med värmen i Death Valley-öknen. Vid minusgrader utomhus, så blir det ganska snabbt frågan om en ny kallstart. Självklart är den gynnsammare ju högre omgivnings- och motortemperaturen är. Om kylarvätskan till exempel håller 50–60 °C så engagerar inte styrdonet chokeläge. Men det dröjer ändå någon minut innan katalysatorn når sin starttemperatur på 300–400 °C.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vad är en kallstart? Jag menar att en varm sommardag förekommer väl inga sådana? Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?
När man parkerar utomhus efter en körning där full arbetstemperatur uppnåtts, hur länge dröjer det innan motorn blir helt kall vid ovannämnda temperaturer?
Ulf Parde
Svar:
Vi valde att vidarebefordra din fråga till Volvo Cars i Göteborg. Och svaret är att ”En kallstart är en start där motorns temperatur är densamma som omgivningstemperaturen och sedan upp till dess arbetstemperatur (80–90 °C).”
Det innebär med andra ord att vid alla de yttertemperaturer du nämner, så är det en kallstart om motorn har svalnat till omgivningens antal grader. Det tar faktiskt ganska lång tid innan kupé och motor svalnar, tid i minuter och timmar är svårt att ange beroende på alla omständigheter. Och för att ta extremfallet går det fortare för motorn att nå omgivningstemperaturen vid sibirisk vinter jämfört med värmen i Death Valley-öknen. Vid minusgrader utomhus, så blir det ganska snabbt frågan om en ny kallstart. Självklart är den gynnsammare ju högre omgivnings- och motortemperaturen är. Om kylarvätskan till exempel håller 50–60 °C så engagerar inte styrdonet chokeläge. Men det dröjer ändå någon minut innan katalysatorn når sin starttemperatur på 300–400 °C.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, intressant. Fast det tar faktiskt lika lång eller längre tid för en varm motor att efter stopp nå omgivningstemperatur i sibirisk vinter än i glödhet öken.
Med andra ord bör man alltid använda motorvärmare. Jag hade tanken på att bygga en vattenburen motorvärmare variant där det varma glykolvattnet pumpades in i motorn acktanken i huset och det kalla kunde rinna tillbaka in i acktanken. Uppvärmningen skulle kunna ske på 2-3 min och med varm motor hemma skulle det pumpas från motorn till acktanken. Tyvärr var delarna för att få till detta med snabbkopplingar som skulle vara ganska täta, de var dyra sedan glömdes det bort. Varför jag började med detta var att motorvärmaren som satt på blocket var på ynka 150W, vilket innebar att motorn aldrig blev varm när det var kallt.
Alla starter under c:a 50 grader är "kallstarter" - dvs i praktiken alla. Det lönar sig med motorvärmare - både bränsleförbrukning och motorslitage.
Lägst kostnad blir det självklart med elvärmare - men även "dyr" bränslevärmare är vettig.
Bränsledriven värmare eller en el-värmare på 2000 W använder jag året runt före varje start oavsett bensin eller dieselmotor i våra V70 och tycker att det är självklart eftersom det inte kostar mer än installationen. El- alt. bränslekostnaden spar jag igen med råge under de första km på sommaren. Ännu större besparing på vintern. Dessutom blir det mindre motorslitage, längre livslängd på motorsmörjolja och DPF med färre bränsleförbrukande regenereringar. Miljön blir också vinnare, vilket blir ytterligare en bonus.
.
Så här nollgradigt, tar det ca 3 km för min Octavia att nå arbetstemp på ca 90 grader...dock måste det till ca 1,5 mil innan motoroljan når ca 55-60 grader.
under 7 grader er koldstart.
Om man har momentana mätaren framme ser man att det blir något högre förbruknings värde i nån minut efter 20 minuters stopp och kanske en motortemp på 65 grader.
I nordamerikanska Prius bilar fanns tidigare termos där bensinmotorns varma kylvatten sparades och som vid nästa start pumpades runt i motorn vilket gjorde att motorn snabbare kom upp i rätt arbetstemperatur vilket spar bränsle och förbättrar utsläppen.
https://priuschat.com/threads/noise-after-shutdown-2005.125380/
Det är en av anledningarna att jag kör el-bil. Behöver aldrig tänka på det, hur kort sträcka jag än kör.
Saab försökte med en variant på 90 talet men blev aldrig något av, förmodligen på grund av vikten??
https://www.dn.se/arkiv/konsument/termos-i-motorn-skonar-miljon-lagrad-varme-minskar-avgasutslappen-till-halften-vid-kallstart/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.