Nästa artikel
Bilfrågan: Får poliser busköra?
Bilfrågan

Bilfrågan: Får poliser busköra?

Publicerad 29 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson.
"Många gånger har jag blivit omkörd av poliser som kör alldeles för fort mot gällande hastighetsregler trots att de inte har några blåljus påslagna. Får de verkligen köra hur fort som helst och när som helst?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad gäller egentligen för regler för poliser på våra vägar i Sverige? Många gånger har jag blivit omkörd av poliser som kör alldeles för fort mot gällande hastighetsregler trots att de inte har några blåljus påslagna. Får de verkligen köra hur fort som helst och när som helst? Min känsla är att detta missbrukas kraftigt. Härom dagen blev jag omkörd av en polis precis vid ett vägarbete trots att jag följde gällande hastighetsbestämmelser. Det var fruktansvärt respektlöst mot jobbarna på platsen.
Mattias
 
Svar:
Polisen får bryta mot diverse trafikregler under sin tjänsteutövning. Under vanlig patrullering behöver de inte följa de lokala trafikföreskrifterna utan kan köra på exempelvis gångbanor, mot enkelriktat och i parker om det bedöms nödvändigt för övervakningen.
Gäller det som kallas ”brådskande yrkesutövning” kan polisen, utan att slå på blåljuset, köra fortare än vad som är tillåtet. Det kan exempelvis handla om att köra ikapp för att stoppa en misstänkt bil eller något annat som inte direkt utgör fara för någons liv och hälsa.
Även under övning och utbildning har polisen rätt att överträda hastighetsgränserna från 70 km/tim och uppåt.
Ställs polisen inför ett ”trängande fall” handlar det om liv eller större brott eller olyckor. Då har polisen rätt att bryta mot alla trafikregler och dessutom använda blåljus för att kräva fri väg. Men ibland kan det vara taktiskt att med tyst bil hasta till en brottplats, även vid ett ”trängande fall”.
Av polisen, liksom av alla trafikanter, krävs förstås att de kör med försiktighet och omdöme och på ett sätt som inte innebär någon fara för andra. Poliser riskerar att dömas för vårdslöshet om det sker en olycka under utryckning.
Vad polisen och andra officiella tjänstemän tillåts göra i trafiken regleras i Trafikförordningen kapitel 11. Undantagen från trafikreglerna gäller såväl polismålade som civila bilar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-29 07:18
hultarn

Det otäcka är ju när de gör detta med civila bilar, vilket kan lura medtrafikanterna att det är ytterligare någon fartdåre.
Att se en blåljusbil komma farande är ju naturligt, men utan blåljus - vad är detta för galning...?

#2 • Uppdaterat: 2016-11-29 10:11
bgl

Målad eller omålad, vid val av tjänstefordon prioriterar polisen allt mindre accelerationsförmåga. Vi har väl aldrig haft så stor andel av den privata bilparken som är snabbare än polisens bilar. En diesel-XC70 med allt tjänsteutrustning behöver ju 10 sek för 0 - 100km/h! Att då försöka köra fort utan blåljus blir ju att be om kritiska trafiksituationer.
Råkade ut för just detta förra sommaren. Vi låg med personbil och båttrailer på större väg efter en olastad timmerbil som saktade in och stannade för mötande för att sedan göra vänstersväng. Samtidigt kommer en målad XC70 ifatt, utan blåljus och siren. När jag fick fritt fram accade jag upp till mina 80km/h utan att bry mig om den bakomvarande polisbilen utan blåljus. Det visade sig att hen tänkt köra om direkt, utan körriktningsvisare och omkörningssignal men orkade inte utan fick avbryta för möte! Efter mötet och och ett skymmande backkrön orkade hen köra om, konstapeln i högerstolen vred nästan nacken ur led för att blänga på mig under deras omkörning. Någon mil längre fram hade en trafikolycka inträffat som var målet för utryckningen, mycket klart lägre för blåljuskörning!

#3 • Uppdaterat: 2016-11-29 10:59
göinge

Då var det med andra ord helt okej att att köra ikapp mig i "hög fart" (åtminstone 30 km/h) på en gångfartsväg när jag cyklade sakta med icke fungerande framlyse (baklyset fungerade)...?

#4 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Tycker nog att vanliga Svenssons som buskör är ett långt större problem...

#5 • Uppdaterat: 2016-11-29 11:16
hans.antnas

För några dar sedan körde en Polisbil i diket och voltade det var inte under utryckning då stod det i tidningen att olyckan berodde på halkan ,,helt fel,,föraren skall ju anpassa hastigheten efter väglaget inte tvärsom här i Norrbotten har vi ju halka 6-7 månader per år mer och mindre det är inte halkan som orsakar olyckor utan det som sitter mellan ratten och ryggstödet

#6 • Uppdaterat: 2016-11-29 11:47
pinjong

Så länge polisen jagar buset så får de köra hur fort de vill tycker jag. Däremellan får de finna sig i att följa samma hastighetsbegränsningar som alla andra.

#7 • Uppdaterat: 2016-11-29 12:09
Pi

Dock borde du ju i alla fall kunna blinka med de blåljus dom har. Även civila bilar har väl blåljus i eller bakom grillen eller har jag missuppfattat detta ? Kan förstå att dom kan köra med sirener jämt men de borde på nåt sätt kunna identifieras som utryckningsfordon och inte privatbilar när man har dom bakom sig.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-29 13:28
Axel61

Det här hände bara för någon månad sen. Jag var på väg till jobbet en tidig morgon, var ensam när jag såg en polisbil svänga av motorvägen och lägga sig bakom mig. Jag höll såklart 80 och dom låg bakom en stund, sen fick dom bråttom och körde om mig på en målad refug och drog iväg. Kom ikapp dom i byn och såg dom svänga in på stationen, kaffet höll väl på att kallna.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-29 20:56
Gäst (ej verifierad)

(Sorry för lång text.)

I höstas cyklade jag hem i mörker en kväll på en belyst cykelbana i normal fart. Den rätt så dyra och riktigt hyggliga belysningen fram, (och bak), var givetvis på som dom ska.

Ut ur en rätt tvär kurva kommer jag upp till en viadukt där cykelvägen går precis bredvid en ganska vältrafikerad 70-skyltad infartsled och ser en bil komma mot mig som jag naturligtvis förutsätter kör på vägen bredvid. Inser dock två sekunder senare att den kommer emot mig på cykelbanan i uppskattningsvis 40-50 km/h. Tänker givetvis att det är nått fyllo och bromsar kraftigt och lyckas genom att styra undan mot viaduktens räcke, (troligen pga av en viss rutin som cyklist), precis undvika bilen som knappt ens saktade ned som jag uppfattade det. I det ögonblicket ser jag att det är en målad polisbil utan blåljus och sirener påslagna!

Stannar rädd och förbannad och drar en svada och höjer högern i en upprörd gest men de fortsätter bara utan att bry sig.

Hemkommen och något mer samlad ringer jag en stund senare vakthavande befäl och berättar vad som hänt. Han är dock inte alls förstående på något sätt utan säger bara att det får du nog räkna kan hända igen. De får köra överallt nedsläckta när de anser sig behöva det. En väldigt otrevlig man.

Okej, kör var ni vill men där borde de naturligtvis ha sett mig komma och bara ha krypt fram eller helt stannat när de ser mitt framlyse och reflexerna i fälgarna. Värsta var dock att de bara sket i att stanna och körde vidare efter en så pass allvarlig incident. Inte imponerad av de som satt i den bilen men det var väl nån 15-åring på en drevad moppe de jagade...

Så se upp ni som öht vistas ute och även inte bara på vägarna: Vi ska alltså tydligen vara beredda att polisen får köra överallt och hur som helst....

(Och nej, jag hatar inte poliser generellt, snarare upplever jag att de oftast är riktigt duktiga och trevliga människor). Men att det finns många direkt olämpliga individer i kåren är ju uppenbart.

#a • Uppdaterat: 2016-11-30 02:14
Farbror Blå

Tyvärr är det väldigt få som verkar känna till Polisens befogenheter i trafiken liksom det övriga polisarbetet. Jag kände inte heller till regelverket som gäller för poliser förrän jag själv blev polis. Jag hade dock inte speciellt mycket att klaga över heller angående polisers förehavanden i trafiken, men alla är vi ju olika. Det som Marianne Sterner skriver är korrekt, men går så klart att utveckla. Kort sagt så får poliser bryta mot i princip alla trafikregler om skälen är tillräckligt starka. Blåljus eller sirén får användas när man ska stoppa ett fordon, för ökad synlighet vid olyckor och dylikt samt när man kräver fri väg vid trängande fall (när det är fara för liv och hälsa eller större egendomsvärde). Detta betyder att vid brådskande tjänsteutövning (när jobbet inte är trängande, men av digniteten att man inte hinner dricka upp kaffet) får inte larmanordningen användas under körning. Man får dock överskrida hastigheten och bryta mot trafikreglerna med vissa undantag som t.ex. stopplikt, heldragna linjer och körning mot enkelriktad trafik.
Att köra/åka utryckningsfordon är det mest riskabla en polisman utsätter sig själv för och omgivningen vilket är anledningen till att Polisens utryckningsförare genomgår en gedigen förarutbildning som är betydligt längre och mer avancerad än den för ambulansförare och andra räddningsfordon. Man måste som utryckningsförare ofta köra på gränsen till vad som är möjligt varför det då och då oundvikligen sker olyckor. Olyckan Hans Altas omnämnde känner jag troligen till, vilket troligen inte Altas gör nämnvärt. Aktuell patrull var på väg till en plats för att försöka få stopp på en misstänkt rattfyllerist, föraren av polisbilen missbedömde vägens sträckning och körde i diket varpå bilen hamnade på taket. Som tur var skadades ingen allvarligt.
Det är mer komplicerat att ta sig fram i trafiken effektivt med omålade "civila" utryckningsfordon, då framfarten skapar frågetecken hos allmänheten när dessa framförs under brådskande eller trängande ärenden utan larmanordning påslagen. Då utryckningsföraren inte har rätt att framföra ett sådant fordon med larmanordningar på vid brådskande tjänsteutövning skapas lätt missförstånd hos allmänheten vilket kräver utökad försiktighet hos utryckningsföraren. Man kan därför ibland se polisfordon som körs runt 200 km/h på våra vägar utan larmanordning påslagen. Även vid trängande tjänsteutövning slår man ofta av larmanordningarna av polistaktiska skäl för att inte väcka onödig uppmärksamhet vilket skulle kunna inverka negativt på polisinsatsen.
En annan sak som kan väcka frågetecken hos allmänheten är när en polispatrull får ett jobb som är av allvarlig art vilket kräver snabb framkörning. När patrullen kört en bit mot platsen kommer plötsligt ny info vilket kan leda till att jobbet blåses av eller minskar i dignitet. Det är därför inte så konstigt att polisfordon förefaller köra väldigt fort en bit för att sedan sakta in, köra in på polisstationen eller stanna på annan plats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.