Nästa artikel
Bilfrågan: Får man köra grus utan täckt flak?
Bilfrågan

Bilfrågan: Får man köra grus utan täckt flak?

Publicerad 11 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Har fått två stenskott som i bägge fallen ledde till en sprucken vindruta, trots att jag är noga med att hålla avstånd. Får man köra grus utan att ha täckt lasten?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Bara i år har jag fått två stenskott som i bägge fallen ledde till en sprucken vindruta, trots att jag är noga med att hålla rejält avstånd till fordon framför mig. Samtidigt ser man regelbundet lastbilar fullastade med grus utan att vara täckta och inte sällan med öppen bakläm. Jag kör en hel del på kontinenten och där har jag inte sett en enda lastbil med grus som inte haft lasten täckt. Där är vägarna helt rena jämfört med i Sverige där det kan ligga små grushögar lite varstans. Vad är det egentligen som gäller vid transport av grus. Får man köra grus utan att ha täckt lasten och stängt den lilla luckan bak?

Svar:
Jag sökte i svensk författningssamling, trafikförordning och hur last ska säkras finns beskrivet bland annat i kapitel 3, § 80:
”Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan: 1. Utgöra fara för person. 
2. Orsaka skador på egendom. 
3. Släpa efter eller falla av fordonet. 4. Orsaka störande dammbildning eller liknande. 5. Försvåra körningen av fordonet, eller 
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.”
Det är med andra ord ganska klart uttryckt att om grus kan blåsa av flaket så ska lasten vara täckt. Jag har hittat en del fall där chauffören faktiskt blivit ansvarig för skada. Jag har också sett hur förare försvarat att lasten inte varit täckt – arbetsgivaren tillhandahåller inte duglig presenning alternativt att det inte sker på grund av tidsbrist. Här finns utrymme till förbättring!         
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-01-11 18:46
Santos

Nu får det väl ändå vara slut på profilen Styggavargens idioti?
Stäng av den hataren en gång för alla!

#9 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

De senaste åren har jag fått massor av stenskott med byte av rutan som utgång. Nästan alltid på förare sidan, vid glaskanten, på sandad snöslask underlag i dec, Jan och feb. Från bilar som har kört om. Man kan inte få stop på sand och saltglada Vägvärket och man kan inte hålla avstånd från bilar som kör om en, men som en ansvarsfull förare kan man ta det lugnt i snöslask och vänta lite med filbyte när man har kört om i regn och snöslask för att inte försämra sikten på den omkörda bilen och inte riskera att blästra denna bil med väggurs.
Lastbil med grus och otäckt last på motorväg har jag sett bara här i Sverige. Det hjälper inte att ta 50-60 meter avstånd. När gruskorn faller från 2m höjd och virvelvinden tar i den skall man ha 200-300 m avstånd eller mer

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Antagligen är det beräknat av åkerierna att man sparar kostnad för arbetstid och för presenningar om man struntar i att täcka över lasten, för det blir ändå billigare med eventuell skadeersättning för t ex en förstörd vindruta på en bil. Att göra fel kan alltså löna sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.