Varför är moderna bilar dyra om man vill köra dem länge? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Du skriver att det kommer att bli dyrt om man vill köra dagens bilar länge. Vad grundar du det på?
Per Bülund
SVAR:
Dagens bilar är i det närmaste helt underhållsfria. Den enda service en modern bil behöver är oljebyte en gång om året. Bromsar och däck får bilägaren indikation från bilprovningen på när det är dags att byta. Förut var bilägaren tvungen att göra regelbunden underhållsservice annars fungerade bilen dåligt eller i värsta fall inte alls. Å andra sidan, gjorde man denna service kunde bilen köras i stort sett hur länge som helst eller åtminstone tills motorn var utsliten eller rosten gjort sig för påmind.
I dag är mycket i en bil byggt efter engångsprincipen. Många detaljer är gjorda för att klara en viss användning utan tillsyn men ska istället bytas ut efter ett visst schema eller vid behov. Dessa byten börjar komma när normalbilen har rullat 10 000–15 000 mil och är åtta till tio år gammal. Vanligtvis har då också garantier och försäkringsskydd upphört att gälla.
Modern avgasrening och strävan efter låg bränsleförbrukning har gjort bilarna mycket mer komplicerade vilket vanligtvis försvårar och fördyrar reparationer i takt med att behovet av dem ökar.
Summan av allt detta är att när bilen uppnått en viss ålder kan man ifrågasätta om det lönar sig att fortsätta att bruka den. Bilen har minskat i värde men reparationskostnaderna har förmodligen blivit ännu högre.
Break-even för när det är lönsamt att fortsätta att bruka bilen börjar komma allt tidigare och det kan mycket väl gå här som i Japan där ingen kör bilar som är mer än cirka sju år gamla.
Bengt Dieden, Vi bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
FRÅGA:
Du skriver att det kommer att bli dyrt om man vill köra dagens bilar länge. Vad grundar du det på?
Per Bülund
SVAR:
Dagens bilar är i det närmaste helt underhållsfria. Den enda service en modern bil behöver är oljebyte en gång om året. Bromsar och däck får bilägaren indikation från bilprovningen på när det är dags att byta. Förut var bilägaren tvungen att göra regelbunden underhållsservice annars fungerade bilen dåligt eller i värsta fall inte alls. Å andra sidan, gjorde man denna service kunde bilen köras i stort sett hur länge som helst eller åtminstone tills motorn var utsliten eller rosten gjort sig för påmind.
I dag är mycket i en bil byggt efter engångsprincipen. Många detaljer är gjorda för att klara en viss användning utan tillsyn men ska istället bytas ut efter ett visst schema eller vid behov. Dessa byten börjar komma när normalbilen har rullat 10 000–15 000 mil och är åtta till tio år gammal. Vanligtvis har då också garantier och försäkringsskydd upphört att gälla.
Modern avgasrening och strävan efter låg bränsleförbrukning har gjort bilarna mycket mer komplicerade vilket vanligtvis försvårar och fördyrar reparationer i takt med att behovet av dem ökar.
Summan av allt detta är att när bilen uppnått en viss ålder kan man ifrågasätta om det lönar sig att fortsätta att bruka den. Bilen har minskat i värde men reparationskostnaderna har förmodligen blivit ännu högre.
Break-even för när det är lönsamt att fortsätta att bruka bilen börjar komma allt tidigare och det kan mycket väl gå här som i Japan där ingen kör bilar som är mer än cirka sju år gamla.
Bengt Dieden, Vi bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är väl bara att köpa en Dacia eller Lada om man vill ha en bil som håller mer än 10000 mil? Att dra alla bilar över en kam är oseriöst när du menar att bilar med underdimensionerade motorer och för mycket elektronik inte håller. Låg bränsleförbrukning och kvalitet går inte hand i hand, vill du ha en bil som håller länge köp inte en som har för låg effekt i förhållande till volym och hoppa över allt som är elektroniskt i tillbehörskatalogen.
Det är ju det bilfabrikanterna vill, att vi skall byta bil oftare och det får vi göra om vi skall slippa dyra reparationer och service efter ett antal år.
Det faktum är att mer och mer byggs som enheter är också en bov i dramat.
Finns få bilar idag där man kan byta spindelled, utan det är nästan alltid hela bärarmar som av någon anledning alltid är dyra när bilarna är nya.
Man kan inte , till en modern dieselbil, köpa en renoveringssats till högtryckspumpen och renovera den, det gick förr när bilarna hade vanliga insprutningspumpar. Och behöver inte heller gå längre bak än mitten på 90-talet för att märka skillnad.
Att komma och säga att det var bättre för längesedan med förgasare och när det fanns smörjnipplar och grejer är inte direkt rätt heller, på 60-talet var det mycket mek för att hålla bilarna rullande, sotningar, kopplingsbyten, dåliga bromsbelägg, och dåliga kulleder, och det just tack vare smörjnipplarna.
Från att asbestfria lameller och bromsbelägg och lifetimesmorda styr-och spindelleder kom på 80-talet så behöver man nästan aldrig byta koppling, och beläggen håller längre.
Och när moderna insprutningar kom i slutet på 80-talet (LH 2.2 jetronic t.ex) så blev det mindre mek med motorer, för att bli ännu bättre framåt början på 90-talet med blyfri bensin.
Men känns som det börjar gå tillbaka, motorer håller ofta inte så länge idag heller då de är så känsliga, och downsizeing är inte bra ur hållbarhetssynpunkt, särkilt inte ihop med att jaga förbrukning och därigenom ha alldeles för klena komponenter i maskinerna.
MEN
Nya bilar tål mååånga mil, finns åtskilliga moderna (Säg typ 2005->) bilar som gått både 50 och 60.000 mil, något som var otänkbart för 40 år sedan utan att öppna motorn minst 1 gång. Vad som däremot ännu är okänt är hur de tål år, och även år av stillestånd.
Redan nu när de tidiga 2000-talarna inte är värda särkilt mycket längre kommer det en del bilar till skrot för att det helt enkelt inte är lönsamt att laga elektroniken. Även om vi i många fall har fungerande elektronikkomponenter, är det inte alltid det hjälper, och en märkesverkstad vill ha betalt för att programmera in sakerna att fungera i den nya bilen, vilket inte alltid går det heller. Byter du då 5-6 grejer det KAN vara fel på, som varje sak kanske bara kostar några 100-lappar, men som verkstaden vill ha en tusenlapp varje gång, då springer det iväg. För att det sedan ska visa sig att felet sitter i en fuktskadad (Ja det är fuktigt i en bil) kontakt.
Vissa tillverkare (En stor tysk biljätte) tycker dessutom att det är en bra idé att ha styrenheter och sensorer i bulor i golvet så de badar i vatten.
Så all elektronik kommer ställa till det, inte för alla, men för en stor del av bilarna.
Sällan de skrotas för att de är upprostade idag.
En sak de lärt sig däremot, är avgassystem. De håller länge som tusan på nya bilar, till skillnad mot förr.
Den som köper en äldre men väl fungerande bil sparar lätt 200.000 kr på inköpspriset jämfört med en ny. Det skall till många reparationer för att äta upp den besparingen.
Jag har inte drabbats av elektronikfel annat än att några siffror blivit dåliga på SAAB:s färddator display. På SAAB har jag hört att den röda tänd kassetten kan behöva bytas.
Motorerna verkar vara outslitliga och de galvaniserade karosserna rostar inte. Det enda som behövt bytas på våra SAAB och Volvobilar är de engångssmorda styr-och spindellederna efter 10 till 15000 mil. Ingen Kamkedja, men kamremar är bytta, troligen i onödan eftersom de ser helt nya ut.
Vill därför med bestämdhet hävda att ju längre man har kvar bilen ju billigare blir bilägandet.
Jag har kört med gamla bilar och fått betala massor av pengar. Jag slutade med det när jag insåg att 1500:- i månaden för en halvgammal bil + reparationer är sämre än 2500:- i månaden för en ny. Med garanti, service och sproillans nya däck. Det är slutåkt med gammalt skit.
"Gunnar Lindberg 2014-07-15 12:39
Den som köper en äldre men väl fungerande bil sparar lätt 200.000 kr på inköpspriset jämfört med en ny. Det skall till många reparationer för att äta upp den besparingen."
Nja, det är i kapitalkostnad och värdeminsking man eventuellt sparar pengar genom att köpa en billigare bil, du har inte 200 tkr mer att röra dig med för att du köper en 200 tkr billigare bil.
Det kallas "engineered obsolescence" Jag blir alltid full i skratt när folk tror att det är miljövänligare med en nyare bil som man har i 4 år innan man byter. Min bil är 27 år gammal, i toppskick och jag har inte dåligt samvete. För övrigt gäller det inte bara bilar. Mobiler, kylskåp, TV you name it...
Bara för att sätta kostnader för reparationer i perspektiv: säg att du har en lite äldre bil i 3 år som du tvingas reparera för 10 tkr varje år, dvs 30 tkr totalt, utslaget på 36 mån = 833 kr per månad. Jämför detta med att köpa en ny bil för 300k vars värde halveras på 3 år, dvs 150 tkr över 36 mån = 4167 kr per månad.
Reparationer känns och syns på ett helt annat sätt än värdeminskning. Den verkliga kostnaden för en bil kan inte fastställas förrän den är såld. Jag ägde en passat 00 i 7 år för en tid sedan, och varje gång jag pyntade upp för en reparation slog jag ut det per månad över den beräknade ägandetiden. Ok, bromsskivor 8 tkr, över 7 år = 95 kr per månad för den reparationen. Inte så farligt när värdeminskningen över de 7 åren var 55 tkr = 655 kr per månad.
Jag tror det fortsatt kommer vara billigare att äga en äldre bil, men kanske mindre billigare än förr.
Hej Bengt du skriver "Bromsar och däck får bilägaren indikation från bilprovningen på när det är dags att byta". Synd bara att jag måste vänta 2, 1/2 år till besiktningen innan jag får veta mina däcks status på min VW Golf 7a.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.