"De bekanta som kör på dubbfritt tänker inte gå tillbaka till dubb. Medan de som är för dubb hävdar att det är det säkraste alternativet! Vad säger ni?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Nu måste jag köpa nya vinterdäck efter fem säsonger med mina senaste dubbdäck, de var lite väl slitna förra säsongen. Men jag kan inte bestämma mig för om jag ska välja däck utan eller med dubb. I bekantskapskretsen är det några fler som kör på dubbfritt och säger sig vara nöjda och inte tänker gå tillbaka till dubb. Medan de som är för dubb hävdar att det är det säkraste alternativet! Vad säger ni?
villrådig
Svar:
Du bor i Mellansverige och senaste vintern var det på många platser ingen vinter alls. Men man vet ju aldrig vad som väntar. Kvalitetsdäck lönar sig alltid. Och det Vi Bilägare säger är att du som bilägare ska överväga vilka underlag du kör på. Dubbdäck är bättre på blank is och faktiskt i väta och mot vattenplaning och snöslask. Vi Bilägares långtestbilar körs på nordiska friktionsdäck i mycket varierande förhållanden. Och vi har noterat att den däcktypen blivit allt bättre. Genom lägre dubbtryck, sliter dubb numera mindre på asfalten och bullrar heller inte lika illa som tidigare. Men på vissa gator är dubb inte tillåtna. Man ska göra en egen värdering eftersom den som kör/äger bilen har ansvar för säkerheten. Den största faran vintertid är för hög hastighet och snabba förändringar på vägen, exempelvis när väta fryser till is. En fördel med friktionsdäck är att man inte är beroende av de datum som man måste hålla sig inom för att få köra med vinterdäck om man har dubb. Personligen tycker jag att dubbfria vinterdäck fungerar bra, förutom på blankis, särskilt nära noll grader.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att köpa – dubb eller dubbfritt?
Fråga:
Nu måste jag köpa nya vinterdäck efter fem säsonger med mina senaste dubbdäck, de var lite väl slitna förra säsongen. Men jag kan inte bestämma mig för om jag ska välja däck utan eller med dubb. I bekantskapskretsen är det några fler som kör på dubbfritt och säger sig vara nöjda och inte tänker gå tillbaka till dubb. Medan de som är för dubb hävdar att det är det säkraste alternativet! Vad säger ni?
villrådig
Svar:
Du bor i Mellansverige och senaste vintern var det på många platser ingen vinter alls. Men man vet ju aldrig vad som väntar. Kvalitetsdäck lönar sig alltid. Och det Vi Bilägare säger är att du som bilägare ska överväga vilka underlag du kör på. Dubbdäck är bättre på blank is och faktiskt i väta och mot vattenplaning och snöslask. Vi Bilägares långtestbilar körs på nordiska friktionsdäck i mycket varierande förhållanden. Och vi har noterat att den däcktypen blivit allt bättre. Genom lägre dubbtryck, sliter dubb numera mindre på asfalten och bullrar heller inte lika illa som tidigare. Men på vissa gator är dubb inte tillåtna. Man ska göra en egen värdering eftersom den som kör/äger bilen har ansvar för säkerheten. Den största faran vintertid är för hög hastighet och snabba förändringar på vägen, exempelvis när väta fryser till is. En fördel med friktionsdäck är att man inte är beroende av de datum som man måste hålla sig inom för att få köra med vinterdäck om man har dubb. Personligen tycker jag att dubbfria vinterdäck fungerar bra, förutom på blankis, särskilt nära noll grader.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att köpa – dubb eller dubbfritt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns inget patentsvar på frågan. Jag kör dubbfritt sedan många år, tycker det fungerar bra.
Finns nog inget universellt svar på denna.
Beror ju på var man bor, hur man kör, vilka vägar man normalt använder etc.
Själv har jag kört dubbfria friktionsdäck i 30år och aldrig haft några problem med det.
Känns rätt då jag bor i Skåne och mest kör motorväg.
Jag har alltid kört dubbat - snö är sällsynt i Skåne, men svartis förekommer där man minst väntar det - men har efter de senaste vintrarna börjat fundera inför nästa vinterdäcksköp om några år. Fast nordiska friktionsdäck går fetbort, det är i så fall kontinentala som gäller.
Jag kör minst 20-25 olika bilar om dagen.
Och de är stor skillnad mellan dubb å dubbfritt.
Dubben är överlägsen på alla vinterväglag.
På inget sätt personligt mot frågeställaren, men den som klarar av att köra det femte året på samma omgång dubbdäck kommer att klara sig utmärkt på nya dubbfria av gott märke!
Har alltid haft dubbade men numer skulle jag säkert klara mig hyggligt med dubbfria då mina körvanor förändrats mycket sista åren. Dessutom så kör jag ju en bil med goda vägegenskaper...
Nåja, får se hur jag gör framöver men en sak som alla "experter" som tvärsäkert hyllar dubbfria glömmer är att om ingen använde dubbdäck så skulle det ju bli väldigt halt vid korsningar och rondeller där dubben ruggar upp isen till gagn för alla bilister.
Bara Michelin dubbdäck (x ice north 4) Alltid bland de bästa, ärligare däcktillverkare, lågt däckslitage, håller egenskaperna bättre under sin livslängd.
Dubbfritt i 20 år. Hatar därför dubbar. Kommer aldrig någonsin köra dubbat igen.
Beror på var och hur du kör. När jag körde mycket i Stockholm på tidigt 90-tal rundslippades dubben fort och då hjälper de ju inte när man drar på sportlovsvecka till Sälen. Sedan dess har jag enbart kört dubbfritt. Numera bor jag i Central Europa och dubb är förbjudet, det funkar ända. Har dock snökedjor med mig på vintern. Två gånger på 17 vintrar här har jag behövt använda dem.
Beror ju också på bilen. En tyngre bil med breda däck klarar sig ofta bättre med friktionsdäck medan en micra eller annan 208 har tendens att lite lättare tappa grepp. Då hjälper dubbarna faktiskt (första vintern iaf)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.