"Är den nya åttastegade en dubbelkopplingslåda?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar om den nya 8-stegade, i bland annat Fordmodellen Focus, är en dubbelkopplings-låda typ DSG?
Åke
Svar:
Det är en automatlåda med traditionell momentomvandlare. 8F24 har utvecklats av Ford för att passa framhjulsdrivna bilar med upp till 240 Nm i vridmoment. Vi har bland annat klagat på långsam och ryckig växling mellan fram- och backväxel. 8F24 använder fyra planetväxlar. För att justera utväxlingen styrs planetväxlarna av hydrauliska friktionsband och kopplingar. En unik funktion för 8F-seriens växellådor är kopplingsringar som kan öppna/låsa men även låsa/låsa vilket gör det möjligt att rationalisera bort den koppling som annars krävs för att få backväxel. Det spar vikt, utrymme och ger lägre friktionsförluster. Tyvärr sker det på bekostnad av viss körkomfort.
Anders Helgesson
Fråga:
Jag undrar om den nya 8-stegade, i bland annat Fordmodellen Focus, är en dubbelkopplings-låda typ DSG?
Åke
Svar:
Det är en automatlåda med traditionell momentomvandlare. 8F24 har utvecklats av Ford för att passa framhjulsdrivna bilar med upp till 240 Nm i vridmoment. Vi har bland annat klagat på långsam och ryckig växling mellan fram- och backväxel. 8F24 använder fyra planetväxlar. För att justera utväxlingen styrs planetväxlarna av hydrauliska friktionsband och kopplingar. En unik funktion för 8F-seriens växellådor är kopplingsringar som kan öppna/låsa men även låsa/låsa vilket gör det möjligt att rationalisera bort den koppling som annars krävs för att få backväxel. Det spar vikt, utrymme och ger lägre friktionsförluster. Tyvärr sker det på bekostnad av viss körkomfort.
Anders Helgesson
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.